حجتالاسلام جعفری در گفتوگو با آنا:
یک منتظر دغدغه اصلاح بشر را دارد؛ ۴ نعمت الهی برای پیرو منجی
دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت گفت: منتظری که مجهز به معرفت امامش است، خداوند چهار نعمت را به او میدهد، از جمله رزق او را پیوسته میکند، به او شرح صدر میدهد، او را به خواستههایش میرساند و آخرین نکته اینکه خودش حوائج او را برآورده میکند.
حجتالاسلام والمسلمین محمدصابر جعفری دبیر همایش بینالمللی دکترین مهدویت و عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه در گفتوگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا با اشاره به نوع تفاوت نگاه اهل بیت (ع) به مسأله منجی و موعود بیان داشت: در نگاه شیعه اهل بیت (ع)، حضرت مهدی (عج)، شخصیتی است که متولد شده و نام پدر و نام مادرشان مشخص است و امروز برای عالم هستی واسطه فیض هستند. کسی که به وسیله او بلاها و آفات از جوامع بشری برطرف میشود.
** شیعه امام زمان (عج) را حی و حاضر میبیند
وی با بیان اینکه اینکه شیعه امام زمان (عج) را حی و حاضر میبیند و این نگاه در رفتار انسانها بسیار تأثیرگذار است، افزود: چرا که این نگاه صرفاً چشم دوختن به آینده نیست. بلکه در نوع تعامل انسانها اثر میگذارد. در واقع سخن از موعود و منجی سخن از یک ماجرای مبهم نیست. بلکه روایات متعددی درباره او وجود دارد.
** امام زمان (عج) بهار عالم و شادمانی زندگی است
حجتالاسلام جعفری ابراز داشت: در روایات آمده است که سیره و سنت حضرت مهدی (عج) همانند سیره و سنت پیغمبر (ص) است، امام بهار عالم و شادمانی زندگی است ؛ «رَبِیعُ الاَنام و نَضرَةِ الاَیّام». ما درباره چنین شخصیتی صحبت میکنیم. شخصیتی که یکسری ویژگیها، شاخصهها و دغدغههایی دارد و جامعه هم منتظر چنین فردی است.
** منتظر باید خودش را با امام زمان (عج) منطبق کند
وی ادامه داد: جامعهای که خودش را در محضر این شخص میبیند، خودش را در نظارت آن شخص میبیند. طبیعی است که بایستی آن جامعه خودش را در مسیر آن شخصیت قرار دهند. مثل اینکه شما اگر بخواهید یک کانال رادیویی را بشنوید، باید روی آن موج مربوطه تنظیم کنید وگرنه نمیتوانید از آن برنامه استفاده کنید.
** کافی است امامت را بشناسی
عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه اظهار داشت: اگر کسی بخواهد در آن مسیر قرار بگیرد و با امامش همراه باشد تا آن شایستگیهای اثرگذار را داشته باشد، طبیعی است که باید اول نسبت به امام معرفت داشته باشد. ببیند امام کیست و چه اهداف و برنامهای را دنبال میکند، برای همین در روایت آمده است که اگر امامت را بشناسی «لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا اَلْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ»؛ ضرر نمیکنی که این امر ظهور نزدیک باشد یا دور.
** شناخت امام صرفاً به معنای شناخت شناسنامهای نیست
وی با بیان اینکه شناخت امام صرفاً به معنای شناخت شناسنامهای نیست، گفت: بلکه مراد از معرفت به امام این است که کردار و رفتارش با کردار و رفتار امام هماهنگ باشد. معرفتی که یک معنای رفتاری هم سنخی را با خودش رقم بزند. بنابراین هر چقدر این همراهی و هممسیری بیشتر باشد، معرفت و ظرفیت طرف بیشتر میشود و نوع نگاه او به امامت هم متفاوت خواهد شد؛ یعنی او هم دغدغههای امام را دارد.
** یک منتظر دغدغه اصلاح بشر را دارد
حجتالاسلام جعفری با بیان اینکه یک منتظر دغدغه اصلاح بشر را دارد، خاطرنشان کرد: یک منتظر «اللهم أصلح کل فاسد من أمور المسلمین»؛ دغدغه مندی اصلاح کل فساد مسلمین یا «اللهم أغن کل فقیر» برطرف شدن فقر را دارد و او را از درگیر کردن به مسائل جزئی و حداقلی باز میدارد. چرا که نگاه او بسیار فراتر و گستردهتر میشود و توجه او متوجه عالم میشود.
** معرفت به امام زمان (عج)، معرفت به همه خوبیها است
وی افزود: در این نگاه، دغدغه یک انسان منتظر، دوستی، مهربانی و نجات همه موجودات عالم است. پس معرفت به امام زمان (عج)، معرفت به همه خوبیها است، چون امام زمان (عج) امام عصر است «والعصر» (قسم به عصر)، در ذیل این آیه آمده است مراد از قسم به عصر، قسم به عصر مهدی (عج) است. امام خمینی (ره) در این باره میفرماید: قسم به انسان کامل، ساحت مقدس پیغمبر، قسم به حضرت مهدی (عج) که عصاره همه خوبیها است.
** معرفتی که ثمره آن عشق به الله است
دبیر همایش بینالمللی دکترین مهدویت با تأکید بر اینکه انسان وقتی معرفت به حضرت مهدی (عج) پیدا میکند، باید رفتارش جلوه خوبیها باشد، تصریح کرد: وقتی معرفت رخ میدهد، طبیعی است که با خودش رفتار میآورد. البته همه اینها تبلورمعرفت است، معرفتی که عشق به خدا، عشق به ولی خدا، عشق به عالم هستی و عشق به همه موجودات را میآورد.
** جریان باطل به دنبال نابودی بشر است
وی ادامه داد: در نقطه مقابل، جریان انحراف و باطل است که میخواهد بشر را به نابودی و انحطاط بکشاند. خداوند در قرآن کریم این گونه از پیامبر (ص) یاد کرده است:
** شیعه امام زمان (عج) را حی و حاضر میبیند
وی با بیان اینکه اینکه شیعه امام زمان (عج) را حی و حاضر میبیند و این نگاه در رفتار انسانها بسیار تأثیرگذار است، افزود: چرا که این نگاه صرفاً چشم دوختن به آینده نیست. بلکه در نوع تعامل انسانها اثر میگذارد. در واقع سخن از موعود و منجی سخن از یک ماجرای مبهم نیست. بلکه روایات متعددی درباره او وجود دارد.
** امام زمان (عج) بهار عالم و شادمانی زندگی است
حجتالاسلام جعفری ابراز داشت: در روایات آمده است که سیره و سنت حضرت مهدی (عج) همانند سیره و سنت پیغمبر (ص) است، امام بهار عالم و شادمانی زندگی است ؛ «رَبِیعُ الاَنام و نَضرَةِ الاَیّام». ما درباره چنین شخصیتی صحبت میکنیم. شخصیتی که یکسری ویژگیها، شاخصهها و دغدغههایی دارد و جامعه هم منتظر چنین فردی است.
** منتظر باید خودش را با امام زمان (عج) منطبق کند
وی ادامه داد: جامعهای که خودش را در محضر این شخص میبیند، خودش را در نظارت آن شخص میبیند. طبیعی است که بایستی آن جامعه خودش را در مسیر آن شخصیت قرار دهند. مثل اینکه شما اگر بخواهید یک کانال رادیویی را بشنوید، باید روی آن موج مربوطه تنظیم کنید وگرنه نمیتوانید از آن برنامه استفاده کنید.
** کافی است امامت را بشناسی
عضو هیات مدیره انجمن علمی مهدویت حوزه اظهار داشت: اگر کسی بخواهد در آن مسیر قرار بگیرد و با امامش همراه باشد تا آن شایستگیهای اثرگذار را داشته باشد، طبیعی است که باید اول نسبت به امام معرفت داشته باشد. ببیند امام کیست و چه اهداف و برنامهای را دنبال میکند، برای همین در روایت آمده است که اگر امامت را بشناسی «لَمْ يَضُرَّكَ تَقَدَّمَ هَذَا اَلْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ»؛ ضرر نمیکنی که این امر ظهور نزدیک باشد یا دور.
** شناخت امام صرفاً به معنای شناخت شناسنامهای نیست
وی با بیان اینکه شناخت امام صرفاً به معنای شناخت شناسنامهای نیست، گفت: بلکه مراد از معرفت به امام این است که کردار و رفتارش با کردار و رفتار امام هماهنگ باشد. معرفتی که یک معنای رفتاری هم سنخی را با خودش رقم بزند. بنابراین هر چقدر این همراهی و هممسیری بیشتر باشد، معرفت و ظرفیت طرف بیشتر میشود و نوع نگاه او به امامت هم متفاوت خواهد شد؛ یعنی او هم دغدغههای امام را دارد.
** یک منتظر دغدغه اصلاح بشر را دارد
حجتالاسلام جعفری با بیان اینکه یک منتظر دغدغه اصلاح بشر را دارد، خاطرنشان کرد: یک منتظر «اللهم أصلح کل فاسد من أمور المسلمین»؛ دغدغه مندی اصلاح کل فساد مسلمین یا «اللهم أغن کل فقیر» برطرف شدن فقر را دارد و او را از درگیر کردن به مسائل جزئی و حداقلی باز میدارد. چرا که نگاه او بسیار فراتر و گستردهتر میشود و توجه او متوجه عالم میشود.
** معرفت به امام زمان (عج)، معرفت به همه خوبیها است
وی افزود: در این نگاه، دغدغه یک انسان منتظر، دوستی، مهربانی و نجات همه موجودات عالم است. پس معرفت به امام زمان (عج)، معرفت به همه خوبیها است، چون امام زمان (عج) امام عصر است «والعصر» (قسم به عصر)، در ذیل این آیه آمده است مراد از قسم به عصر، قسم به عصر مهدی (عج) است. امام خمینی (ره) در این باره میفرماید: قسم به انسان کامل، ساحت مقدس پیغمبر، قسم به حضرت مهدی (عج) که عصاره همه خوبیها است.
** معرفتی که ثمره آن عشق به الله است
دبیر همایش بینالمللی دکترین مهدویت با تأکید بر اینکه انسان وقتی معرفت به حضرت مهدی (عج) پیدا میکند، باید رفتارش جلوه خوبیها باشد، تصریح کرد: وقتی معرفت رخ میدهد، طبیعی است که با خودش رفتار میآورد. البته همه اینها تبلورمعرفت است، معرفتی که عشق به خدا، عشق به ولی خدا، عشق به عالم هستی و عشق به همه موجودات را میآورد.
** جریان باطل به دنبال نابودی بشر است
وی ادامه داد: در نقطه مقابل، جریان انحراف و باطل است که میخواهد بشر را به نابودی و انحطاط بکشاند. خداوند در قرآن کریم این گونه از پیامبر (ص) یاد کرده است:
«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ»؛ طبق این آیه، پیغمبر (ص) و کسانی که با او هستند؛ اشدا علی الکفار و رحما بینهم، در میان خودشان صفا، صمیمیت، مهربانی، گذشت، مهربانی و برادری است، اما آنها نسبت به دشمنان، جریان باطل و جریان منحرف اهل سستی و عقب نشینی نیستند.
** چگونه منتظر را بشناسیم؟
حجتالاسلام جعفری با بیان اینکه حاصل معرفت معلوم شدن خطکشیهای شناختی است، ابراز داشت: معرفت وقتی رخ دهد، حاصلش این میشود که انسان خطکشیهایش معلوم شود. البته این مرز، مرز جغرافیا یا مرز رنگ و نژادها نیست، بلکه مرز خوبی ها و بدی هاست. منتظر برای خوبیها و ساختن عالم تلاش میکند و از کسانی که تلاش دارند انحراف ایجاد کنند، فاصله میگیرد و از آنها جدا میشود.
** اگر از اول امام علی (ع) را قبول میکردند...
وی گفت: در سایه چنین نگاهی منتظر جهت رفتاریاش این میشود که امام فرمود: «مَنِ ارْتَبَطَ دَابَّةً مُتَوَقِّعاً بِهِ أَمْرَنَا وَ يَغِيظُ بِهِ عَدُوَّنَا وَ هُوَ مَنْسُوبٌ إِلَيْنَا أَدَرَّ اللَّهُ رِزْقَهُ»؛ کسی که جهت و مدل زندگیش به این صورت است که منتظر ما است. بنابراین برای ظهور امام باید پیگیر باشد تا این امر الهی محقق شود. امر ولی خدا این است که عالم را از نظر مادی و معنوی به رشد برساند. حضرت زهرا (س) فرمودند: «اگر امر ولایت بعد از پیغمبر به دست حضرت علی (ع) قرار میگرفت دنیا و آخرت شما آباد میشد».
** چهار نعمتی که خدا برای منتظر با معرفت ارزانی میکند
این پژوهشگر مهدویت بیان داشت: امام صادق (ع) میفرماید کسی که جهت ذهنیاش این باشد که امر الهی محقق شود، در مقابل دشمنان، دشمنان را عصبانی میکند «يَغِيظُ بِهِ عَدُوَّنَا». در مقابل خدا رزق او را توسعه میدهد، به او شرح صدر عنایت میکند، چیزهای کوچیک او را عصبانی نمیکند «و بَلَّغَهُ أَمَلَهُ» و او را به آرزویش میرساند.
وی افزود: «وَ كَانَ عَوْناً عَلَى حَوَائِجِهِ»، خود خداوند متولی حوائج و نیازهای او میشود. مرحوم کلینی در کتاب کافی در ذیل این روایت بیان کرده است؛ کسی که زندگی او در این مسیر باشد خداوند چهار نعمت را به او میدهد؛ خداوند رزق او را پیوسته میکند، به او شرح صدر میدهد، او را به خواستههایش میرساند و آخرین نکته اینکه خداوند خودش عون بر حوائج او است.
** مسیری که انسان منتظر در تحقق تمدن مهدوی میپیماید
حجتالاسلام جعفری با بیان اینکه انسان منتظر در راستای تحقق تمدن الهی ـ اسلامی گام بر میدارد، اظهار داشت: انسان منتظر با پنجه کشیدن به تمدن باطل مادی (تمدن امروز غربی) که بشر را به انحطاط کشانده است، درصدد تحقق تمدن اسلامی است تا آن را به تمدن مهدوی ملحق سازد.
** اثر نگاه متفاوت جوانان امروز به جهان
وی ادامه داد: امروز این نگاه را در جوانان دهه هفتادی و دهه هشتادیها میبینیم که در قامت مدافعان حرم خودش را نشان داد. چون افق نگاهشان عالمگیر است و تنها دغدغه خودشان را ندارند، بلکه دغدغه کل مظلومان عالم را دارند. این همان نگاه متفاوتی است که در حال رخ دادن در عالم است. همان مسیری که به تحقق تمدن مهدوی منجر میشود.
انتهای پیام/
شورای هماهنگی تبليغات اسلامی فراخوان داد؛
طنین بانگ «یا مهدی ادرکنی» در سراسر کشور همزمان با شب نیمه شعبان
حجتالاسلام حسن قائمی در گفتوگو با آنا: