دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

روایتی از روزهای ضبط نماهنگ «بیعت»

روایتی از روزهای ضبط نماهنگ «بیعت»
نماهنگ «بیعت» از چند منظر قابل اعتناست، در این مجال روایتی از روزهای ضبط این اثر فرهنگی منتشر می‌شود.
کد خبر : 836019

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مرکز موسیقی مأوا از مجموعه‌های مرتبط با سازمان هنری رسانه‌ای اوج در آستانه میلاد حضرت مهدی (عج) نماهنگ «بیعت» را منتشر کرده است.

نماهنگ با حضور هزاران نفر از کودکان و نوجوانان و با همراهی گروه‌های سرود «نجم الثاقب» و «احسان» و صدای عبدالرضا هلالی و سجاد محمدی منتشر شده است. سجاد محمدی شاعر و آریا شمس نیز تنظیم کننده اثر هستند.

نماهنگ «بیعت» از چند منظر قابل اعتناست که یکی از آن‌ها مربوط به شعر می‌شود. بخش‌های ابتدایی اثر که کودکان به همراه مداحان شعر«بیعت می‌کنم، همین ساعت، همین لحظه، دنیای بدون تو اصلا نمی‌ارزه» را زمزمه می کنند، فضای صمیمانه همراه با انس و الفت به مخاطب القا می‌شود.

در بخش‌هایی هم شعر با مضامینی از قبیل «سربازات آماده‌ان بیا ببین که پای عهدشان وایستادن» سعی در انتقال فضای وحدت دارد که در این زمینه موفق ظاهر شده است. همچنین همراهی خانواده‌ها با بچه‌ها از جمله دیگر مفاهیمی است که در نماهنگ «بیعت» روی آن تأکید شده است.

مرکز موسیقی مأوا به تناوب آثار متنوع و متعددی برای کودک‌ونوجوان با حضور چهره‌های مطرح منتشر می‌کند.

عبدالرضا هلالی جزو مداحان نام آشنا است که در تولید نماهنگ‌هایی چون «دریای آرامش» ، «مداد رنگی»، «عزیزم حسین» و ... با مأوا همکاری کرده و همراهی‌اش با بچه‌ها از نکات قابل تامل است.

پیشینه ذهنی نسبت به این مداح بیشتر به زمانی برمی‌گردد که در هیأت‌ها و روضه‌های مخصوص بزرگسالان حضور داشته و دارد. این سبک مدیحه سرایی که هلالی در پیش گرفته، هم ساختارشکنی و بازنگری نسبت به کارهای او است و هم به دلیل گوش‌نواز بودن، طیف گسترده‌تری از مخاطبان را با خود همراه می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های این نماهنگ‌ها، سادگی درعین عمیق بودن معنا است و این نکته‌ای است که در اجرای هلالی و نیز ساختار آثار به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه نماهنگ «دریای آرامش» فاقد پیچیدگی‌های ساختاری بود اما بازخورد زیادی دریافت کرد و همین یکی از عوامل پشتگرمی ماوا، سازندگان و همچنین هلالی برای ادامه راهی است که آغاز کرده‌اند.

جواد توسلی دبیر پویش «عزیزم حسین» با اشاره به روزهای نخست تمرین برای ضبط نماهنگ «دریای آرامش» روایت جالبی بیان می‌کند: «در تکیه‌گاه آقا مرتضی‌علی که هیأت آقای هلالی به نام هیأت‌الرضاست، پنج هفته متوالی فراخوان می‌دادیم و بچه‌ها همراه با خانواده‌های خود به آنجا می‌آمدند و تمرین سرود می‌کردند؛ یعنی از ساعت ۲ بعدازظهر تا ساعت ۶ رضا هلالی می‌آمد و با بچه‌های دیگر تمرین سرود می‌کردیم. به قدری حال این جو خوب بود و بازخورد مثبت دریافت کردیم که مصمم شدیم این مسیر را ادامه دهیم.»

حضور هلالی در این دست نماهنگ‌ها نشان دهنده اهمیتی است که او برای نسل پنجم و ششم قائل است؛ چراکه معمولا امور اخلاقی و تربیتی و رشد در مکتب ائمه از کودکی در نهاد انسان شکل می‌گیرد. پس لازم است از ظرفیت و توانایی چهره های شاخص مداحی و مدیحه بیش از پیش بهره گرفته شود.

یکی دیگر از نکات نماهنگ «بیعت» حضور طیف‌های گسترده بچه‌ها از هر گروه سنی است. این بچه‌ها که از مناطق جغرافیایی مختلف ایران در این نماهنگ حضور دارند، با قلبی پاک این اشعار و سرود زیبا را زمزمه می‌کنند. همچنین حضور بچه‌ها در مکان‌های تاریخی اصالت و هویت ایرانی را که در سرود هم روی آن تأکید شده است به مخاطبان القا می کند. سبک خاص فیلمبرداری دایره‌ای که با نور و رنگ‌های مختلف همراه می‌شود نیز از دیگر مؤلفه‌هایی است که موجب جذب تماشاگران می‌شود.

سبک نماهنگ هایی مثل «بیعت»، «عزیزم حسین» و ... در آینده می تواند با شکل و شمایل متنوع تر تدوام یابد؛ چرا که شیوه تازه‌ای برای ترویج آموزه‌های اخلاقی و تربیتی با نگاه ویژه به نسل کودک و نوجوان در پیش گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب