تمرکز فعالیتهای دانشجویی بر عدهای خاص؛ مدیران مسئول دغدغهها را منعکس کنند
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ اوایل اسفند ۱۴۰۱ مراسم اختتامیه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (قلم ۶) با حضور مسئولان دانشگاه، حجتالاسلام والمسلمین مهدی فاطمیپور معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.
مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره از اول اردیبهشت تا اول شهریور ۱۴۰۱ بود که در این زمان ۱۲ هزار و ۵۲۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت پس از پایش آثار ارسال شده، ۴ هزار و ۲۷۴ اثر برای داوری انتخاب شد.
در مراسم اختتامیه سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی (قلم ۶) از ۸۰ اثر برگزیده در زمینههای مختلف تجلیل شد.
محمدجواد محمدکریمی صاحب امتیاز و مدیر مسئول پیشین فصلنامه علمی-تخصصی سپند، دانشآموخته رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند ودانشجوی کارشناسی ارشد حقوق مالکیت فکری دانشگاه تربیت مدرس است که مقاله او در جشنواره قلم ۶ با موضوع بیوتروریسم کرونا به عنوان مقاله برتر در بخش ویژه جشنواره انتخاب شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و با هدف تشریح فعالیتهای این فعال دانشجویی و دانشآموخته رشته حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و مشکلات و موانع پیش روی دانشجویان در نشریات دانشجویی و ... با او گفتوگو کرده است که در ادامه میخوانیم.
آنا: نشریه سپند در چه حوزهای فعالیت میکند و چند سال سابقه فعالیت دارید؟
محمدکریمی: فصلنامه سپند، ابتدا سال ۱۳۹۴ توسط تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد دماوند بنیان نهاده شد و فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت زمان به طور تخصصی به مباحث و موضوعات حقوقی اختصاص پیدا کرد و ادامه فعالیت داد و در همین دوران به موفقیتهای چشمگیری در جشنوارههای مرتبط با نشریات دانشجویی نیز نائل آمد.
سال ۱۳۹۸ مسئولیت نشریه به این جانب سپرده شد و تا سال ۱۴۰۰ افتخار همکاری با دیگر دوستانم را در نشریه سپند داشتم. در این دوران با توجه به تحولات نوین حقوقی و طرح موضوعات میان رشتهای در این حوزه سعی شد تا رویکرد نشریه از شاخههای سنتی رشته حقوق به موضوعاتی بهویژه حقوق سلامت و مالکیت فکری معطوف شود و مقالات بسیار خوبی در این گرایشها به رشته تحریر درآمد.
آنا: ضمن تبریک بابت کسب رتبه برتر در جشنواره قلم ۶، دلایل موفقیتتان را چه میدانید؟
محمدکریمی: ابتدا لازم است تا از زحمات تمامی دوستانم در نشریه سپند چه در بخش هیئت تحریره و چه در بخش طراحی کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم که هرچند در دو دوره گذشته جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد به واسطه سیاستهای اتخاذشده از سوی برگزارکنندگان، نشریه سپند بسیار مورد کم لطفی قرار گرفت؛ اما بهحق نشریهای بسیار با یفیت و بهروز تألیف شده و در قیاس با دیگر نشریات شرکت دادهشده در جشنواره نیز کاملاً این امر مشهود است.
اما درباره دلایت موفقبت در جشنواره ششم، آنچه بیش از همه در انجام فعالیتهای دانشجویی چشمگیر و حائز اهمیت است، دغدغه فردی دانشجویان در انجام این فعالیتها با لزوم درک هدف از انجام این اقدامات است. اصولاً تمامی دانشگاهها و از جمله دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیتهای بالقوه زیادی برای کسب تجربه و تحصیل مهارتهای فردی در اختیار دانشجویان قرار میدهند؛ اما استفاده عملی و بهرهمندی از ظرفیتها بر عهده خودِ دانشجویان است که باید آستین همت را بالا زده و نهایت استفاده را در دوران تحصیل خود از موارد مطرح شده داشته باشند.
بهقطع، قابل قبول نیست برای یک دانشجو که دوران تحصیل خود در دانشگاه را صرفاٌ به امور آموزشی اختصاص دهد؛ چراکه تقویت مهارتهای اجتماعی، کارِ گروهی، کنشگری مؤثر نسبت به رویدادها و پیشآمدهای جامعه، ارائه طریق برای برونرفت از مشکلات و از همه مهمتر، بِهسازی فضای دانشگاه محل تحصیل از رسالتهای هر دانشجویی است که باید با توجه به توانایی و علایق خود به گزینش و فعالیت در بسترهای دانشجویی اقدام کند که بخش نشریات نیز برای دانشجویان اهل قلم و تحقیق و پژوهش بسیار بستر مناسبی برای فعالیت است.
از ترم دوم تحصیلم در دانشگاه آزاد دماوند سعی در انجام این رسالت با همراهی و مساعدت دوستانی موافق و همراه داشتم که در نشریه سپند و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان سعی کردم به این غایت دست پیدا کنم و البته که همراهی مسئولان دانشگاه و به ویژه حوزه معاونت فرهنگی بسیار برایم راهگشا و برانگیزاننده بود.
آنا: دانشگاه آزاد واحد دماوند چه کمکی به شما در راستای موفقیتتان کرده است؟
محمدکریمی: در حقیقت بهرهمندی از ظرفیتها و امکانات موجود و نیز اعتماد مسئولان دانشگاه به دانشجویان، نقش بسیار برجستهای در امیدواری آنان به انجام فعالیتهای دانشجویی داشته و از همه افرادی که ما را در این زمینه یاری کردند، کمال تشکر و امتنان را دارم. در راستای تأمین بودجه لازم، ارتباط مؤثر با استادان دانشگاه، پیگیری مطالبات بهحق دانشجویی، مشاوره در امور مختلف و همچنین توجه به دغدغهمندی دانشجویان و... از مواردی است که خودمان را بسیار مرهون دانشگاه میدانیم.
آنا: مشکلات و موانع پیش روی دانشجویان در نشریات دانشجویی چه چیزهایی است؟
مدیران مسئول باید فعالترین و پویاترین عضو یک نشریه باشند، به این معنا که پل ارتباطی میان اعضای نشریه و مسئولان دانشگاه بوده و بتوانند مشکلات و دغدغهمندی آنان را منعکس کنند.
محمدکریمی: نخست، مشکلی است که بین خودِ دانشجویان داریم؛ یعنی شناسایی افرادی که مایل به انجام چنین فعالیتهایی هستند و در عین حال دغدغهمند و پیگیر نیز باشند. فکر میکنم علت بزرگی که برای این مسئله وجود دارد، این هست که فعالیتهای دانشجویی در زمان حاضر بر عدهای خاص متمرکز شده و به همین دلیل شاید انگیزه لازم برای دیگر دانشجویان برای انجام این امور ایجاد نشود.
در همین راستا لازم است که خودِ دانشجویان پیگیری لازم را داشته باشند و منتظر آمدن دیگران برای شروع فعالیت و اقدامی جدید نباشند. در کنار این مسئله هم لازم است تا دانشگاه ارتباط مؤثری را میان دانشجویان و مسئولان و افرادی که سابقاً در محور این فعالیتهای دانشجویی بودند، برقرار کند تا پویایی و انگیزه لازم برای این موضوع فراهم شود.
نکته دوم درباره نشریات دانشجویی، موضوع تأمین بودجه لازم برای پرداخت حقالتحریر برای افرادی است که به نگارش مقالات، یادداشتها، اخبار و دیگر موضوعات مرتبط اقدام میکنند. این موارد سبب میشود افرادی که زمان خود را اختصاص به این اقدامات میدهند در کنار تقویت مهارتهای فردی خود از مزایای مالی آن نیز بهرهمند شوند و این زمان برای آنها زمان مردهای نباشد و از طرفی دلگرمکننده برای فعالیتهای بزرگتر نیز باشد که البته این نکته در تمامی نشریات اعم از دانشجویی و ... امری رایج و مرسوم است.
نکته سوم از مشکلات و موانع پیش روی دانشجویان در نشریات دانشجویی، فعالیت خانه نشریات دانشجویی برای اجماع نشریات دانشگاه آزاد دماوند و ارتباط و تبادل نظر میان اعضا و محفلی برای مباحث مرتبط و انعکاس دغدغهمندی دانشجویان فعال در این حوزه و شناساندن نشریات موجود به دیگر دانشجویان دانشگاه است که میتواند در جذب دانشجویان مستعد، بهبود عملکرد نشریات دانشجویی، انتخابات مؤثر و... نقش بسزایی را ایفا کند.
آنا: چه توصیهای به مدیران مسئول برای موفقیت در جشنوارههای دانشجویی دارید؟
محمدکریمی: نخستین و مهمترین نکته آن است که مدیران مسئول باید فعالترین و پویاترین عضو یک نشریه باشند، به این معنا که پل ارتباطی میان اعضای نشریه و مسئولان دانشگاه بوده و بتوانند مشکلات و دغدغهمندی آنان را منعکس کنند. پیگیری فعالیت تمام بخشهای موجود در نشریه و نیز مباحث مرتبط با تأمین بودجه و امثالهم از وظایف مدیران است. در کنار این موضوع باید به تقویت روحیه کار گروهی خود و دیگر اعضای نشریه هم توجه ویژهای داشته باشند تا همکاری مؤثر و کارآمد میان اعضا شکل گیرد و آن زمان است که فعالیت دانشجویی بسیار لذتبخش و مؤثر خواهد بود.
نکته مهم دیگر که تجربه شخصیام مؤید آن است، تسلط مدیران مسئول بر آییننامههای مرتبط با نشریات دانشجویی است که در پیگیری مطالبات آنها میتواند خیلی مثمر باشد. در کنار اینکه باید یادآور هم شد تمام مسئولیت حقوقی مترتب بر نشریه اعم از مطالب مندرج در آن بر عهده مدیرمسئول است که این مسئله توجه به آییننامههای مرتبط با نشریات دانشجویی را بارزتر میکند.
مدیران مسئول توجه داشته باشند که کار آنان در هماهنگی با دیگر اعضای نشریه معنا پیدا میکند و صرف انجام کار فردی فضیلتی چندان برای آنان ایجاد نخواهد کرد. سعی کنند از این بستر برای همراهی و همدلی و تقویت کار گروهی نهایت استفاده را بکنند. توصیه میکنم دانشجویان و مدیران برای بخشهای مختلف نشریه اعم از طراحی، صفحهآرایی، مصاحبه، خبر و... از ظرفیتهای درونی دانشگاه محل تحصیل خود بهرهمند شوند؛ چراکه سالهای اخیر نیز این مسئله بسیار مورد تأکید هیئت داوران جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد هم قرار گرفته است.
ساحل افتاده گفت گرچه بسی زیستم هیچ نه معلوم شد آه که من چیستم
موج ز خود رفتهای تیز خرامید و گفت هستم اگر میروم گر نروم نیستم
انتهای پیام/