آغاز نمایشگاه بهاره با 20 درصد تخفیف
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا محسن گرجی مدیر کل دفتر صنایع و پوشاگ وزارت صمت در نشست خبری به تشریح برنامههای این وزارتخانه در حوزه نمایشگا بهاره پرداخت.
وی با بیان اینکه امسال تمرکز وزارتخانه بر فروش دیجیتال و عرضه پوشاک اقتصادی است گفت:. امسال در جشنواره فروش شب عید یک نواوری جدید داریم امسال عمده تمرکز ما بر فروش دیجیتا و بر بستر اینترنت است ضمن آنکه برای حمایت از اقشار متوسط و ضعیف طرح پوشاک اقتصادی داریم که از کیفیت قابل قبولی برخوردار است
وی ادامه داد: به جز نمایشگاه بهاره که در ۴ نقطه شهر برگزار میشود در سطح اصناف نیز مانند کیف و کفش پوشاک فروش ویژه داریم که محصولات این فروشگاهها با تخفیف حداقل ۲۰ درصدی عرضه میشود
گرجی تصریح کرد: این فروش ویژه از ۱۵ تا ۲۶ اسفند است. البته در برخی استانها این جشنواره آغاز شده است. ما امسال ۴ سکو فروش داریم و مردم میتوانند با مراجعه به این سکوها (سایت یا اپلیکیشن) کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.
تا کنون بیش از ۶۰ هزار غرفه در این سکوها ایجاد شده و از دورترین نقاط کشور در این سکوها غرفه گرفتند.
وی ادامه داد: میزان رضایتمندی و کامنتهای مثبت تاثیر مستقیم دارد. الگوریتم این سکوها به گونهای طراحی شده که غرفههایی که بیشترین رضایتمندی را دارند در اول صفحه قرارداده شده اند به لحاظ قیمتی نیز همین روش حاکم است پس هیچ فروشندهای در گران فروشی سودی ندارد.
وی در مورد بالا بودن قیمت پوشاک و کاهش تقاضا، گفت: تلاش این است که برای شب عیدی مکانهای فروش تضمینی کالا با قیمت مناسب را اطلاع رسانی کنیم. البته بخشی از قیمت بالای پوشاک ناشی از تورم تولیدکننده است. آخرین گزارشها نیز نشان داد که شاخص تورم پوشاک در فصل پاییز حدود ۵ درصد است، اما اجاره بها بالای ۲ درصد بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: شاخص تورم مصرف کننده از خرداد تا دی ماه نزولی بوده است. در دی ماه ۲.۲ درصد بوده، اما در این ۲ ماه به ۳ درصد رسیده است. موصوع این است که شاخص تورم پوشاک چندان بالا نیست. به نظر ما چندان افزایش قیمتی در پوشاک نداریم و این کالا قابل خرید است.
گرجی در مورد فروش برندهای خارجی در بازار ایران، گفت: سال ۹۶ مجوزی به بعضی از مجموعهها برای واردات پوشاک اعطا شد و در سالهای بعد به دلیل محدودیتهای ارزی به طور کل جلوی واردات گرفته شد و هیچ مجوزی اعطا نشد.
وی افزود: بر اساس ادعای شرکتها، برندهایی که از قبل مجوز گرفته بودند در حال حاضر تولید داخل انجام میدهند و کالاهای آنها وارداتی نیست. منتهی اثبات این ادعا کمی زمانبر است، زیرا موضوع پیچیده است.
مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صمت اضافه کرد: اگر تولید داخل انجام دهند نگاه متفاوت داریم، اما قرار است سال بعد نحوه نظارت و نحوه تعامل با این شرکتها تعیین تکلیف شود. علاوه بر این ماشین آلات دوخت، نیروی کار، تأمین مواد اولیه، قراردادهای برون سپاری و … این شرکتها بررسی شده است و بررسیهای بیشتر هم انجام میشود.
گرجی در مورد اینکه آیا این شرکتها به اسم برند خارجی کالای تولید داخل عرضه میکنند؟ تصریح کرد: این واحدها به اسم برند خارجی کالا میفروشند.
وی در خصوص تجارت چمدانی پوشاک، گفت: تجارت چمدانی در قالب بار مسافری ممنوع نیست، اما در حال تعیین سقف برای آن هستیم و نظر ما این است بخشی از سقف به صورت وزنی شود.
گرجی در مورد حمایت وزارت صمت از تأمین مواد اولیه پوشاک، اظهار کرد: حمایت ما در مواد اولیه مربوط به تعرفه است؛ پارسال تعرفه مواد اولیه از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافت و امسال هم با تعاملی که با مجلس کردیم تعرفه مواد اولیه پوشاک برای سال آینده همان یک درصد خواهد بود.
انتهای پیام/