عزم جدی دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه هوش مصنوعی
گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا - پروین طالبیان؛ امروزه میزان داده هایی که زندگی انسان ها را احاطه کرده آنقدر زیاد شده که تصمیم گیری و تفسیر داده ها را سخت کرده است به همین دلیل ابزار هوش مصنوعی به عنوان هوشی که توسط ماشینها ظهور پیدا کرده به کمک انسان آمده تا مسئله سخت تصمیم گیری را کمی آسان کند.
حال که در مسیر تمدن نوین اسلامی قرار گرفته ایم، مهمترین شاخصه آن، ابتنای آن بر علم و شناختهشدن آن به قدرت است. برای وصول به چنین نقطهای، پرداختن به علوم پایه و دانشها، فناوریها و صنایع راهبردی ضرورتی ویژه دارد.
در بیانات مقام معظم رهبری، همواره بر اهمیت موضوع علم، فناوری و نوآوری و نقش آن در استقلال و توسعه کشور تأکید ویژه شده است؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و پرداختن به موضوع علم و پژوهش بهعنوان اولین موضوع در بخش توصیههای این بیانیه، نشان از اهمیت وافر این موضوع در برنامههای آتی و پیشِ روی کشور دارد. ایشان یک قدم در این خصوص فراتر رفته، با ترسیم چشماندازی کمّی، به دولت و نخبگان مأموریت دادند بهگونهای برنامهریزی کنند که ایران در سال 1412، جزء ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه هوشمصنوعی قرار بگیرد.
در این مسیر دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان قوه عاقله کشور که 40 درصد آموزش عالی را در اختیار دارد تصمیم گرفته که قدم های جدی در زمینه هوش مصنوعی بردارد. محمد علی اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در این باره به آنا می گوید که قرار است دانشکده موضوعی هوش مصنوعی در دانشگاه به راه بیفتد.
وی برای موضوع هوش مصنوعی سه ساحت هوش برای علم، علم برای هوش و هوش برای هوش قائل است و در توضیح ساحت هوش برای علم عنوان می کند که در این ساحت قرار است که دانشجویان علوم مختلف با هوش مصنوعی آشنا شوند.
**هوش برای علم
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه اجرای این رویکرد می گوید: دروس اختیاری به دانشجویان در قالب دانشکده هوش مصنوعی ارائه می شود. در این زمینه 2 درس به دانشجویان معرفی می شود و دانشجویان با انتخاب آنها می توانند با هوش مصنوعی آشنا شوند.
به گفته علی اکبری؛ قرار است تغییراتی در سرفصلهای درسی نظیر دروس ریاضی یک و فیزیک یک ایجاد شود. در این زمینه دو مدل پیش بینی شده است در روش اول دروس مکمل نظیر متمتکیا یا پایتون ارائه می شود دانشجویان در این روش همه برنامه 16 هفته ای سابق را دریافت می کنند فقط با این تفاوت که سرفصل مکمل نیز دریافت می کنند.
در روش دوم 16 هفته آموزش به دو قسمت 8 هفته ای تقسیم می شود، در 8 هفته اول سرفصلهای سابق تدریس می شود و 8 هفته باقیمانده با رویکرد هوش مصنوعی خواهد بود. در این مدل باید سرفصلها تغییر اساسی داشته باشند، به گفته معاون علوم، مهندسی و کشاورزی؛ در این مسیر اقدامات اولیه در حال انجام است.
**علم برای هوش
اما ساحت دوم هوش مصنوعی، علم برای هوش عنوان شد، علی اکبری در این باره می گوید: در این زمین دانشجویان هوش مصنوعی با علوم مختلف انسانی، پزشکی و پایه آشنا می شوند و در این زمینه دانشجویان می توانند حوزه های تخصصی مورد علاقه خود را انتخاب کنند و آن را با هوش مصنوعی پیش ببرند.
**هوش برای هوش
ساحت سوم هوش برای هوش است، در این رویکرد باید مرزهای دانش مدنظر قرار گیرد. علی اکبری در این زمینه توضیح می دهد که سوالات اصلی در زمینه هوش مصنوعی طرح شده است و برنامه علمی برای آن در نظر گرفته می شود، این برنامه علمی در سامانه پایش دانشگاه آزاد اسلامی اضافه خواهد شد و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رساله ها و پایان نامه های خود را بر اساس این برنامه علمی انتخاب خواهند کرد.
با ابن حال واضح است که برای پیشرفت در هر زمینه ای باید ابتدا دانش آن را کسب کرد و برای پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی نخستین گام با دانشگاه هاست در این مسیر به نظر می رسد که نهادهای بالادستی علم و فناوری نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم گام های جدی بردارند تا رسیدن به نقطه مدنظر مقام معظم رهبری عملیاتی شود.
انتهای پیام/