دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 16:36
نود و ششمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه(5)

کاهش ۲۰ درصدی جمعیت کیفری زندان‌ها در سال ۹۴

سخنگوی قوه‌ قضاییه گفت: با تلاش‌های انجام شده در سال ۹۴ توانستیم ۲۰ درصد از جمعیت زندانیان را بکاهیم و در سال ۹۵ نیز این سیاست مورد تاکید است.
کد خبر : 83519

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود با اشاره به برخی جوسازی‌ها و غوغاسالاری‌ها علیه قوه قضائیه اظهار کرد: باید توجه داشت که تمام تلاش ما این است که اقدامات خود را بر اساس قانون انجام دهیم و صدور احکام بر مبنای قانون انجام شود البته در بسیاری از اوقات در جریان تشکیل پرونده و اجرای برخی احکام، فشارهایی وارد می‌شود و صحبت‌هایی نقل می‌شود که البته علاوه بر خارج از واقعیت‌ بودن آن، دور از انصاف نیز هست.


سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر تلاش دستگاه قضایی برای اقدامات بدون تبعیض توضیح داد: گاهی ممکن است گزارشاتی ارائه شود ولی در جریان دادرسی و بررسی‌های تکمیلی صحت و سقم این گزارش‌ها به اثبات نرسد و این موضوع در آرای دادگاه‌ها نیز در حین تجدیدنظر امکانپذیر است که البته نقض برخی احکام نشان از این موضوع دارد که دستگاه قضا در بررسی‌های خود بی‌طرف است.


اژه‌ای اضافه کرد: من بارها عنوان کردم، افرادی که به واسطه جرائمی محکوم شده‌اند اگر برای مسئولان زندان و مسئولان قضایی توبه و پشیمانی آنها محرز شود طبق قانون می‌توانند با مرخصی، آزادی مشروط و عفو آنها موافقت کنند که البته ممکن است در برخی مصادیق نیز اشتباه و خطایی صورت گیرد ولی در مجموع تلاش ما بر آن است که نگذاریم کسانی که بودنشان در زندان ضرورت ندارد در این امکان بمانند.


وی با اشاره به تلاش قوه قضائیه برای کاهش جمعیت زندانیان کشور افزود: با تلاش‌های انجام شده در سال 94 توانستیم 20 درصد از جمعیت زندانیان را بکاهیم و در سال 95 نیز این سیاست همچنان مورد تاکید است.


سخنگوی دستگاه قضا همچنین اعطای مرخصی، آزادی مشروط و یا عفو را شامل محکومانی دانست که بر اساس قانون به عنوان افراد خطرناک، قاچاقچی مواد مخدر، سارق مسلح و ... محکوم نشده باشند.


اژه‌ای در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش دستگاه قضا برای بهبود فضای زندان‌های کشور اضافه کرد: دستگاه قضا در حد مقدورات بودجه و امکانات خود سعی در بهبود فضای زندان‌ها دارد کما اینکه امکانات حال حاضر برخی از زندان‌ها به حدی است که بعضا برخی از افراد از داشتن این امکانات در خارج از زندان محروم‌اند ولی در صورتی وجود فضای کافی و امکانات لازم ما از طبقه‌بندی زندانیان و تفکیک آنها بر اساس جرائم و ... استقبال می‌کنیم.


وی همچنین با بیان اینکه در زندان نیز همچون فضای خارج از زندان امکان بروز مشکلاتی از قبیل سکته و یا سایر بیماری‌ها وجود دارد، با هشدار به فضاسازی برخی از افراد در این موارد تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کنند با جوسازی می‌توانند بر روی قوه قضائیه تاثیر بگذارند باید بدانند که قوه قضائیه درگیر این فضاسازی‌ها نمی‌شود و ممکن است این فضاسازی‌ها اثر منفی بر روی خانواده زندانیان نیز بگذارد.
محاکمه متهمان حادثه سفارت عربستان هنوز انجام نگرفته است


وی در پاسخ به این پرسش که پرونده حادثه سفارت عربستان در تهران و مشهد به کجا انجامید، اضافه کرد: کیفرخواست در تهران صادر شده و به دادگاه ارسال شده اما محاکمه این افراد هنوز صورت نگرفته است.


وی ادامه داد: در صورت تعیین وقت نیز وکیل متهمان باید پرونده را بررسی کند و در زمان لازم وکالت موکلان خویش را به عهده بگیرد؛ کیفرخواست 48 نفر در تهران صادر شده است و بررسی‌های لازم در حال انجام است.
حقوق چند ده میلیونی برخی مدیران بیمه


اژه‌ای در سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه وزیر اقتصاد اخیرا اعلام کرده برخی مدیران بیمه در حد 180 میلیون تومان در ماه حقوق گرفته‌اند و آیا این مسئله از سوی دستگاه قضایی قابل تعقیب است یا خیر گفت: من صحبت‌های آقای طیب‌نیا را گوش ندادم و اعداد و ارقام در این رابطه مختلف است اما چنانچه تخلفی صورت گرفته باشد. آقای طیب‌نیا و مسئولان ذیربط باید گزارش کنند و چنانچه توانسته‌اند محمل قانونی برای آن پیدا کنند دستگاه قضایی به آن وارد نمی‌شود، بلکه خودشان باید موضوع را دنبال کنند و اگر اصلاحی باشد خودشان انجام دهند.


وی تاکید کرد: دستگاه قضایی زمانی ورود می‌کند که جرمی انجام شده باشد و تا الان کسی در این خصوص به عنوان جرم گزارشی به قوه قضائیه نداده است.


کسی از مسئولان صداوسیما دستگیر نشده


اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از بازداشت مسئول دفتر یکی از معاونان ارشد صدا و سیما دارد، توضیح داد: در این خصوص اطلاعی ندارم اما موردی در استان خراسان شمالی اعلام شده بود مبنی بر اینکه یکی از مدیران سابق صدا و سیمای استان بازداشت شده است که پس از پیگیری‌ها پاسخ دادند چنین چیزی نیست بلکه یک مطلبی اتفاق افتاده و آن فرد احضار شده و حتی هنوز قراری صادر نشده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته