دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عدم تحقق ۹۰ درصدی بودجه‌ تئاتر فجر؛

بودجه نسیه، سکته نقد!

بودجه نسیه، سکته نقد!
درحالی که امسال اهتمام ویژه‌ای از سوی مسئولان برای برپایی جشنواره‌های فجر به بهترین نحو وجود داشت، اما گویا مسئولان عجله‌ای برای پرداخت بودجه‌های جشنواره ندارند.
کد خبر : 833935

به گزارش گروه تئاتر خبرگزاری آنا، جشنواره‌های فجر امسال با جشنواره «تئاتر» کلید خورد و علی رغم هجمه‌هایی که علیه برپایی جشنواره‌ها امسال در کشور وجود داشت، مسئولان تمام تلاششان را برای برپایی هر چه بهتر انجام دادند و گروه‌های زیادی نیز برای مشارکت در جشنواره لبیک گفتند.

شنیده‌ها حاکی از این بود که برآورد جشنواره تئاتر فجر بیش از بیست میلیارد خواهد بود و با این افزایش قیمت‌ها و گرانی‌ها حمایت‌ها از گروه‌ها خیلی هم قابل توجه نبود و یکی از نگرانی‌ها تخصیص این اعتبار بود که محمدمهدی اسماعیلی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز دوم جشنواره تئاتر فجر پس از بازدید از جشنواره از تخصیص این اعتبار در جشنواره تئاتر فجر خبر داد، درحالی که دبیر جشنواره و سایر مدیران مدام گلایه از وضعیت مالی جشنواره داشتند. از اینجا بخوانید.

** کوروش زارعی و دبیری پراسترس فجر

چند روز پیش «کوروش زارعی» دبیر جشنواره تئاتر فجر امسال به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری شد و پس از آن دوباره هجمه‌ها در ارتباط با استرس‌های دبیر جشنواره و مسائل حاشیه‌ای آن زیاد شد، درحالی که شواهد حاکی از آن است که علی رغم گفته وزیر در ارتباط با پرداخت اعتبار جشنواره هنوز هیچ بودجه‌ای تخصیص پیدا نکرده و گویا مدیران جشنواره و اداره کل هنر‌های نمایشی نیز در این رابطه دچار مشکل شده‌اند.

حال این اتفاق قطعا برای سایر جشنواره‌های فجر که پس از تئاتر فجر در تهران به اجرا در آمد هم افتاده است. از «فیلم» تا «موسیقی» و «تجسمی» که هر یک بنا به ضرورت خود بودجه مشخصی داشتند و قطعا با این افزایش قیمت‌ها و برآورد‌های هزینه‌ای زیاد مدیران و گروه‌ها و هنرمندان شرکت کننده را به دردسر انداخته‌اند. 

سوال اصلی این است که چرا علی رغم اینکه در کشور این همه اهتمام برای برپایی هر چه بهتر جشنواره‌ها آن هم جشنواره‌های فجر وجود دارد، اما بودجه‌ای تا مدت‌ها پس از آن به جشنواره‌ها تخصیص پیدا نمی‌کند و آیا قرار است این جشنواره‌ها تنها جنبه ویترینی صرف و ظاهرسازی داشته باشند یا اینکه به کیفیت هنر نیز توجه کنند؛ اینکه چه توضیحی برای این عدم پرداخت بودجه در بخش‌های مختلف جشنواره‌های فجر بالاخص تئاتر فجر وجود دارد که به دلیل نپرداختن آن خیل عظیمی از تعهدات روی زمین می‌ماند و باعث فشار و استرس به مدیران و مسئولان پایین دستی‌تر می‌شود، هنوز هم مشخص نیست.

شنیده‌ها حاکی از آن است که از بیست میلیارد هزینه جشنواره و بودجه عنوان شده تنها یک میلیارد آن تخصیص پیدا کرده و باید منتظر باشیم و ببنییم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع این مسئله پس از برپایی تمامی جشنواره‌های فجر چه تمهیدی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته