دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1401 - 17:46
به دلیل شرایط بحران انسانی در آرتساخ؛

دیوان بین‌المللی دادگستری از آذربایجان خواست کریدور لاچین را باز کند

دیوان بین‌المللی دادگستری از آذربایجان خواست کریدور لاچین را باز کند
دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی سازمان ملل متحد با صدور دستور موقت از آذربایجان خواست تا تردد آزاد در کریدور لاچین را تضمین کند.
کد خبر : 833819

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، دیوان بین‌المللی دادگستری، ارگان قضایی سازمان ملل متحد با صدور دستور موقت از آذربایجان خواست تا تردد آزاد در کریدور لاچین را تضمین کند.

کریدور لاچین از ۱۲ دسامبر بسته شده و به این شکل شهر «آرتساخ» ارمنستان را در محاصره قرار داده است. این کریدور تنها مسیر اتصال آرتساخ به ارمنستان است که توسط نیروهای تحت حمایت آذربایجان مسدود شده است.

ارمنستان روز ۲۸ دسامبر با ارائه درخواستی به دیوان بین‌المللی دادگستری خواستار باز شدن کریدور لاچین از سوی آذربایجان شده بود. این دادگاه ضمن تاکید بر اینکه «از ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲، ارتباط بین قره باغ و ارمنستان از طریق کریدور لاچین مختل شده است» با صدور دستور موقت اعلام کرد که آذربایجان باید «تمام تدابیری که در اختیار دارد را برای اطمینان از حرکت بدون مانع در امتداد کریدور لاچین به کار بگیرد.»

در این حکم همچنین گفته شده است که «اختلال در کریدور لاچین مانع از انتقال شهروندان ارمنستان بستری شده در قره باغ به مراکز درمانی این کشور برای مراقبت‌های پزشکی فوری شده است. همچنین شواهد نشان می‌دهد که واردات کالاهای اساسی به قره‌باغ با موانعی مواجه بوده که باعث کمبود مواد غذایی، دارو و سایر لوازم پزشکی ضروری شده است.»

ارمنستان همچنین درخواست کرده بود که آذربایجان «سازمان‌دهی و حمایت خود از اعتراضات ادعایی را که مانع از حرکت آزادانه و بدون وقفه در امتداد کریدور لاچین در هر دو جهت می‌شود را متوقف کند» و «از ایجاد اختلال یا ممانعت از تامین گاز طبیعی و سایر خدمات عمومی به قره باغ خودداری کند.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته