دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 اسفند 1401 - 08:32
مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست خبر داد:

تهیه بانک ژن از یوزپلنگ‌های ایرانی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: بانک ژن مناسبی از یوز‌های ایرانی تهیه شده و برای این مساله با پژوهشگاه رویان و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ارتباطات خوبی داریم.
کد خبر : 833746

غلامرضا ابدالی مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش در گفتگو با خبرنگار آنا در خصوص علت فوت کوشکی و برخی نقل قول‌ها از نبود بانک ژن از این یوز فوت شده گفت:

بانک ژن مناسبی از یوز‌های ایرانی تهیه شده و برای این مساله با پژوهشگاه رویان و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ارتباطات خوبی داریم.

وی افزود: اندام‌های زایشی کوشکی در بانک ژن نگهداری می‌شود.

ابدالی تاکید کرد: کوشکی نه به دلیل بیماری بلکه به دلیل کهولت سن تلف شد. چون متوسط سن یوز‌ها ۱۵ سال است، اما کوشکی ۱۷ سال عمر کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش درباره انتقاداتی که به عدم انجام آزمایش‌های دوره،‌ای بر روی دلیر، کوشکی و ایران پس از انتقال به سمنان توضیح داد: کوشکی و دیگر یوز‌های منتقل شده به سایت سمنان بیماری خاصی نداشته و سالم و سرحال بود. به همین دلیل آزمایش‌های دوره‌ای انجام نشد.

وی  انجام و عدم انجام این آزمایش‌ها را یک نوع رفتار سلیقه‌ای میان دامپزشکان برشمرد و گفت: برخی دامپزشکان معتقدند ضرورتی بر تزریق داروی بیهوشی به صورت مکرر به حیوانی هست که ظاهرا بیماری نداشته و هیچ علایمی از کسالت در او نیست، وجود ندارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته