دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 ارديبهشت 1395 - 11:04

رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان: گرد و غبارهای جنوب شرق کشور منشاء داخلی دارند

رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه آماری مبنی بر تقسیم‌بندی منشاء داخلی و خارجی گرد و غبار در دست نداریم، گفت: با این حال گرد و غبار اخیر بخش‌های جنوب شرق کشور به علت بادهای 120 روزه هستند.
کد خبر : 83336

علی‌محمد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره برخی اظهاراتی مبنی بر ورود گرد و غبار و ریزگردها به کشور از پاکستان و افغانستان به شرق کشور و از عراق به غرب کشور افزود: بادهای 120 روزه ناحیه شمال استان سیستان و بلوچستان و جنوب استان خراسان جنوبی را در بر گرفته است. این بادها عامل خیزش گرد و غبار همراه با طوفان شن در این مناطق هستند و منشاء خارجی در این باره نقش ندارد.


وی تصریح کرد: وزش این بادها هر ساله از اواخر فروردین‌ماه با تغییر وضعیت هوا از شرایط معتدل به گرم آغاز شده و عموما تا مردادماه و شهریورماه ادامه می‌بایند.


طهماسبی ادامه داد: البته گرد و غبار و ریزگردهای غرب کشور توام از منشا داخلی و خارجی است. در غرب کشور پایداری گرد و غبار با غلظت بالا را شاهد هستیم اما الزاما سرعت بادها بالا نیست.


وی درباره اقدامات سازمان جنگل‌ها برای مقابله با ورود ریزگردها از عراق به کشور نیز عنوان کرد: هیچ اقدامی برای مقابله با گرد و غبارهای عراق نشده است چرا که این کشور در شرایط نا امنی خود نمی‌تواند به فکر ریزگردها باشد و از طرفی متخصصان ما نیز نمی‌توانند برای عملیات اجرایی وارد این کشور شوند.


رئیس گروه مطالعات دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر انیکه اعداد و ارقام اعلامی برای منشاء داخلی و یا خارجی ریزگردهای ایران قابل استناد نیستند، خاطر نشان کرد: هیچ آمار طولانی مدتی در این باره نداریم. به عبارتی نوع رخدادها، علت، تداوم و پایداری در طول زمان نشان‌دهنده داخلی و یا خارجی بودن عامل و منشاء ریزگردها هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته