دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 اسفند 1401 - 12:57
گفتگو/ طرف مقابل می‌خواهد درباره اوکراین مذاکره شود

دست یابی به توافق در مذاکرات لغو تحریم‌ها سخت شده است

دست یابی به توافق در مذاکرات لغو تحریم‌ها سخت شده است
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنچه که در حال حاضر شاهد هستیم این است که رسیدن به نقطه پایان و دست یابی به توافق در مذاکرات لغو تحریم ها سخت‌تر شده چرا که فضای جهانی نسبت به چند ماه گذشته تغییر کرده است.
کد خبر : 833168

میرقاسم مومنی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا، در خصوص اظهارات اخیر مقامات ایرانی، مبنی بر اینکه مبادله پیام بین دو طرف مذاکره در جریان است و از سویی شاهد رفتار و گفتار  متناقض آمریکا در موضوع تداوم مذاکرات لغو تحریم ها هستیم،گفت: با توجه به صحبت‌هایی که پیرامون شروع مجدد مذاکرات برجامی شده و اینکه از همان جایی که مذاکرات قطع شده بخواهند این مذاکرات را ادامه دهند و با در نظر گرفتن شرایط فعلی که بی اعتمادی میان ایران و غرب تشدید شده، شروع مذاکرات تحت تاثیر افکار عمومی کشور‌های غربی و آمریکایی قرار گرفته است.

وی افزود: در حال حاضر غربی‌ها بیشتر بر «موضوعات حقوق بشری» تاکید دارند و این مسائل موجب شده است که ما نتوانیم کاملاً وارد مذاکرات تخصصی شویم. به همین جهت به نظرم ما اگر بخواهیم راجع به این موضوع صحبت کنیم باید یکسری شرایط را برای آینده آماده کنیم.

کارشناس مسائل بین‎‌الملل تاکید کرد: اروپایی‌ها تنها به برجام راضی نیستند و مسائل حقوق بشری، منطقه‌ای، موشکی، پهپادی و مسئله اوکراین را پیش خواهند کشید که حالا این موضوع بستگی به طرف ما دارد که چه برنامه‌ای برای این مسائل دارند، هرچند که مقامات ایران بارها اعلام کرده اند که با طرف آمریکایی در خصوص صرفا «موضوعات هسته ای» و برجام مذاکره خواهند داشت.

مومنی اظهار کرد: به همین جهت باید راجع به این موضوع کمی تخصصی فکر کرد، آنچه که در حال حاضر شاهد هستیم این است که رسیدن به نقطه پایان سخت‌تر شده است چرا که فضای جهانی و فضای برون‌مرزی نسبت به چند ماه گذشته عوض شده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات باید شروع شود، تاکید کرد: چون بدون شروع مذاکرات و رسیدن به نتیجه مطلوب، سایر «موضوعات اقتصادی» ما مشکل پیدا خواهد کرد به همین جهت هم ما باید این موضوع را جدی بگیریم چرا که دشمنان از هر فرصتی جهت تضعیف و تبلیغ استفاده می‌کنند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: تنها راه ما این است که بتوانیم مذاکرات را با قدرت پیش ببریم و موضوعاتی که می‌تواند مشکل را حل کند در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم از این پیچ خطرناکی که در شرایط فعلی پیش آمده گذر کنیم.

مومنی در پایان مهم‌ترین مانع بر سر راه دست یابی به توافق را ورود موضوعات جدید به مذاکرات دانست و خاطرنشان کرد: در گذشته فقط بحث صرفا هسته‌ای بود، اما در حال حاضر موضوع پهپادها، حقوق بشر، جنگ اوکراین و ... نیز وارد خواسته طرف مقابل برای مذاکره با ایران شده که این‌ها باعث شده موضوع گسترده‌تر و جمع بندی آن سخت‌تر شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته