دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
وداع با یکی از پر فضیلت‌ترین ماه‌های سال؛

آخرین روز ماه رجب چه اعمالی را انجام دهیم؟

آخرین روز ماه رجب چه اعمالی را انجام دهیم؟
در حالی امروز (سه‌شنبه دوم اسفندماه) با ماه خدا وداع می‌کنیم که برای آخرین روز ماه رجب اعمالی ذکر از جمله غسل و نماز ذکر شده است.
کد خبر : 833142

به گزارش خبرنگار دین و آیین خبرگزاری آنا، شیخ صدوق در روایتی از امام صادق (ع) نقل کرده است که در آخرین روز‌های ماه رجب یکی از اصحاب حضرت (ع) نزد ایشان آمد. امام از آن مرد سؤال کرد که آیا در این ماه روزه گرفته‌ای؟ آن مرد گفت: نه! امام صادق (ع) فرمود: این ماه، ماه بسیار عزیزی است. آن قدر در این ماه ثواب از دست داده‌ای که حد و اندازه ندارد، خداوند ماه رجب را نسبت به سایر ماه‌ها برتری خاصی بخشیده است هر کس در این ماه روزه بگیرد از اجر و ثواب ویژه‌ای برخوردار خواهد شد.

آن مرد گفت: اگر در روز‌های باقیمانده روزه بگیرم به ثواب می‌رسم؟ امام فرمودند: بلهً سپس فرمودند: که هر کس سه روز آخر ماه رجب را روزه بگیرد خداوند او را از سکرات مرگ رهایی می‌بخشد عذاب و فشار قبر را بر او کم می‌کند و از صراط مستقیم به سلامت عبورش می‌دهد و از آتش دوزخ دورش می‌کند.

** بهترین عمل در ثانیه‌های آخر ماه رجب

با وجود اینکه به ثانیه‌های پایانی ماه رجب نزدیک می‌شویم، اما برای این لحظات طلایی هم اعمالی از جمله یک نماز پر فضیلت ذکر شده است:

در روایتی در کتاب «اقبال الاعمال» آمده است که رسول خاتم (ص) درباره نماز آخر ماه رجب فرمودند: هر کس در آخر ماه رجب ۱۰ رکعت نماز بخواند که در هر رکعت سوره «حمد» یک مرتبه و سوره «توحید» سه مرتبه و سوره «کافرون» سه مرتبه باشد و پس از سلام نماز دست‌هایش را به سوی آسمان بلند کند و بگوید: «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ؛ سپس دست‌هایش را به روی صورت بکشد و حاجتش را از خداوند بخواهد، دعای او مستجاب شود و خداوند بین او و جهنم هفت گودال فاصله بیاندازد که اندازه هر گودال به اندازه فاصله آسمان تا زمین است و به ازای هر رکعت، هزار رکعت برایش نوشته شود و برای او گذر از صراط و دوری از جهنم تضمین شود.

سلمان فارسی (ع) می‌گوید: «هنگامی که کلام پیامبر (ص) به پایان رسید، به حالت گریه به سجده افتادم و خداوند را شکر کردم که این حدیث را از پیامبر شنیدم».

** عملی که سبب آمرزش گناهان گذشته و آینده است

همچنین در روز آخر ماه‏ رجب، بر انجام غسل تأکید شده و روزه ‏این روز سبب آمرزش گناهان گذشته و آینده است.

*پی‌نوشت: روینا‌ها عن جدّی أبی جعفر الطوسی رضوان اللّه علیه، و قد تقدم إسناد‌ها فیما أشرناإلیه، و هی: و صلّ فی آخر الشهر عشر رکعات، تقرء فی کل ّرکعة فاتحة الکتاب مرة واحدة و «قُلْ هُوَاللَّهُ أَحَدٌ» ثلاث مرات و «قُلْ یاأَیُّهَا الْکافِرُونَ» ثلاث مرات، فإذاسلّمت فارفع یدیک إلى السماء و قل: لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لاشَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَه الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَحَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَهُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ، وَصَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ لا حَوْلَ وَ لاقُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ.

ثم امسح بها وجهک و سل حاجتک فإنه یستجاب لک دعاؤک و یجعل اللّه بینک و بین جهنم سبعة خنادق، کل خندق کما بین السماء والأرض، و یکتب لک بکلّ رکعة ألف ألف رکعة، و یکتب لک براءة من النار و جواز على الصراط.

قال سلمان رضی اللّه عنه: فلمّا فرغ النبی صلّى الله علیه وآله من الحدیث خرّرت ساجداً أبکی شکراً للّه تعالى لما سمعت من هذا الحدیث.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته