دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری رئیس ساترا مطرح شد؛

صدور مجوز و ارزیابی رسانه‌ها در نخستین نمایشگاه رصتا

صدور مجوز و ارزیابی رسانه‌ها در نخستین نمایشگاه رصتا
سعید مقیسه رئیس ساترا در نشست خبری نخستین نمایشگاه رصتا گفت: برنامه‌های جاری و عملکرد ساترا نیز در نمایشگاه رصتا عرضه خواهد شد که بحث صدور مجوز و ارزیابی رسانه‌ها از مهم‌ترین این موارد است.
کد خبر : 832949
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری آنا، نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) پیش از ظهر امروز در سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست سعید مقیسه رئیس سازمان ساترا گفت: نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران با عنوان «رصتا» از یازدهم تا چهاردهم اسفند ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: علاوه بر بخش های مختلف  سازمان ساترا، از ۳۳۷ سکوی صوت و تصویر دارای مجوز دعوت به عمل آمده است. بخش‌های مختلف سازمان صداوسیما معاونت فضای مجازی واحدهایی تولید شبکه‌ها معاونت فناوری و توسعه رسانه‌های نوین و شرکت‌های وابسته هر کدام برای نمایشگاه غرفه‌هایی دارند.
 
** چه کسانی به رصتا می‌آیند
 
مقیسه اظهار کرد: ساترا یک مرکز رشد برای رسانه‌های دارای مجوز ایجاد کرده که به شرکت‌های نوپا کمک می‌کند و سالانه عملکرد این شرکت‌ها ارزیابی می‌شود و شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای موفق برای دوره جدید مرکز رشد انتخاب می‌شوند. پیش‌بینی کرده‌ایم که این اتفاق در نمایشگاه رخ دهد و شرکت‌های موجود و شرکت‌های متقاضی غرفه داشته باشند و کارهای خود را ارائه کنند.

رئیس ساترا عنوان کرد: به جز این فعالان صوت و تصویر، مراکز داده و اپراتورها نیز دعوت شدند. خود سازمان ساترا نیز برنامه‌هایی برای معرفی مبانی قانونی و اساسنامه ساترا، تنظیم‌گری در جهان و پژوهشکده این مجموعه خواهد داشت. ضمن این که برنامه‌های جاری و عملکرد ساترا نیز در نمایشگاه رصتا عرضه خواهد شد که بحث صدور مجوز و ارزیابی رسانه‌ها از مهم‌ترین این موارد است در این راستا توانمندسازی و نظام رتبه‌بندی نیز بیشتر مورد نظر خواهد بود.
 
وی ادامه داد: تنظیم‌گری در سه عرصه اجتماعی، اقتصاد محور و محتوایی از جمله برنامه‌های جاری ساترا است که در این نمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، فرآیندهای صدور مجوز نیز به افراد مرتبط و مردم عرضه می‌شود تا افراد با آگاهی بیشتری در این حوزه فعالیت کنند.
 
مقیسه افزود: تعداد ثبت نام کنندگان تا امروز ۹۶ پلتفرم هست و فرصت ثبت نام نیز همچنان باقی است. پلتفرم‌هایی که ثبت نام کرده‌اند، حدود ۸۰ درصد از تهران و بیست درصد از شهرستان‌ها هستند که حمل و نقل و اسکان آنها با ماست. پلتفرم‌های اصلی پخش فیلم  نیز در این خصوص اعلام آمادگی کرده‌اند.

سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: یکی از برنامه‌های ساترا در نمایشگاه این است که بخش‌هایی از مجموعه‌های نمایشی که با نظر ساترا ممیزی شده، بخشی از نمایشگاه به صورت محدود نمایش داده می‌شود. چراکه شاید لازم باشد برخی مسئولان و افرادی که به این ممیزی‌ها انتقاد دارند، ببینند چه بخش‌هایی از یک سریال حذف شده است.

مقیسه درباره  ممیزی‌هایی که گاهی رنگ و بوی اعمال سلیقه می گیرد نیز عنوان کرد: حذف کارگزاری‌های ممیزی و انجام تمام این ممیزی‌ها توسط افراد ثابت کار سلیقه‌ای به حداقل رسیده هرچند خط‌کشی در این آثار آنچنان نیست که بتوان به‌راحتی آن را تعیین کرد. با این حال اینکه افراد ممیزی‌کننده به قوانین و مقررات آشنا باشند از فرامتن‌ها درک صحیح داشته باشند و یا مواردی از این قبیل باعث‌شده که اختلاف‌سلیقه به حداقل برسد ولی منظور من اختلاف‌سلیقه نیست بلکه تخلفات آشکار است.

** اهداف برگزاری یک نمایشگاه

مقیسه درباره اهداف این نمایشگاه نیز عنوان کرد: نمایشگاه فرصتی برای توسعه رسانه‌های مربوطه، برقراری ارتباط با متخصصان حوزه، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه است. بعد از این جشنواره فرایند محتوایی و بررسی آثار هم آغاز می‌شود و در سال‌های آینده از فعالان صنعت، آثار و رسانه‌های برگزیده هم اعلام می‌شود و جشنواره‌ای از آثار برگزیده خواهیم داشت.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته