دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1395 - 20:05

آثار تحسین شده سال 94 معرفی شدند/ دورهمی بزرگ داستان‌نویسان ایرانی در نمایشگاه کتاب

آثار تحسین شده داستانی سال 94 از سوی داستان نویسان، داستان پژوهان و منتقدان همزمان با برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تهران معرفی شدند.
کد خبر : 83221

به گزارش گروه فرهنگی آنا، بنابر اعلام نظر 172 رای دهنده، سه مجموعه داستان و سه رمان حائز رای بیشتری شدند که از پدیدآورندگان این کتاب ها در مراسمی در نمایشگاه کتاب تجلیل خواهد شد.


«انجمن دوستداران زبان و ادبیات فارسی شیراز» (وابسته به مؤسسه فرهنگی‌هنری اساطیر پارس، دارای مجوز از آن وزارت محترم)، با همکاری گروه مجازیِ «داستان ایرانی» (تشکیل‌شده از ۲۵۶ داستان‌نویس و داستان‌پژوه)، در ادامه چندصد برنامه خود و با هدف ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، پس از طرح ایده از سوی داستان نویسان و به‌دنبال آن رایزنی‌ها و همفکری‌های بسیار، فراخوان نخستین آیین «انتخاب کتاب تحسین‌شده داستان ایرانی در سال۹۴» را منتشر نمود.


به گفته دکتر سیدفرشید سادات‌شریفی، دبیر علمی نخستین دوره این جایزه، در فراخوانِ منتشرشده آمده است که دوستان می‌توانند صرفاً از میان خوانده‌های داستانیِ خویش (مجموعه‌داستان کوتاه و رمان) که چاپ نخستشان در سال ۹۴ و در حوزه بزرگ‌سال باشد، به سه مجموعه‌داستان و سه رمان رأی دهند تا کتاب‌های محبوب‌ این سال انتخاب شوند.


وی تأکید کرد این کتاب‌ها صرفاً محبوب و تحسین‌شده‌اند و نه کتاب سال که نیازمندِ خوانشِ همه آثار و داوری‌های پیچیده و دشوار و منسجم باشد. همچنین، در ادامه فراخوان، فایل استعلام‌شده از مؤسسه خانه کتاب (فهرست آثار داستانی چاپ ۹۴) تقدیم شده بود تا رای دهندگان بتوانند علاوه‌بر مراجعه به حافظه و خوانده‌های خویش، در صورت لزوم با کمک آن، مجموعه‌داستان‌ها و رمان‌های برگزیده خود را انتخاب و معرفی فرمایند. همچنین، برای رأی‌گیری به سه‌دسته «پیش‌کسوتان ادبیات داستانی»، «اعضا» (اعضای گروه «داستان ایرانی»، در فضای مجازیِ واتس‌اپ) و «مخاطبان» (شامل بیش از ۱۵۰۰ عضو شبکه تلگرامیِ «داستان ایرانی») اطلاع‌رسانی و سپس براساس استقبال و پیشنهاد مخاطبان مهلت رأی‌گیری تمدید شد.


این داستان‌پژوه و مدرس دانشگاه افزود: اینک مفتخرم که در هفته شیراز، با گرامیداشت یادِ شیخ اجلّ، سعدی و دکتر سیمین دانشور که نثر داستانیِ دیروز و امروز ایران، همواره با احترام به پیشاهنگی‌شان می‌نگرد، نتایجِ به‌دست‌آمده را به آگاهی برسانم:


«در بخش مجموعه‌داستان کوتاه، مهم‌ترین ویژگی، حضور تأمل‌برانگیز مخاطبانی بود که تنها به مجموعه‌داستان رأی می‌دادند و رمان محبوبی نداشتند. در این بخش، از مجموع ۱۷۲ نفر رأی‌دهنده، مجموعه‌داستان‌های روباه‌شنی (از محمد کشاورز، نشر چشمه) و نوبت سگ‌ها (از سروش چیت‌ساز، نشر مرکز) هریک با مجموع ۹۱ رأی مشترکاً در جایگاهِ اول قرار گرفتند؛ مجموعه باد زن‌ها را می‌برَد (از حسن محمودی، نشر نیماژ)، با ۷۶ رأی در رتبه دوم قرار گرفت و نهنگ تاریک (از سعید بردستانی، نشر پیدایش)، با ۷۲ رأی رتبه سوم را کسب کرد.
در بخش رمان نیز جالب‌ترین پدیده این بود که از مجموع ۱۱۲ نفر رأی‌دهنده، ۹۰ تن به رمان گورچین (از شهره احدیت، مؤسسه انتشارات نگاه) رأی داده و آن را با اختلافی شایان‌توجه با رمان‌های بعد در جایگاه نخست نشاندند. در این بخش رمان‌های روایت هفتم (از اولدوز طوفانی، مؤسسه انتشارات نگاه) با ۷۳ رأی و وضعیت بنفش (از امیررضا مافی‌شیرازی، نشر چشمه) با ۶۰ رأی، به‌ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را کسب کردند.»


دکتر سادات‌شریفی، در پایان سخنانش، ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و حامیان و همفکران در این انتخاب، تشکری ویژه از مخاطبان کرد که رأیشان این انتخاب را شکل بخشید و افزود تبریک خالصانه‌ام را نثار برگزیدگان می‌کنم و امیدوارم باتوجه‌به فلسفه و انگیزه این اقدام کم‌هزینه و مردمی و اثر آن بر ترویج خوانش آثار داستانی ایرانی، به‌صورت قوی‌تر و پخته‌تر در سال‌های بعد نیز ادامه یابد.


شایان ذکر است باتوجه‌به برگزاری گردهم‌آییِ بزرگ گروه داستان ایرانی در روز ۲۳اردیبهشت۹۵ در نمایشگاه کتاب تهران، در همان روز ساعت 18مراسم تقدیر از برگزیدگان برگزار و با حضور داستان نویسان ایرانی، مهمانان خارجی نمایشگاه کتاب از کشورهایی همچون ایتالیا، روسیه، مزیک، سوییس، تاجیکستان، ناشران حامی داستان ایرانی و نیز سید عباس صالحی معاون محترم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه خواهد بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته