دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1401 - 09:14
گفتگو/ عضویت ایران در سازمان شانگهای، فشار‌های تحریمی را کم می کند

منافع حاصل از «سند جامع همکاری‌ها با چین»، غربی‌ها را آشفته کرد

منافع حاصل از «سند جامع همکاری‌ها با چین»، غربی‌ها را آشفته کرد
کارشناس مسائل سیاسی گفت: سند همکاری‌های جامع میان ایران و چین منافع ملی ایران را تامین کرده و کشور را از انزوای سیاسی و اقتصادی خارج میکند، بنابراین غربی‌ها از آن آشفته شده‌اند. 
کد خبر : 831885

مرتضی غرقی، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، در خصوص مهمترین اهداف سفر رئیس جمهور به چین اظهارکرد: رابطه کشور‌ها با یکدیگر فی نفسه امری مهم و قابل تعمق است به خصوص که این رابطه میان دو کشور ایران و چین باشد که تعامل ان‌ها می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر اقتصاد و امنیت نه تنها منطقه بلکه بر جهان بگذارد.

وی گفت: چین به عنوان کشوری که بزرگترین اقتصاد جهان را دارد و یکی از اعضای شورای امنیت است و از حق وتو برخوردار، می‌تواند در معادله قدرت سیاسی و امنیت ایران در جهان تاثیر گذار باشد.

 کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: طبیعی است که پیوند اقتصاد ایران با اقتصاد چین، چه به لحاظ تامین انرژی و چه مناسبات تجاری و واردات و صادرات کالا به یکدیگر می‌تواند ضامن یک همکاری باثبات میان دو کشور باشد.

غرقی ادامه داد:، زیرا این دو کشور از سیاست خارجی مستقلی برخوردارند و می‌توانند در عرصه بین‌المللی با اتخاذ یک سیاست واحد بعنوان عنصری تاثیر گذار در معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی ابراز وجود کنند که این امر مورد خوشایند قدرت‌های جهانی نیست و تلاش دارند این رابطه را خدشه دار کنند و مانع از توسعه دو کشور شوند.

وی گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگ‌های و دیگر پیمان‌های منطقه ای، می‌تواند فشار‌های تحریمی ایران را کم کرده و دامنه مناسبات اقتصادی ایران را گسترش دهد.

 کارشناس مسائل سیاسی در مورد سند چشم‌انداز ۲۵ ساله ایران و چین نیز، گفت: هر سند یا قراردادی که بتواند در این مقطع زمانی که آمریکا تلاش دارد ایران را منزوی کند، ما را از انزوای سیاسی و اقتصادی بیرون آورد و با حداقل تعهدات دراز مدت و کوتاه مدت، منافع ملی ایران را تامین کند قطعا مناسب خواهد بود.

غرقی با بیان این که نشانه‌های این سندراهبردی بیانگر آن است که آن اهداف در این سند همکاری وجود دارد و برای همین است که غرب آشفته شده، گفت: از این رو است که آمریکا و غرب با هجوم همه جانبه علیه آن سند همکاری بپا خواستند و با آن مخالفت کردند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هرحال هم برای دولت و هم برای ملت ایران بهتر است که ابعاد مختلف این سند همکاری موشکافی شود و برای ملت ایران شفاف شود تا در تاریخ بتوانیم از ان دفاع کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته