دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1401 - 16:27
در مقاله اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد سبزوار بررسی شد؛

اثرات دوز تابش پلاسمای سرد روی جوانه‌زنی و رشد ریشه بذر زیره سبز

اثرات دوز تابش پلاسمای سرد روی جوانه‌زنی و رشد ریشه بذر زیره سبز
اثرات دوز تابش پلاسمای سرد بر روی جوانه‌زنی و رشد ریشه بذر زیره سبز در مقاله اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد سبزوار بررسی شد.
کد خبر : 831815

مرجان وثوقی معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در سبزوار از چاپ مقاله دو نفر از اعضای هیئت‌علمی این واحد دانشگاهی در مجله فیزیک کاربردی دانشگاه الزهرا خبر داد و اظهار کرد: در این مقاله، اثرات دوز تابش پلاسمای سرد بر روی جوانه‌زنی و رشد ریشه بذر زیره سبز مورد مطالعه قرار گرفته و پلاسمای سرد در این آزمایش توسط یک مولد تخلیه سد دی‌الکتریک رومیزی و دست‌ساز تولید شده است.

وی با بیان اینکه سبزوار به‌عنوان قطب اصلی زیره سبز کشور شناخته می‌شود، افزود: سالانه به‌طور میانگین در حدود ۲۰ هزار تن زیره در کشور برداشت می‌شود که این مقدار، پاسخگوی تقاضای فزاینده مصرف جهانی نیست و باید با بررسی علمی و تحقیقاتی، روش‌های کشت و فرآوری این محصول استراتژیک سبزوار را بهینه ساخت.

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار استخراج اطلاعات مورد نیاز توسط دستگاه پلاسمای سرد اتمسفری ساخته‌شده توسط محققان این واحد دانشگاهی را از نقاط قابل توجه این تحقیق عنوان کرد و گفت: در این تحقیق، بذر زیره سبز از مزارع سبزوار برداشت و توسط نادر مهدی‌زاده و متین جامی‌معینی دو عضو هیئت‌علمی واحد سبزوار مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.

وثوقی با بیان اینکه کار‌های آزمایشگاهی این تحقیق در آزمایشگاه‌های فیزیک و زراعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار انجام شده، مطرح کرد: زیره سبز با نام علمی Green Cumin بذر بومی در منطقه خاورمیانه است که با دارا بودن ترکیباتی همانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و آهن، جزء بذر‌های معطر و دارویی دنیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته