دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 بهمن 1401 - 15:02
از ابتدای ۲۰۲۲؛

پکن: بالون‌های آمریکایی بیش از ۱۰ بار حریم هوایی چین را نقض کرده‌اند

پکن: بالون‌های آمریکایی بیش از ۱۰ بار حریم هوایی چین را نقض کرده‌اند
دولت پکن اعلام کرد: ظرف یک سال گذشته، بالون‌های آمریکایی دست کم ۱۰ بار حریم هوایی چین را نقض کرده اند حال آنکه این اقدام با واکنش مسئولانه و حرفه‌ای پکن مواجه شده است.
کد خبر : 831798

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین، امروز (دوشنبه) اعلام کرد که از آغاز سال ۲۰۲۲ به این سوی، بالون‌های آمریکایی با قابلیت پرواز در ارتفاع بالا، بیش از ۱۰ بار به طور غیرقانونی و بدون کسب رضایت پکن، از حریم هوایی چین عبور کرده اند.

این دیپلمات چینی از گمانه زنی درباره اهداف این بالون‌ها که می‌توانند قابلیت‌های نظامی یا جاسوسی هم داشته باشند، پرهیز کرد.

وانگ همچنین واکنش چین به عبور بدون مجوز بالون‌های آمریکای را «مسئولانه و حرفه ای» توصیف کرد و افزود: اولین کاری که آمریکا باید انجام دهد، این است که به خودش نگاه کند و رویه اش را تغییر دهد و از تخریب دیگران یا تقابل جویی بپرهیزد.

طرف آمریکایی هنوز به اظهارات امروز وزارت خارجه چین واکنش نشان نداده است. 

در روز ۴ فوریه، آمریکا یک بالون چینی را که وارد حریم هوایی ایالات متحده شده بود به زعم اینکه کاربری جاسوسی داشته، منهدم کرد.

اما، چین با مطالبه بقایای این بالون، آن را ابزاری برای مطالعات هواشناسی عنوان کرد که راه خود را به حریم هوایی آمریکا گم کرده بود.

از زمان انهدام بالون چینی، نیروی هوایی آمریکا سه شیء پرنده دیگر را در حریم هوایی ایالات متحده یا کانادا، رهگیری و منهدم کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته