دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1395 - 16:19

صعود بهاره دانشجویان دختر واحد بجنورد به قله یامان داغی

دانشجویان دختر واحد بجنورد به مناسبت بزرگداشت هفته معلم به قله ۲۸۰۰ متری یامان‌داغی صعود کردند.
کد خبر : 83153

فاطمه فرخی،‌ کار‌شناس تربیت بدنی و سرپرست تیم کوهنوردی واحد بجنورد در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «به مناسبت بزرگداشت هفته معلم و از سوی معاونت دانشجویی و فرهنگی و اداره فوق‌برنامه تربیت‌بدنی واحد بجنورد ۴۰ نفر از دانشجویان دختر این واحد دانشگاهی به سرپرستی و همراهی علیرضا بهمنش، مسئول تربیت بدنی واحد و غلامرضا قافله‌باشیان، کارمند حوزه اداره دانش‌آموختگان به قله ۲۸۰۰ متری یامان‌داغی صعود کردند.»


فاطمه فرخی افزود: «پیش‌روی به قله ساعت ۸ صبح شروع شد و در ساعت ۱۱ قله ۲ هزار و ۸۰۰ متری یامان داغی از سوی دانشجویان کوهنورد واحد بجنورد فتح شد.»


کوه یامان داغی با ارتفاع ۲۸۰۰ متر از مرتفع‌ترین قله‌های رشته‌کوه آلاداغ در ۶۵ کیلومتری غرب شهرستان بجنورد است و سمت چپ جاده بجنورد به گرگان قرار دارد. این منطقه زیبا در دامنه رشته کوه آلاداغ قرار گرفته و بدلیل قرار گرفتن در طول دره، به درکش یا دره کش معروف است. رودخانه پرآب درکـش که در این منطقه جاریست، از کوه یامان داغی سرچشمه گرفته و پس از سیراب کردن زمین‌های کشاورزی درکش و باغات اطراف، به روستای پایین دست می‌رسد.


ارتفاعات این منطقه حفاظت شده و شکار و چرای دام در تمامی فصول در آن ممنوع است و گونه‌های غالب در پوشش گیاهی آن شامل بوته‌های یاس وحشی، درخت‌های گلابی وحشی، آق باش، آویشن، افرا، زرشک، آرچه‌های (ارس‌های) کهنسال، بلوط، کرامیته، زالزالک، بید، باریجه، بید، انار وحشی، گردو، انجیر، گوجه وحشی، گون، درمنه، کرکو و غیره... است.


کوه یامان داغی از جمله جاذبه‌ها و پتانسیلهای گردشگری بالقوه منطقه است که در زمینه گردشگری کوهستان، صخره نوردی، گردشگری ورزشی، وگردشگری مهیج و... قابلیت سرمایه گذاری وجذب گردشگران را دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته