دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 بهمن 1401 - 14:05
متعاقب قتل‌های پیاپی؛

هشدار کارشناسان سازمان ملل درباره «کشتار سیاه‌پوستان» توسط پلیس آمریکا

هشدار کارشناسان سازمان ملل درباره «کشتار سیاه‌پوستان» توسط پلیس آمریکا
قتل‌های پیاپی شهروندان به ویژه سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا، کارشناسان سازمان ملل را راهی این کشور می‌کند تا نسبت به اقدامات ناقض حقوق بشری آمریکا رسیدگی کنند.
کد خبر : 831500

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، کارشناسان حقوق بشری سازمان ملل درباره قتل‌های وحشیانه شهروندان به ویژه سیاه‌پوستان توسط پلیس آمریکا به شدت ابراز نگرانی کردند.

طبق گزارش وب سایت سازمان ملل، کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان ملل در پی قتل دو شهروند جوان سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا در اوایل ماه گذشته به دست افسران پلیس این کشور، نگرانی شدید خود را از خشونت پلیس آمریکا ابراز کردند.

بر اساس گزارش‌ها، «کینان اندرسون» در لس آنجلس پس از تعقیب و گریز ناشی از توقف ترافیکی توسط پلیس لس آنجلس جان باخت و «تایری نیکولز» در ممفیس پس از ضرب و شتم شدید توسط پنج افسر این شهر جان باخت.

«ایوان موکگورو»، رئیس مکانیزم کارشناسان مستقل بین المللی برای پیشبرد عدالت نژادی و برابری در زمینه اجرای قانون شورای حقوق بشر سازمان ملل، می‌گوید: مرگ‌های وحشیانه «کینان اندرسون» و «تایری نیکولز» بیشتر یادآور فوریت برای اقدام است تا برابری در چارچوب اجرای قانون.

براساس بیانیه‌ای که دفتر حقوق بشر سازمان ملل OHCHR منتشر کرده، کارشناسان سازمان ملل خواستار دریافت اطلاعات دقیق در مورد قتل «اندرسون» و «نیکولز» در مورد تحقیقات در حال انجام و مقررات مربوط به استفاده از سلاح‌های کمتر کُشنده در مقابل استاندارد‌های قابل اجرا حقوق بشر، از دولت آمریکا شده اند.

در مورد قتل هر دو شهروند آمریکایی مذکور، کارشناسان تاکید کردند که به نظر می‌رسد پلیس آمریکا، حد نیروی مورد استفاده هنجار‌های بین‌المللی حفاظت کننده از حق زندگی و ممنوعیت شکنجه یا دیگر رفتار‌ها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرکننده را نقض کرده است.

ضمن این که نیروی به کار گرفته شده توسط پلیس آمریکا در موارد مذکور، با استاندارد‌های تعیین شده در آیین نامه سازمان ملل برای مقامات مجری قانون و اصول اساسی استفاده از زور و سلاح گرم توسط مقامات مجری قانون مطابقت ندارد.

«خوان مندز»، یکی از اعضای مکانیزم کارشناسان مستقل بین المللی برای پیشبرد عدالت نژادی و برابری در زمینه اجرای قانون شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: در حالی که ما نقش گزینه‌های کمتر کُشنده را برای کاهش خطر مرگ یا جراحت در رفتار پلیس تصدیق می‌کنیم، هرگونه استفاده از زور توسط مقامات مجری قانون باید بر اساس اصول قانونی احتیاط، ضرورت، تناسب، عدم تبعیض و پاسخگویی مورد استفاده قرار گیرد.

«موریس تیدبال بینز»، گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های غیرقانونی یا خودسرانه گفت که استفاده از سلاح‌های «کمتر کُشنده» مانند تفنگ‌های شوکر، همچنان نگرانی‌های جدی را در مورد تعهد دولت‌ها برای حمایت از حق حیات و زندگی، حق رهایی از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها ایجاد می‌کند؛ چنین سلاح‌هایی می‌توانند باعث مرگ، صدمات جدی بدن و ناتوانی دائمی شوند.

وی افزود: ما مشاهده می‌کنیم که در مواردی مانند این، افسران پلیس آمریکا از تِیزر‌ها به عنوان یک پروتکل معمولی استفاده می‌کنند تا افرادی را که از دستورات پیروی نمی‌کنند، یا افرادی که بحران‌های سلامت روانی را پشت سر می‌گذارند که اغلب به نظر نمی‌رسد خطری جدی برای خودشان یا دیگران محسوب می‌شوند، ناتوان کنند؛ ما همچنان نگران استفاده بیش از حد از تِیزر‌ها در اجرای قانون، به ویژه با توجه به پتانسیل ذاتی آن‌ها برای سوءاستفاده هستیم.

«آلیس جیل ادواردز»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه و دیگر رفتار‌ها یا مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز، گفت: پلیس و مجری قانون مسئولیت‌های ویژه‌ای برای محافظت از شهروندان خود و حمایت از حقوق آن‌ها بر عهده دارند؛ وقتی خشونت غیرقانونی و کنترل نشده بر این کارکرد اساسی غلبه می‌کند، باعث ترس مردم عادی از پلیس خود می‌شود؛ در چنین شرایطی تنها راه‌حل‌های مبتنی بر جامعه و طراحی‌شده جواب می‌دهند.

کارشناسان در واکنش به مرگ «تایری نیکولز» که محکومیت جهانی را برانگیخت، تاکید کردند که علاوه بر محاکمه افسران درگیر، زمان آن فرا رسیده است که مقام‌های آمریکایی در بازجویی و اصلاح فرهنگ پلیسی نهادینه شده که اجازه حمله جنایتکارانه را تحت عنوان اقدام علیه رفتار مجرمانه می‌دهد، عزم خود را برای اجرای قانون و امنیت عمومی نشان دهند.

«تریسی کیسی»، یکی دیگر از اعضای مکانیسم مذکور، گفت که کارشناسان مستقل از مقام‌های آمریکا خواسته اند تا حضور برای پاسخگویی سریع و جبران خسارت را تضمین کنند.

با وجود طرح اتهامات علیه پنج افسر پلیس متهم به قتل نیکولز که به سرعت از نیروی ممفیس اخراج شدند، فیلم وحشتناک ضرب و شتم او یادآور نیاز فوری به رویکرد‌های واقعا جدید برای ایمنی ترافیک، توقف ترافیکی و امنیت عمومی به طور گسترده‌تر است.

«موکگورو» گفت: به دنبال درخواست از دولت آمریکا برای بازدید از کشور در دسامبر گذشته، اعضای مکانیسم ماموریت رسمی بسیار مورد نیاز را در ماه آوریل به آمریکا انجام خواهند داد؛ ما با دولت و همه ذینفعان مرتبط تعامل خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که خشونت پلیس با قاطعیت برخورد می‌شود و قربانیان و خانواده‌هایشان عدالت را به دست می‌آورند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته