دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 بهمن 1401 - 14:47
در گفتگو با آنا مطرح شد

عرضه نفت خام در بورس، نیازمند بازتعریف است/هدف؛ شکست انحصار داخلی

عرضه نفت خام در بورس، نیازمند بازتعریف است هدف؛ شکست انحصار داخلی
یک کارشناس بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی، در راستای شکست انحصار فروش نفت از سوی نهاد یا عده خاصی است.
کد خبر : 831273

کامران حسینی، کارشناس بورس انرژی در گفتگو با خبرنگار آنا با اشاره به بازگشت نفت خام به بورس انرژی گفت: نباید عرضه نفت در بورس انرژی ایران را با بورس‌های بین المللی نفت مقایسه کرد؛ لازم است یک بازتعریف در مقوله عرضه نفت در بورس ایران انجام شود؛ چرا که تفاوت‌های اساسی در بورس نفت بین المللی و بورس انرژی ایران وجود دارد.

وی ادامه داد: اساس و ذات بورس، به معنای تعدد عرضه کننده و متقاضی است. بر همین اساس در بورس‌های بین المللی که شاهد تجارت نفت ( trade oil ) هستیم، تنوع عرضه انواع نفت از مبادی مختلف و کشور‌ها و تولیدکنندگان مختلف را شاهد هستیم که خریداران مختلف از سراسر دنیا برای خرید ( کاغذی یا فیزیکی ) اقدام می کنند. این در حالی است که در کشور‌هایی که صنعت نفت آن‌ها حاکمیتی است، مانند ایران، عراق، عربستان، امارات متحده عربی و …تولیدکننده و عرضه کننده نفت در بورس، تنها نماینده حاکمیت است.

به گفته این کارشناس حوزه بورس نفت، عرضه نفت خام ایران در بورس انرژی، در راستای شکست انحصار فروش نفت از سوی نهاد یا عده خاصی است. در واقع این روال در راستای فروش شفاف است. هرچند بعضا شاهد حضور نماینده حقیقی یا حقوقی برخی نهاد‌ها برای خرید نفت در بورس هستیم.

حسینی اظهار داشت: نباید در مصادیق فروش نفت مکث کنیم؛ باید هدف نهایی را که فروش نفت در فرآیندی شفاف است را در صدر قرار داده و ملزومات انجام آن را فراهم کنیم چرا که این یک تصمیم فراقوه‌ای است و شرکت ملی نفت ایران تنها، مجری این تصمیم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته