دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1395 - 15:00
در دیدار با شورای تشکل‌های اسلامی و سیاسی خراسان رضوی؛

علی عسکری: دانشگاه آزاد اسلامی باید بتواند در اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشد

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی را مصداق عینی اصل 44 دانست و از دولت خواست راه را برای نهادهای مردمی و غیردولتی در اقتصاد باز کند.
کد خبر : 83109

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی عسکری در دیدار با اعضای شورای تشکل‌های اسلامی و سیاسی خراسان رضوی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی بنا به ضرورت، در اولین دهه انقلاب اسلامی همزمان با آزاد‌سازی خونین‌شهر در دفاع‌مقدس، به پیشنهاد آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و تأیید و حمایت مادی و معنوی حضرت امام راحل (ره) تأسیس شد.»


او افزود: «امروزه با گذشت سی‌وچند سال از نهالی که در آن روزهای سخت به دست امام و یارانش کاشته شده بود بحمدالله شاهد هستیم این نهال به درخت تنومندی تبدیل شده است. از جمله ثمرات آن فارغ‌التحصیل شدن بیش از 5 میلیون دانشجو در گذشته و اشتغال به تحصیل بیش از یک میلیون و 700هزار دانشجو در وضع فعلی است.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی یادآوری کرد بسیاری از مدیران و کارآفرینان کشور، تربیت‌شدگان این دانشگاه محسوب می‌شوند و اثرگذاری این دانشگاه در توسعه علمی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کشور غیرقابل انکار است.


او افزود: «پس از گسترش کمی در گذشته، راهبرد و اولویت اول دکتر حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کیفیت‌بخشی به دانشگاه و اثرگذاری فعال در تولید و ارتقای علمی کشور بر اساس سند چشم‌انداز بیست ساله است. به همین دلیل مبنای اصلی کار بر جذب هیئت علمی و توسعه تحصیلات تکمیلی استوار است.»


عسکری گفت: «تلاش می‌کنیم امکانات و دستگاه‌های آزمایشگاهی مدرن خریداری شود و امکانات، با سیاست توسعه تحصیلات تکمیلی هم‌خوانی داشته باشد. همه شما می‌دانید که در قالب طرح ساها بیش از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه تجهیز و سامان‌دهی شده و در دسترس همگان است. سیستم آموزشی و پژوهشی دانشگاه بیش از گذشته از کارآمدی برخوردار است.»


او گفت: «امسال که از سوی رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده و بر پایبندی به تحقق عینی این شعار تأکید می‌شود، ما تکلیف خودمان می‌دانیم که از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد در این رابطه تلاش کنیم و در تبدیل علم به ثروت و تجاری‌سازی ایده‌های علمی به شکل شبانه‌روز فعال باشیم.»


عسکری حاضران را مخاطب قرار داد و از آن‌ها خواست نگذارند فضای سیاسی کشور، سیاست‌زده شود. او ادامه داد: «امروز دولت و ملت نیازمند آرامش و اعتدال است. کشور در سال‌های گذشته از افراط زیاده از حد در فضای سیاسی لطمه دیده و مردم و نظام ضرر کرده‌اند.»


او به دولت‌مردان توصیه کرد به اقتصاد ترکیبی که الگوی تصریح شده در قانون اساسی و اصل 44 است در عمل پایبند باشند و گفت: «دولت لازم است تسهیل‌گرا باشد نه تصدی‌گرا و در این میان دانشگاه آزاد اسلامی که مصداق عینی اصل 44 است باید بتواند در حوزه اقتصاد مقاومتی که دانش‌بنیان است نقش‌آفرین باشد.»


معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «نه تنها دانشگاه آزاد اسلامی بلکه همه نهادهای مردمی و غیردولتی باید میدان عمل داشته باشند و با نیروی کاری که وجود دارد، ارزان و انبوه تولید کنند و صادرات داشته باشند. اقتصاد تولیدی در گرو چنین سیاستی است.»


او به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که توسعه تحصیلات تکمیلی مزیت فوق‌العاده‌ای برای کشور است اشاره کرد و گفت: «باید از این مزیت فوق‌العاده برای اقتصاد دانش‌بنیان استفاده کرد. زیر‌ساخت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی برای استفاده از این مزیت فوق‌العاده بسیار فراهم است، مشروط بر اینکه دولت و مجلس کمک و حمایت کنند. راهی که رهبری پیش روی ما قرار داده همین است. ان‌شاءالله بتوانیم در انجام این وظیفه مهم و خطیر موفق باشیم .»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته