دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1395 - 15:17

بازدید معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از مدرسه تاریخی رشت

محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور از مدرسه تاریخی هفده شهریور رشت بازدید کردند.
کد خبر : 83104

به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با همراهی رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان وتعدادی دیگر از مدیران و مسئولان استانی از مدرسه تاریخی هفده شهریور رشت بازدید کردند.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ورود به محوطه این بنای ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور بر توجه ضرب الاجلی برای رسیدگی به وضعیت بنای این مدرسه تاکید و اظهار کرد: این مدرسه، حافظه تاریخی بسیاری از بزرگان و دانش آموزان قدیمی رشت و استان گیلان است.


وی افزود: پس از مطالعه گزارشی که از سوی خبرگــزاری مــهر منتشر شد وعده کردم در اولین سفر به گیلان از وضعیت این مدرسه قدیمی و خاطره انگیز بازدید کنم تا با همکاری مسئولان مربوطه تصمیمات لازم برای جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این مدرسه را اتخاذ کنیم.


نوبخت تاکید کرد: تعلل برای احیا و مرمت بنای مدرسه «فروغ» جایز نیست و در کوتاهترین زمان ممکن، با ارائه طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اعتبارات لازم از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای بازسازی مدرسه تخصیص می یابد.


سخنگوی دولت با دریافت گزارشی اجمالی از سوی معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که در محوطه بنا حضور یافته بود، تصریح کرد: برای مرمت بنای مدرسه «فروغ» از استادان ماهر به تشخیص سازمان میراث فرهنگی استفاده خواهد شد.


وی گفت: مرمت و احیای مدرسه «فروغ» فارغ از اینکه از سوی آموزش و پرورش که مالک مدرسه است، چه تصمیمی برای تغییر کاربری آن گرفته شود، انجام خواهد شد و در گام نخست، مرمت بنا اولویت دارد.


نوبخت افزود: پس از تکمیل مرمت و احیای بنا، تصمیم گیری لازم برای تبدیل این مدرسه به موزه آموزش و پرورش یا اتخاذ هر تصمیم دیگری می توان به رایزنی پرداخت اما هم اکنون مرمت و احیای بنای مدرسه «فروغ» در اولویت ما است.


رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه ساخت یک مدرسه دیگر با نام «۱۷ شهریور» گفت: نامگذاری این مدرسه با عنوان «فروغ» می توانست همچنان تداوم داشته باشد و مدرسه ای که در محوطه بنای مدرسه «فروغ» به تازگی ساخته شده است می‌توانست به همین عنوان نامگذاری شود.


وی تاکید کرد: نام بنای «فروغ» همچنان زنده خواهد ماند و امیدوارم پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، مدرسه «فروغ» مجددا بازسازی و به فروغ و شکوه سابق خود بازگردد.


معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این بازدید با اشاره به اینکه بنای مدرسه نیازمند تعمیرات چندان زیادی نیست گفت: چارچوب بنا سالم است و با مرمت پنجره ها و سقف مدرسه و... مجددا مدرسه احیا می شود.


محمدحسن طالبیان افزود: وجود چنین بناهای تاریخی و میراثی باید به عنوان یک ثروت و ظرفیت برای شهرها محسوب شود و با توجه به اینکه رشت با وجود داشتن چنین بناهایی، از داشتن فضاهای موزه ای دچار کمبود است می توان برای تغییر کاربری مدرسه و تبدیل آن به موزه تصمیم گیری کرد.


وی به رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اطمینان خاطر داد در کوتاهترین زمان ممکن ظرف یک هفته آینده، کلیات طرح مرمت و بازسازی مدرسه «فروغ» را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته