دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 بهمن 1401 - 15:58
ادامه مناقشه پکن-واشنگتن؛

چین خواستار تحویل لاشه بالون منهدم شده خود شد

چین خواستار تحویل لاشه بالون منهدم شده خود شد
وزارت خارجه چین می‌گوید که پکن حق دارد بقایای بالون هواشناسی را که در نتیجه واکنش افراطی آمریکا منهدم شد، تحویل بگیرد- مطالبه‌ای که با مخالفت واشنگتن مواجه شده است.
کد خبر : 830775

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از دویچه وله، مناقشه میان واشنگتن-پکن بر سر بالون چینی که چندی پیش از سوی نیروی هوایی آمریکا سرنگون شد، همچنان ادامه دارد.

این بالون در حالی بر فراز آب‌های ایالت کارولینای جنوبی منهدم شد که آمریکا و چین روایت‌های متفاوتی از کاربری آن می‌دهند تا آنجا که واشنگتن آن را ابزاری برای جاسوسی و پکن آن را وسیله‌ای تحقیقاتی معرفی می‌کند.

اکنون، «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پکن خواستار پس گرفتن لاشه این بالون شده است یا خیر، می‌گوید: این بالون به چین تعلق دارد و از آنِ ایالات متحده نیست. این یک بالون آمریکایی نیست و دولت چین از موضع دفاع از حقوق و منافع مشروع خود کوتاه نمی‌آید.

چین پیشتر هم تصمیم آمریکا مبنی بر سرنگونی بالون را زیاده روی آشکار توصیف کرده بود.

اما «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از تصمیم خود مبنی بر انهدام این بالون دفاع و آن را امری ضروری توصیف کرده است.

پیشتر، «جان کربی» هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید گفته بود که «آمریکا قصد ندارد بقایای بالن سرنگون شده را به چین بازگرداند و واشنگتن بقایای این بالن را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد داد تا توانایی‌های پکن را درک کند».

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته