دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 بهمن 1401 - 13:44
گفتگو/ نفوذ آمریکا در بانکداری عراق از موانع توسعه تجارت است

سفارتخانه‌های ایران با فعالیت بر روی افکار عمومی، مسیر تجارت را تسهیل کنند

سفارتخانه‌های ایران با فعالیت بر روی افکار عمومی، مسیر تجارت را تسهیل کنند
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سفارتخانه‌های ما می‌توانند با ابهام زدایی از مقامات و با فعالیت بر روی افکار عمومی، مسیر تجارت را تسهیل کنند، به ویژه در عراق، با توجه به تلاش‌هایی که برای تخریب روابط دو کشور صورت می‌گیرد.
کد خبر : 830460

مصطفی انتظاری کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا، در خصوص روابط نزدیک ایران و عراق و تاکید مقامات عالی رتبه دو کشور برای توسعه تعاملات تجاری و موانع موجود در این مسیر، اظهارکرد: یکی از مهمترین موانعی که ایران در تبادلات تجاری خود دارد، آمریکا است.

وی گفت: آمریکا در رابطه با بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران با تحریم‌های شدیدی که وضع می‌کند «مانع توسعه تجارت» آن‌ها می‌شود، به طور مثال امکان اینکه ایران بتواند به بازار‌های جهانی دسترسی داشته باشد را نه فقط از ایران بلکه از دیگر کشور‌ها هم سلب می‌کند. بسیاری از کشور‌های اروپایی و منطقه به محصولات ایران نیاز دارند و منافع اقتصادی خود را در استفاده از این محصولات می‌بینند که متاسفانه این کار را نمی‌توانند انجام دهند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: در رابطه با عراق به طور ویژه همان طور که می‌دانیم به دلیل اینکه این دو کشور، هم به لحاظ سرزمینی و جغرافیایی هم به لحاظ فرهنگی و مذهبی و هم به لحاظ سیاسی به یکدیگر نزدیک هستند، در سال‌های اخیر بعد از سقوط رژیم صدام بسیار به نفع عراق است که از مزایای نزدیکی به ایران استفاده کند، زیرا به لحاظ اقتصادی می‌تواند کالاها؛ خدمات، نیروی کار ماهر، برق و محصولات دیگری که نیاز دارد از طریق ایران تامین کند و نیازمند این نباشد که مثلاً از کیلومتر‌ها آن سوتر از اروپا، آمریکا و کشور‌های دیگر محصولات وارد عراق شود.

انتظاری افزود: متاسفانه می‌بینیم که آمریکا و متحدین منطقه‌ای آن مثل عربستان فشار خیلی زیادی می‌آورند که سنگ اندازی کنند در این مسیر و عراق را وابسته به خود کنند. آخرین نمونه از این تلاش‌ها را شما می‌توانید در موضوع نفوذ آمریکا در بانکداری عراق ببینید که سعی کردن مداخله‌ای را ایجاد کنند تا عراق نتواند به ازای خرید‌هایی که از ایران دارد، دلاربه ایران پرداخت کند.

وی تاکید کرد: «مهمترین عامل» در این زمینه، آمریکا، متحدینش و دیگر رقبا هستند که نفعشان در مانع شدن از صدور محصولات از ایران به عراق است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد «نقش و اقدامات سفارتخانه ایران در عراق» در توسعه تعاملات تجاری دو طرف، اظهار کرد: سفارتخانه‌ها در همه کشور‌ها می‌توانند با ابهام زدایی از مقامات و با فعالیت بر روی افکار عمومی، مسیر این تجارت را تسهیل کنند. به ویژه در عراق، با توجه به سنگ‌اندازی‌ها و تلاش‌هایی که برای تخریب که در روابط دو کشور صورت می‌گیرد، به نظرم سفارتخانه‌های ما باید فعال‌تر باشند.

انتظاری ادامه داد: ما باید به رایزن‌های فرهنگی و سفرا بگوییم، فقط روی مقامات کشور‌ها متمرکز نباشند بلکه بر روی «افکارعمومی، رسانه‌ها و بدنه‌ی اجتماعی حکومت‌ها» هم متمرکز باشند، به این خاطر که امروزه در بسیاری از کشور‌ها این افکار عمومی، رسانه‌ها و فضای عمومی کشور‌ها است که سیاست‌های دولت را تعیین میکند و نه الزاما تصمیماتی که در رأس حاکمیت گرفته می‌شود.

وی گفت: به عنوان مثال هر چقدر هم که آمریکا بتواند نخست وزیر عراق را تحت فشار قرار دهد برای اینکه روند تجارت با ایران را مختل کند، اما اگر بدنه اجتماعی حامی دولت یا بدنه اجتماعی نمایندگان پارلمان در عراق این نفوذ و آگاهی را داشته باشند که ایران چقدر می‌تواند در راستای منافع ملی عراق گام بردارد و چقدر کمک کننده است به این کشور، آن وقت دولت را تحت فشار متعادل قرار می‌دهند که این روند را مختل نکند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بنابراین من فکر می‌کنم که سفارتخانه‌های ما باید بر روی این موضوع متمرکز باشند و درزمینه «دیپلماسی عمومی» فعال باشند، بر روی بدنه احزاب و حامی چهره‌ها متمرکز باشند و آن‌ها را مجاب کنند که از ایران حمایت کنند. به ویژه در موضوع عراق، با توجه به سابقه همکاری‌های نزدیک دو ملت در مبارزه با تروریسم، مبارزه با داعش و شکل‌گیری نیرو‌های بسیج مردمی، ظرفیت فوق‌العاده‌ای فراهم است که افکار عمومی توجیه شوند.

انتظاری تاکید کرد: اگر ما از رسانه‌ها و شبکه‌های عرب زبانمان غفلت کنیم، می‌بینیم بدنه اجتماعی‌مان که حامی ایران بوده این احساس را دارند که نکند ایران دارد منابع ملی عراق را به نفع خودش مصادره می‌کند.

وی در پایان خاطر نشن کرد: اگر ما نتوانیم «خوراک رسانه‌ای» مناسبی از طریق سفارتخانه‌ها بدهیم ممکن است آن‌ها تحت تاثیر القائات رسانه‌های غربی و صهیونیستی عرب زبان قرار گیرند و آن زمان طبیعی است که کار آمریکا و جریانات ضد ایرانی راحت‌تر می‌شود برای اینکه این روند را بتوانند تخریب کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب