دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیات مدیره صنعت نفت در گفت‌وگو با آنا

بار‌ها نگرانی خود را از داوری مطرح کرده‌ایم؛ اشتباهات به جایی رسیده که پرسپولیس هم اعتراض می‌کند

بار‌ها نگرانی خود را از داوری مطرح کرده‌ایم؛ اشتباهات به جایی رسیده که پرسپولیس هم اعتراض می‌کند
عضو هیات مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان گفت: داوران هر چه قدر زحمت بکشند هم در قضاوت‌ها نمی‌توانند عادلانه قضاوت کنند، چون ابزار لازم را در اختیار ندارند.
کد خبر : 830189

جهانگیر کی‌شمس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص اینکه دیدار صنعت نفت آبادان با پرسپولیس در هفته نوزدهم لیگ برتر فوتبال ایران با چالش داوری مواجه است، اظهار داشت: هر ساله با مشکل داوری مواجه بودیم و این یک واقعیت است که تیم‌های شهرستانی که توانایی مالی بالایی ندارند مغلوب داوری می‌شوند. حجم اشتباهات داوری به حدی زیاد شده که پرسپولیس هم به قضاوت‌ها معترض است. بارها به سوت‌هایی که داوران زده‌اند اعتراض شده ولی شرایط بهبود پیدا نکرده و سخت‌تر شده است. فقط صنعت نفت نیست که از داوری‌ها آسیب دیده، نفت مسجدسلیمان، ملوان و چند تیم دیگر همین وضعیت را دارند. حالا که پرسپولیس هم به اشتباهات داوری اعتراض شدید دارد پس نتیجه از ضعف داوران است.

**صنعت نفت نمی‌تواند در شرایط برابری رقابت کند

وی افزود: در خصوص قراردادهایی که با بازیکنان بسته می‌شود قرار شد از سقف ۵ میلیارد تومان بیشتر شود اما دیدیم که قراردادهای بسیار یالاتری بسته شده است. تیم‌هایی که از شرایط مالی خوبی برخوردار هستند بازیکنان گران‌قیمتی را جذب می‌کنند و در رده های بالای جدول هستند. تیم‌هایی مثل صنعت نفت که کل بودجه‌اش در یک فصل ۱۰۰ میلیارد تومان نیست نمی‌توانند در شرایط برابری رقابت کنند. مثال واضح رقابت خودروهاست که مسلماً خودرویی که موتور بهتری دارد و قیمتش بیشتر است در یک جاده سریع‌تر به خط پایان می‌رسد. داوری یک بخش از مشکلات فوتبال است. غیر از تیم‌های مطرح پایتخت و تیم‌های صنعتی و معدنی، دیگر تیم‌ها شرایط برابری برای رقابت ندارند. 

**داوران قضاوت‌ها نمی‌توانند عادلانه قضاوت کنند

عضو هیات مدیره باشگاه صنعت نفت یادآور شد: با توجه به بودجه‌ای که داریم، گرمای آبادان و محرومیت‌هایی که در شهر داریم کمتر بازیکنی حاضر می‌شود با ما قرارداد ببندد. با پرسپولیس، استقلال، سپاهان، گل‌گهر سیرجان تراکتور، مس رفسنجان و فولاد خوزستان چگونه می‌توان رقابت کرد وقتی شرایط مالی بهتری دارند. همه مشکلات و معضلات را بارها و بارها گفته‌ایم اما ترتیب اثری داده نشده است. نمی‌گوییم چرا این تیم‌ها این قدر هزینه می‌کنند و می‌گوییم چرا شرایط برای تمامی تیم‌ها برابر نیست. داوران هر چه قدر زحمت بکشند هم در قضاوت‌ها نمی‌توانند عادلانه قضاوت کنند چون ابزار لازم را در اختیار ندارند و اشتباهات سهوی خواسته و ناخواسته پیش می‌آید. اصلاً ما نباید از مشکلات داوری گلایه کنیم. فدراسیون فوتبال باید جلو بیفتد و مشکلات را حل کند. کمیته داوران تا به حال کدام داور را به خاطر اشتباهات داوری تنبیه کرده است؟ اگر نمی‌توانند VAR  بیاورند و معضلات را رفع کنند فوتبال تعطیل شود.

**اشتباهات داوری پس از برگزاری مسابقه قابل بازگشت نیست

کی‌شمس خاطرنشان کرد: هدست و بی‌سیم داوران کامل نیست و آنها ناخواسته دچار مشکل می‌شوند. کافی است به اشتباهات داوران اعتراض کرد تا بلافاصله کارت‌های زرد و قرمز داده شود. وقتی امکانات کافی در اختیار داوران نیست آنها هم اگر اشتباه تأثیرگذار کنند و به اشتباه‌شان اعتراض شود بالاجبار از کارت‌های خود استفاده می‌کنند چون تصمیمی که گرفته‌اند را درست می‌دانند. تیم‌هایی مثل ما که مشکلات دیگری غیر از داوری دارند بیشتر از اشتبهات داوری آسیب می‌بینند چون در زمینه‌های دیگر توان رقابت نیست. قهرمانی زمانی ارزش دارد که شرایط برابر باشد ولی وقتی وضعیت مالی تیم‌ها یکسان نباشد و امکانات برابر نیست ماندن در لیگ برتر خود قهرمانی است. اشتباهات داوری پس از برگزاری مسابقه قابل بازگشت نیست و پیش از آغاز بازی هم گفتن آن دردی را دوار نمی کند. قبلاً بارها نگرانی خود را گفته‌ایم و این بار هم اگر بگوییم فکر نمی‌کنم مشکل برطرف شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته