دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1395 - 12:34
مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه کتاب خبر داد

اعطای بیش از 20 میلیارد تومان بن خرید کتاب در نمایشگاه امسال

نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری صبح امروز خود که در محل برگزاری نمایشگاه کتاب برپا شد آمار اعطای بن‌های خرید کتاب و همچنین گردش مالی روزهای اول نمایشگاه را اعلام کرد.
کد خبر : 83013

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نیکنام حسین‌پور مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز شنبه 18 اردیبهشت ماه در نشست خبری خود ضمن اشاره به اضافه شدن یارانه‌های بخش دانشجویان، طلاب و همچنین برقراری بن کتاب برای دانش‌آموزان، اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، مهد کودک‌ها و کتابداران گفت: ثبت نام بن خرید کتاب برای دانشجویان و طلاب از 28 فروردین ماه تا 14 اردیبهشت ماه انجام شد و در مجموع 190 هزار نفر ثبت نام کردند که از این میان 40 هزار نفر به صورت مجازی نسبت به اخذ بن اقدام کردند و بیشتر استقبال‌ها در این بخش نیز مربوط به تهران بود.


وی ضمن هشدار نسبت به خرید و فروش بن‌کارت‌های حمایتی خرید کتاب در داخل نمایشگاه و حتی بیرون از آن گفت: مانیتورینگ نمایشگاه فعال شده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف ناشران متخلف از حضور در نمایشگاه بعدی محروم خواهند شد همچنین ناظران ما در حوالی میدان انقلاب نیز پیگیر خرید و فروش غیر مجاز بن‌های نمایشگاه که از سوی برخی سودجویان خریداری شده و به نمایشگاه آورده می‌شود هستند.


حسین‌پور ادامه داد: سطح یارانه‌ها در حوزه طلاب و دانشجویان امسال با دو میلیارد افزایش، به 12 میلیارد تومان رسید و 5 میلیارد تومان نیز برای اولین بار به اساتید دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه اختصاص پیدا کرد. از طرفی ما با سازمان‌های مختلف نیز به صورت مشارکتی تعامل داشته‌ایم که از جمله می‌توان به شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه‌های عمومی و وزارت علوم اشاره کرد.


وی درباره قابل مصرف بودن بن‌کارت‌ها در تمام بخش‌های نمایشگاه اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که باید به شعور و خواست مصرف کنندگان احترام بگذاریم بنابراین دارندگان کارت‌های حمایتی می‌توانند در بخش‌های مختلف نسبت به خرید کتاب اقدام کنند.


رئیس کمیته رفاهی نمایشگاه ضمن بیان این مطلب که برای اولین دوره امسال بن دانش‌آموزان نیز به صورت پایلوت در سه استان تهران، البرز و قم توزیع شد، گفت: این بن‌ها با مشارکت 50-50 بین وزارت ارشاد و وزارت آموزش و پرورش به مبلغ 50 هزار تومان برای هر دانش‌آموز توزیع شده که 26 هزار نفر از دانش‌آموزان این سه استان در سامانه ما ثبت شدند البته از آنجایی که ایام نمایشگاه مصادف بود با ایام امتحانات مدارس امیدواریم در سال‌های بعد تخصیص یارانه دانش‌آموزی را به سایر استان‌های کشور نیز اشاعه دهیم.


وی ادامه داد: در حوزه بن کارت‌های اساتید دانشگاه و حوزه‌ها نیز نقایصی در بانک‌های اطلاعاتی وجود داشت که مشغول آسیب‌شناسی آن هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم در دوره‌های بعدی نمایشگاه استقبال بیشتری را شاهد باشیم.


وی ضمن بیان این مطلب که تنها بن‌های رایگان در نمایشگاه کتاب بن اهالی قلم است و به 4 هزار نفر مطابق با شاخص‌های خانه کتاب اختصاص پیدا کرده، گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده سازمان‌های مختلف می‌توانند با تعامل با وزارت ارشاد از بن مشارکتی 5 تا 25 درصد برای خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌های خود استفاده کنند که این مسئله آورده‌های مناسبی را برای نمایشگاه در صنعت نشر به همراه خواهد داشت.


حسین‌پور همچنین درباره تاریخ انقضای کارت‌های خرید کتاب توضیح داد: بن‌کارت‌های امسال تنها محدود به ایام نمایشگاه هستند و از 25 اردیبهشت ماه غیر فعال می‌شوند و از طرفی به دلیل تغییر بانک عامل این بن‌ها خارج از نمایشگاه کتاب قابل استفاده نیستند.


وی با اشاره به رشد میزان یارانه کتاب در نمایشگاه بیست و نهم گفت: در مجموع یارانه‌های نمایشگاه کتاب در این دوره بیشتر از 20 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.


وی همچنین درباره میزان تراکنش‌ها در روزهای نخست توضیح داد: ظرف سه روز اول تعداد و مبلغ تراکنش‌ها افزایش 10 درصدی را نسبت به سه روز اول نمایشگاه سال گذشته رقم زده است که مطابق با آمار بانک عامل روز اول نمایشگاه شاهد 36 هزار تراکنش و روز دوم شاهد 160 هزار تراکنش بوده‌ایم.


وی ادامه داد: البته از آنجایی که بعضی از ناشران به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در روزهای اول از کارت‌خوان‌های سایر بانک‌ها نیز استفاده کرده‌اند بخشی از تراکنش‌ها در آمار فروش ثبت نمی‌شود.


وی درباره مشکل قطعی کارت‌خوان‌ها در روزهای ابتدایی نمایشگاه یادآور شد: مشکلاتی در روزهای نخست نمایشگاه در حوزه قطع برق داشتیم که البته حل شدند و از روز گذشته گزارش قطعی برق و قطعی کارت‌خوان از سوی ناشران نداشته‌ایم.


مدیر کمیته رفاهی نمایشگاه همچنین درباره یارانه کتاب‌داران توضیح داد: طبق تصمیمات گرفته شده قرار شد کتاب‌داران نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌های کانون پرورش فکری و کتابخانه‌های شهرداری تهران از 30 درصد یارانه مشارکتی استفاده کنند که تنها شهرداری تهران در این دوره نسبت به اخذ یارانه برای کتابداران خود اقدام کرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته