تمرکز بر برندینگ گردشگری ایران، راه مقابله با ایران هراسی در جنگ روایتهاست
گروه جامعه خبرگزاری آنا، در بخش نخست گفتگویی که چند روز پیش منتشر شد، توضیح داده شد که توسعه گردشگری ایران در یک بزنگاه تاریخی قرار دارد، فرصتی که در سطح جهان برای توسعه این صنعت ایجاد شده است و میتواند رشد توسعه پایدار را در کشورمان سرعت بخشد، اما و اگرهایی بر سرراه این سیاق توسعه در ایران امروز وجود دارد، فشارهای خارجی که در قالب تحریم و ایران هراسی بر کشور حاکم شده و راه تزریق کمکهای جهانی و ورود گردشگر خارجی را دشوارتر میکند و همچنین روند کند تامین زیرساختها و نگاه سنتی به توسعه گردشگری و از همه آنها مهمتر دست کم گرفتن بخش خصوصی در توسعه این صنعت است که ما را از قافله توسعه گردشگری عقب نگه داشته است.
حدود ۲۰ سال است مسئولان کشور به فکر توسعه این صنعت هستند، اما موارد ذکر شده تبدیل به قل و زنجیرهای رسیدن به این هدف بوده است. روحالله احمدزاده کرمانی در حدود یک سال سکاندار این مجموعه در دولت محمود احمدی نژاد بود، زمانی که هنوز میراث فرهنگی در جایگاه معاونت ریاست جمهوری و تحت عنوان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعالیت میکرد. وی در گفتوگویی که با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا داشت به تشریح مختصاتی که گردشگری ایران در آن قرار گرفته است پرداخت و راهکارهایی برای توسعه آن در کشور ارائه داد که در قالب دو گفتوگوی تفصیلی که بخش دوم آن را در ادامه خواهید خواند،ارائه کرده است. در این بخش به تشریح اهمیت کار شبکه ای، اهمیت پرداختن به 3 معاونت تخصصی این وزارتخانه، یعنی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی پرداخته است.
**ضرورت احیای ظرفیتهای تاریخی جاده ابریشم با ایجاد امتیاز ساخت مجتمعهای بین راهی برای بخش خصوصی
آنا: شبکه سازی در حوزه گردشگری از اهمیت فوق العادهای برخوردار است و شاید این مساله بتواند در توسعه بهتر این صنعت کمک کند؟ آیا در این زمینه نیازمند عزم دولتها هستیم یا اینکه بخش خصوصی باید اقدام کند؟
بله، ایجاد سامانه ضرورت اجتناب ناپذیر رشد انبوهی از خرده مشاغل در حوزه بوم گردی و ظرفیتهای معطل گردشگری دریایی، تاریخی و طبیعی است.
میراث فرهنگی متولی سامان بخشی به بوم گردی با مشارکت بخش خصوصی است و دولت از اعتبار خودش باید در این زمینه هزینه کند. تا بخش خصوصی راغب به سرمایه گذاری در این حوزه شود.
وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جز وزارت خانههای بودجه بر نیست و باید از ظرفیتهای قانونی و اعتباری و ارتباطی خود برای جذب کارآفرینان، دانش بنیانها و سرمایه گذاران، ستفاده کند و به با روی باز به سمت جذب بخش خصوصی برود. چون بخش خصوصی به روی باز میآید نه به در باز و تنها مطالبه اش این است که دستم را نگرفتی مهم نیست، پایم را دولت محترم ول کن.
چون در شرایط حاضر، بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در این بخش ندارد و باید با بستههای پیشنهادی آنها را جذب کرد.
این وزارت خانه برای احیای ظرفیتهای تاریخی جاده ابریشم که ۱۷۰۰ کلیومتر مسیر گردشگری و تجاری است، باید امتیاز ساخت مجتمعهای بین راهی به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی در نظر بگیرد.
گردشگری زیارتی اربعین فوق العاده مهم است. مسیرهای تاریخی و گردشگری، مسیرهایی است که به واسطه شرایط توسعه قدیم گردشگری و حمل و نقل به وجود آمده اند و مثل مسیر پیاده روی اربعین (سامرا، نجف، کربلا و مشهد، قم) که استعداد جذب گردشگر زیارتی را دارد. این کریدور تحت عنوان پروژه گردشگری زیارتی اربعین میتواند در حد یک اداره کل تخصصی در وزارت میراث تعریف شود.
زیرساختهای گردشگری مثل حرم تا حرم، استعداد بالایی در جذب توریسم زیارتی دارد، اگر چند کریدور شمال، جنوب، حنوب غرب به شرق در این زمینه تعریف شود
هم چنین شهرهای گردشگر پذیر شمالی مثل انزلی، رامسر و چالوس هم شرایط فوق العادهای برای جذب گردشگران حوزه خلیج فارس دارد، که حتی تمایل به سرمایه گذاری برای تامین زیرساخت و هتل سازی در محدوده جنگلهای هیرکانی را دارند.
**باید بر روی برندینگ گردشگری ایران کار شود
آنا: چقدر زمان و فرصت برای توسعه این صنعت باقی مانده است؟
۲۵ درصد مشاغل جهان براساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری تا سال ۲۰۳۰ در حوزه گردشگری فعال میشود و همین الان حدود ۱۴۰۰ میلیارد دلار گردش مالی گردشگر جهانی است.
از این عدد حدود، ۲۵ درصد این حوزه یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار در حوزه آسیا هزینه شده و خلق ثروت میشود.
ترکیه، امارات، قطر، سهم خودشان را میبرند و سهم خودشان را از این بازار تعریف کرده اند. ما هم باید بر روی برندینگ این حوزه کار کنیم.
هرچند ایران هراسی وجود دارد، اما راه مقابله تنها ورود بخش خصوصی است و حضور کمتردولت و حضور پررنگ بخش خصوصی در تبلیغات و مارکتینگ گردشگری است.
راه مواجهه با سیاست ایران هراسی که میتواند سهم ما از بازار گردشگری را افزایش دهد، تاکید بر دیپلماسی عمومی، ارتباطات بین فرهنگی و حضور بخش خصوصی در فرآیند برندینگ و به تعبیری جنگ روایتها است.
**اقتصاد میراث فرهنگی و اقتصاد صنایع دستی همپای گردشگری ایجاد شود
آنا: بخشی مهم و جدایی ناپذیر از این وزارتخانه مربوط به میراث فرهنگی و صنایع دستی است، این معاونتها در توسعه گردشگری موثرند؟
بله، لازم است اقتصاد میراث فرهنگی و اقتصاد صنایع دستی همپای گردشگری ایجاد شود. باید این وزارت خانه از حالت مجمع الجزایر به یک وحدت گفتمانی و عملکردی دست یابد.
ما باید معاونت میراث فرهنگی را تبدیل به معاونت تمدن سازی اسلامی و میراث فرهنگی کنیم و آن وقت بر اساس شاخصها کلیت عملکرد وزارت خانه و سایر بخشهای دولت را در ارتباط با تمدن سازی اسلامی سالانه ارزش گذاری کرده میزان توفیق شان را بررسی کنیم.
در غرب آسیا، پروژه موزهسازی بخش خصوصی با حمایت قطر و امارات شروع شده است و میتوان از این فرصت استفاده کرد و انبوهی از اشیای تاریخی که در ایران کاوش شده در قالب پروتکلهای قانونی مجوز موزه خصوصی در مناطق گردشگرپذیرمان به نمایش بگذاریم.
علاوه بر این وجود بیش از ۱۲۰ موزه بزرگ جهانی و برگزاری نمایشگاههای بین المللی تاریخی و میراثی میتواند، زمینه اقتصاد میراث را فعال درآمدهای هنگفت برای بخش میراث فرهنگی ما باشد.
**حرکت قطار گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، در گروی مشارکت بخش خصوصی است
آنا: درحوزه صنایع دستی چطور؟
در حدود ۶۲۰ صنعت دستی در جهان ثبت تاریخی شدهاند. این در حالیاست که فقط تعداد ۳۷۰ صنعت دستی در ۲۴ رسته شناسایی شده و بخش عمده صنایع دستی در ایران است که پرکشش و پر ظرفیت است و لازمه آن این است که رایزنیهای فرهنگی و سفارتخانههای ما در کشورهای مختلف از دیپلماسی اقتصادی خود برای صادرات صنایع دستی بهره بگیرند، چون هر صنعت دستی در ایران میتواند پرچم هویت ایران شود. بخش خصوصی وقتی این اراده را ببیند در این بخش هم سرمایه گذاری خواهد کرد.
یادمان باشد لوکوموتیو قطار پیشرفت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی، در اختیار بخش خصوصی است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/