دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «عطرآلود»؛

هادی مقدم دوست: عطر آلود تجربه جدید از حیث سینماست، باید میساختم

هادی مقدم دوست: عطر آلود تجربه جدید از حیث سینماست، باید میساختم
کارگردان فیلم سینمایی «عطرآلود» در نشست رسانه‌ای در جشنواره فیلم فجر گفت: این فیلم برای من یک تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را می ساختم، بود.
کد خبر : 830040

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، آخرین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امروز ۱۴ بهمن با حضور عوامل فیلم سینمایی «عطرالود» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری و با حضور مصطفی زمانی بازیگر پس از پایان اکران این فیلم سینمایی و با حضور اهالی رسانه در سالن نشست پردیس سینمایی ملت  در حال برگزاری است.

هادی مقدم دوست در ابتدا گفت: این فیلم برای من یک تجربه جدید از حیث سینما، مضمون و شکل و داستانی که باید آن را می‌ساختم، بود.  

وی درباره حال درونی آدم‌ها در فیلم هایش گفت: نمایش حال درونی آدم‌ها و تغییر آدم‌ها غیر از اینکه عنصر مهم نمایشی است و موضوعی برای جذابیت است یک دغدغه مهم برای مخاطب هم هست که در زندگی شاهد این تغییرات باشد. برای من جالب بود یکی از دوستان حین عکاسی گفت چقدر پیر شدی و به نظرم موضوع تغییر مسأله آدم هاست و دوست دارند این حال درونی و تغییر درونی را هم ببینند.

یوسف منصوری تهیه کننده در ادامه درباره شروع کار گفت: شکل گیری کار به یک سال پیش برمی گردد که من و نویسنده با هم گفتگویی‌هایی داشتیم و مقدم دوست گزینه ما بود.

وی درباره حضور او به عنوان کارگردان گفت: او سینمایی دارد که ویژگی‌های خود را دارد که اهالی سینما و هنر آن را می‌شناسند او انسانی اخلاقی و درست است با نگاهی امیدوار به زندگی؛ که هم در زیست شخصی و هم در زیست هنری می‌تواند روحیه او را ببینید.  

دغدغه این فیلم از علایق خودش هم بود و مسیر به صورت پله پله جلو رفت و خدا را شکر از رفقای ما در سازمان سینمایی سوره که جلو آمدند و زمان گذاشتند. آقای زمانی با جان و دل آمد. او هر بار که به دفتر می‌آمد منبعی از انرژی بود و دنیایی را با خود می‌آورد.  

مصطفی زمانی  بازیگر در ادامه گفت: تسلیت عرض می‌کنم به خاطر همه کسانیکه در این چندماه از دست دادیم حالا از هر سمت و جناحی، چون جان انسان‌ها مهم است.

برخی قوانین در ارشاد باید بازبینی شود، چون فیلمنامه هوایی که می‌خوانیم دور از واقعیت شده است و معادلش را پیدا نمی‌کنیم. هم حرف زدن هم در قصه اینگونه است. دسترسی مردم به فیلم‌های جهان زیاد است و باورپذیری نقش‌های که بازی می‌کنیم در این فضا سخت است. در فرهنگ خودمان این فیلم‌ها باورپذیر است و من انرژی ام را روی این فیلم‌ها گذاشتم.  

من با آقای مقدم دوست کار نکرده بودم، اما حرف می‌زدیم و می‌گفتیم ابتدا گپ و گفت داشته باشیم. بعد از این قراردادی بستیم و پیش تولید برای چند ماه متوقف شد من هم البته کاری را قبول نکردم.  

فیلمنامه خوب بود، اما کمتر کسی را در این حوزه می‌دانم که شوق زیادی برای فیلمسازی دارند. آقای مقدم دوست یکی از بهترین تجربه‌های من بود، چون او ابتدا فیلم را می‌سازد و بعد اجرایش می‌کند.

وی اضافه کرد: هادی مقدم دوست خیلی، اما همراه بود و هر اتفاقی در این اثر رخ داده است به نظرم هادی مقدم دوست در آن خیلی تاثیر داشت و البته اگر بد هم بود خودش مسئول است (با خنده)

حسین حسنی نویسنده درباره اینکه فیلمنامه را به تنهایی نوشته است یا خیر گفت: مگر می‌شود با هادی مقدم دوست کار کرد و تنها نوشت. من افتخار داشتم با او بنویسم و کار یاد بگیرم و البته زندگی کردن هم از او یاد بگیرم.

 نویسنده درباره استفاده از عطر برای یادآوری خاطرات عنوان کرد: تمام تلاش ما این بود کاراکتر اصلی را به گونه‌ای جلوه دهیم که عطر ویژگی اصلی این شخصیت باشد و نمی‌دانم این اتفاق واقعا افتاد یا خیر.

مقدم دوست در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرداختن به روزمره‌ها گفت: ما می‌خواهیم درون آدم‌ها را مطالعه کنیم و اگر مطالعه ما صرفا برایلس حوادث داغ باشد کیفیت آن به همان شکل معمول می‌شود.  

واقعا نمی‌توان فیلم‌هایی را که قصدش مطالعه درون آدم هاست نفی کرد. مگر اینکه این سلیقه ما نباشد. این مدل نگاه گونه‌ای معروف از سینماست و حداقل اینگونه را بپذیریم.

روزبه رایگا فیلمبردار نیز در ادامه درباره همکاری بیان کرد: من پیش از این در فیلم سر به مهر همکاری داشتم و وقتی فیلمنامه را خواندم فهمیدم این اثر هم به همان شیوه است و خوشحال شدم. درباره تک تک لوکیشن‌ها و نور‌هایی که قرار بود در صحنه کار شود خیلی صحبت شد.

فیلمنامه برای ما مثل کتابی بود که همیشه به آن رجوع می‌کردیم. آقای مقدم دوست هم دائم فضا را توضیح می‌داد و تشریح می‌کرد. این باعث می‌شد در دکوپاژ هم چالش داشته باشیم هم به خوبی پیش برویم.

میرزامحمدی طراح صحنه درباره سختی طراحی خانه قدیمی و فضای عطر آلود آن بیان کرد: غیر از آیتم‌های همیشگی رنگ و فرم چالش عطر هم بود که چطور عطر را در فیلم حس کنیم. هادی خیلی جزئی نگر و خلاق است و جسارت ما را هم بالا برد. ما می‌خواستیم در یک خانه قدیمی عطر جوانی هم ساطع کنیم. من سعی کردم با توجه به خود فیلمنامه و هماهنگی و رفاقلت پشت صحنه با هادی مقدم دوست این را انجام دهیم.

مصطفی زمانی در ادامه درباره شباهت نقش با شخصیت خودش گفت: من هنوز نتوانستم شخصیت حقیقی ام را پیدا کنم. من بیست و چند سالم بود که برای یوسف رفتم و از همان موقع می‌دانستم هر کاری بروم انگار در یک زمین بازنده وارد شدم، چون یوسف کار بزرگی بود. اما برای من یاد گرفتن مهم است این آن چیزی است که امید می‌دهد برای زندگی.

وی درباره اینکه چطور به این نقش رسیده است گفت: وقتی به این نتیجه رسیدم که می‌شود از مقدم دوست یاد گرفت به نوعی به نقش رسیدم.  نمی‌توانید به مرگتان فکر کنید و دنیا همان باشد که یک ساعت پیش بوده است.  اینکه بگویید به خاطر فرزندم یا خانواده ام زندگی می‌کنم دروغ است، چون انسان برای بقا زاییده شده است. من با هادی حرف می‌زدم و گفتم این سه مرحله دارد که اول حق بودن مرگ است و مهربان می‌شوید دم نوعی سوءظن و پرخاشگری پیدا می‌کنید و مرحله سوم تسلیم است.

زمانی اضافه کرد: این جزو معدود اتفاقاتی بود که می‌شد با کارگردان حرف زد و نتیجه را روی کاغذ و در فیلم دید. اینکه دوستی گفت اتفاقات ساده روزمره است باید گفت زندگی واقعا همین است. شبکه‌های اجتماعی هیجانات را به وجود آورده اند. این فیلم فشار روی من آورد برای من خیلی سخت بود. من هنوز خروجی فیلم را جرات نکرده ام ببینم.

زمانی در ادامه درباره چالش‌های نقش گفت: ما دو ماه فیلمبرداری داشتیم و طی دو ماه هیچ کسی را ندیدم و با کسی هم حرفی نزدم حتی گوشی موبایل هم سایلنت بود. چون نقش واقعا سخت بود و هادی مقدم دوست هم خیلی حساس است.

نویسنده در پاسخ به انتقادی درباره اینکه اگر یک ساعت از فیلم حذف شود چه اتفاقی می‌افتاد گفت: جنس این فیلم لحظه به لحظه زندگی آدمی است که با تغییرات و اتفاقاتی مواجه می‌شود. اینکه بگوییم یک ساعت اول را نبینیم یا بخشی حذف شود باید گفت جنس این فیلم‌ها این مدلی است.

مقدم دوست هم درباره فیلمنامه گفت: قوس شخصیت و چالش تغییر آدم از نقطه‌ای به نقطه دیگر برای من اهمیت دارد. من طرح را که دیدم فهمیدم این چالش را دارد. اگر قطعه‌ای از این فیلمنامه برداشته شود انگار گامی از مسیر این تغییر برداشته شده و به نظرم تغییر دیگر برای مخاطب ملموس نخواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب