روز دوم؛ حکایت تنهایی یک تهیهکننده و درخشش ۲ فیلمساز همکار
به گزارش خبرنگارسینمایی خبرگزاری آنا، دومین روز نمایش فیلمهای جشنواره چهل و یکم فیلم فجر (پنجشنبه سیزدهم بهمن) در سینمای رسانه کمتر از آن چه پیشبینی میشد خبرساز شد. انتظار برای خبرسازی شاید از آنجا ناشی میشد که در این روز برخلاف روز قبل که دو فیلم روی پرده رفت، سه فیلم اکران شد.
اتفاقی که قرار است در ایام برگزاری جشنواره در روزهای تعطیل تقویم رخ دهد. ضمن این که طبق روال سالهای قبل، در روزهای آخر هفته حضور خبرنگاران و اهالی رسانه در مرکز سینمای رسانه پررنگتر شده بود، اما همچنان خبری از حضور چهرهها و بازیگران اصلی فیلم نبود.
این موضوع در اکران فیلمهای روز دوم جشنواره بیشتر خودش را نشان داد چرا که نشست فیلم اول یعنی «آه سرد» تنها با حضور کارگردان، تهیهکننده و یکی از بازیگران فیلم (ایمان صدیق) و فیلم دوم یعنی «جنگل پرتقال» فقط با حضور تهیهکننده آن یعنی رسول صدر عاملی برگزار شد. آخرین سانس فیلمهای سینمای رسانه هم به فیلم پر بازیگر «یادگار جنوب» اختصاص داشت که درآن جا هم فقط پدرام پورامیری و حسین دو ماری دو کارگردان جوان این فیلم و مجتبی رشوند تهیهکننده آن حضور داشتند.
نشست فیلم «جنگل پرتقال» در حالی بدون کارگردان یعنی آرمان خوانساریان برگزار شد که پیش از این در جشنواره سی و هشتم، نشست خبری فیلم «خون شد» مسعودکیمیایی به دلیل عدم حضور کارگردان آن از سوی برگزارکنندگان لغو شد و استدلال مدیران جشنواره در آن دوره این بود که آییننامه جشنواره الزام دارد که کارگردان به عنوان صاحب معنوی اثر حتماً باید در نشست خبری حاضر باشد. این درحالی بود که جواد نوروزبیگی به عنوان تهیهکننده، علیرضا زرین دست به عنوان مدیر فیلمبرداری و لیلا زارع به عنوان یکی از بازیگران فیلم در پردیس ملت حاضر بودند، اما آن نشست هرگز برگزار نشد.
از سوی دیگر سال گذشته و در جریان نشست خبری فیلم «خائنکشی» باز هم کیمیایی در برج میلاد حضور پبید انکرد، اما این بار نشست با حضور علی اوجی (تهیهکننده) و جمعی از بازیگران و عوامل برگزار شد تا مشخص شود جشنواره فیلم فجر همچنان به تصمیمهای شخصی و سلیقهای وابسته است.
جمعیت زیاد حاضران در سینمای رسانه همچنان به مشکلی برای پوشش خبری این رویداد بدل شده است. رویه غلطی که البته در سالهای گذشته هم نمود زیادی داشت و نه تنها به اعتبار جشنواره خدشه وارد میکند بلکه رسالت اصلی این بخش از جشنواره یعنی پوشش خبری و تصویری را نیز با مشکل مواجه میسازد.
مهدی فخیمزاده کارگردان نامآشنای سینما و تلویزیون هم در روز دوم جشنواره سری به پردیس ملت زد فخیمزاده که دو بار در سالهای ۷۰ و ۷۲ به ترتیب برای فیلمنامه دو فیلم «شتابزده» و «همسر» دیپلم افتخار جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرده بود در این حضور کوتاه با رسول صدرعاملی، بهروز افخمی و امیر قادری (منتقد) گفتگو کرد.
کیفیت پرسشهایی نشست خبری همواره مورد انتقاد اهالی سینما و حتی خود اهالی رسانه بوده است. امسال نیز این وضعیت ادامه یافته و حتی نازلتر نیز شده است. به نظر میرسد دبیرخانه جشنواره باید یک بار برای همیشه در شیوه برگزاری این نشستها تجدید نظر کرده و در ابتدا ماهیت آن را مشخص کند. چرا که از یک طرف فرصتی برای نقد و طرح پرسشهای عمیق وجود ندارد و از آن سو نیز برخی سوالات آنقدر بدیهی و تشریفاتی هستند که به صورت روتین توسط مجری هم امکان طرح دارند. پرسشهایی از این دست که ایده این فیلم از کجا به ذهن شما رسید؟ فیلم شنماخوب است یا بد؟ زمان فیلمبرداری چقدر طول کشید و...
پدرام پورامیری و حسین دوماری حالا با نگارش چند فیلمنامه آثار پرمخاطبی همچون فیلم «شنای پروانه» و سریال «یاغی» و کارگردانی فیلم «جاندار» در جشنواره سی و هفتم به عنوان دو چهره مطرح و آینده دار در سینمای ایران شناخته میشوند. «یادگار جنوب» جدیدترین ساخته آنها در مقام کارگردان است که در جشنواره امسال حضور دارد و در روز دوم به نمایش درآمد. اثری که که با وجود روایت غیرمتعارف و خطی و البته ریتم کند نیمه اول فیلم، توانست با اتکا به فیلمنامه قوی وگروه بازیگران خود نظر اهالی رسانه را جلب کند.
از سوی دیگر برخورد و حرفهای توام با متانت این دوکارگردان جوان در جریان پاسخ به پرسشها نیز نشان از بلوغ حرفهای و فکری آنان داشت موضوعی که متأسفانه برخی فیلمسازان و پیشکسوتان سینمای ایران با کولهباری از تجربه، از آن بیبهرهاند.
بالاخره اسامی فیلمهای بخش بینالملل جشنواره فجر هم اعلام شد؛ فیلمهایی از کشورهای همچون رومانی، ژاپن، اندونزی، فرانسه، بلژیک، آرژانتین، سوریه و عراق که قرار است در کنار دو فیلم «شهر خاموش» احمد بهرامی و «زندگی و زندگی» علی قویتن در بخش بینالملل به رقابت بپردازند. اما مرور همین فهرست نیز نشان میدهد که اهالی سینما باید انتظارات خود را از این بخش تا حد امکان پایین بیاورند. حال باید منتظر نشست وکیفیت آثار این بخش را هم دید.
انتهای پیام/