دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جشنواره فیلم فجر در گام ۴۱؛

هیاهوی «می‌تو» در پردیس ملت و کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

هیاهوی «می‌تو» در پردیس ملت و کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت
اولین روز نمایش فیلم‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سینمای رسانه نکات جالبی را به همراه داشت.
کد خبر : 829855

به گزارش خبرنگار سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، جشنواره چهل و یکم فیلم فجر از دیروز کار خود را آغاز کرد؛ رخدادی مهم در منظومه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که در کنار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  بزرگترین رویداد‌های هنری و فرهنگی کشور محسوب می‌شود. شاید تفاوت  اصلی این دوره از جشنواره با ۶ دوره قبل، بازگشت دوباره بخش بین‌الملل به جشنواره باشد. چرا که از سال ۱۳۹۳ و با تصمیم مدیران وقت سینمایی، بخش بین‌الملل این رویداد سینمایی، جدا از بخش ملی و دراردیبهشت ماه سال بعد از هر دوره برگزار می‌شد.

با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده بود و موضوعی که تحت عنوان تحریم جشنواره و کناره گیری از سوی بازیگران و برخی اهالی سینما به وجود آمد، مشخص بود که جشنواره امسال در شرایط عادی برگزار نخواهد شد. این موضوع هم توسط مدیران جشنواره در نشست تایید شد و هم در اعلام دیرهنگام اسامی فیلم‌ها و اعضای هیئت انتخاب خود را نشان داد؛ ضمن اینکه تا امروز (صبح دومین روز جشنواره) هنوز فهرست فیلم‌های بخش بین‌الملل و  اسامی هیئت داوران نیز اعلام نشده که در جای خود قابل‌تأمل است.

اما جشنواره چهل و یکم با همه این حواشی و نگرانی‌های پیش از  از شروع، از عصر دیروز به صورت رسمی و با اکران فیلم‌های سینمای مردمی و سینمای رسانه کار خود را آغازکرد.. آن چه در ادامه می‌آید نگاهی کوتاه به اتفاقاتی است که در اولین روز نمایش فیلم‌های جشنواره در پردیس سینمایی ملت به عنوان «کاخ» یا آن‌گونه که مدنظر مدیران این رویداد فرهنگی است، مرکز رسانه‌ای جشنواره رخ داه است.

** امسال برای چهارمین دوره پیاپی، جشنواره فیلم فجر بدون مراسم افتتاحیه آغاز شد. شاید تنها نکته مثبت برگزاری آیین‌های افتتاحیه در این سال‌ها، تقدیر و نکوداشت پیشسکوتان و بزرگان سینما دراین مراسم بود. در مجموع افتتاحیه جشنواره امری زائد و عامل اتلاف بودجه و وقت و انرژی دبیرخانه تلقی می‌شد که خوشبختانه از جشنواره سی و هشتم به این سو حذف شد.

با این حال مجتبی امینی دبیر این دوره از جشنواره، عصر دیروز و پیش از آغاز نمایش فیلم «استاد» به عنوان فلیم آغازین جشنواره سی و هشتم  با حضور در یکی از سالن‌های نمایش فیلم در پردیس ملت در سخنانی کوتاه ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران سالن گفت: سینمای ایران سه سال سخت را پشت سر گذاشته و زندگی و معیشت هنرمندان هم با سختی‌هایی مواجه بوده است. کمک کنیم تا روح جدیدی به سینما دمیده شود و صنعت سینمای ایران در سال آینده پر رونق شود تا چرخه سینما هم به مرحله شکوفایی برگردد.

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

** فیلم «استاد» به کارگردانی سید عماد حسینی و تهیه‌کنندگی بهروز افخمی، موضوعی ملتهب و چالش‌برانگیز یعنی وء‌استفاده چهره‌های مطرح از زنان و دختران جوان و فساد اخلاقی در بین اهالی فرهنگ و هنر را دنبال می‌کرد. موضوعی که در سال‌های گذشته با جریان «می‌تو» در سینمای هالیوود پا گرفت و در یک سال اخیر هم افشاگری‌های پراکنده و جنجال‌هایی درباره برخی چهره‌های هنری و فرهنگی داخلی داشت.

با این حال به عقیده اغلب تماشاگران حاضر در سینمای رسانه، فیلم نتوانست کشش لازم را برای همراه کردن مخاطب داشته باشد. هر چند بهروز افخمی در نشست خبری این فیلم عنوان کرد در شرایطی که بیرون رفتن تماشاگران از سالن از نیمه فیلم‌ها در جشنواره مد شده، این  اتفاق برای «استاد» نیفتاد و این نشانه خوبی است.

** همانطور که پیش‌بینی می‌شد بازیگران مطرح برای نشست خبری پس از نمایش فیلم به پردیس ملت نیامدند هرچند فیلم استاد فقط سه بازیگر اصلی داشت (حسن معجونی، هدیه حسینی‌نژاد و سجاد بابایی) که از این جمع، حسن معجونی ترجیح داد به پردیس ملت نیاید. فیلم دوم یعنی «شماره ۱۰» بازیگران چهره زیادی داشت (مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی و سیامک صفری) که هیچ‌کدام در نشست خبری این فلیم حضور نداشتند و از جمع بازیگریان تنها احمد کاوری که خود از کارگدانان سینما است و در این فلیم هم کار انتخاب بازیگران را به عهده داشت در نشست حاضر شد.

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

** نشست خبری فیلم «استاد» با حدود سی دقیقه تاخیر برگزار شد و نشست دوم نیز تأخیر داشت که باعث ازدحام خبرنگاران در ورودی سالن نشست و اخلال در برنامه‌ریزی آنان برای پوشش رویداد‌های جشنواره شده بود.

** سجاد بابایی بازیگر فیلم استاد در ابتدای نشست خبری این فیلم غایب بود و به ده دقیقه پایانی آن رسید. او ضمن عذرخواهی از حضار، ترافیک سنگین خیابان‌ها را عامل این تأخیر دانست و همچنین گفت که به خاطر این که در هفته گذشته در تهران نبوده و خیلی دیر از  زمان نمایش فیلم آگاه شد،  امکان برنامه‌ریزی و حضور به موقع برایش سخت بود.

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

** در یکی دو سکانس از فیلم «استاد» و بنا به اقتضای داستان فیلم، شخصیت مرد داستان (حسن معجونی) دست بازیگر زن را لمس می‌کند. این موضوع برای کسانی که نمی‌دانستند هدیه حسین‌نژاد بازیگر زن این فیلم،  همسر معجونی است می‌توانست سوژه‌ای جنجالی برای پیگیری باشد.

** بازگشت سینمای رسانه از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت پس از دو سال، از همان ابتدا با انتقاد اغلب اهالی رسانه همراه شده بود. دسترسی سخت، ترافیک سنگین شامگاهی اطراف این مجموعه به ویژه در بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، راهروهایو محوطه محدود پردیس و مشکل ظرفیت و نامناسب‌بودن ورودی پارکینگ از جمله همان معضلات همیشگی پردیس ملت است که دیروز هم خودنمایی کرد. ضمن این که ترافیک این روز‌های تهران هم مزید بر علت شده بود تا تعداد زیادی از رسانه ای‌ها و منتقدان سانس اول جشنواره را ازدست داده و یا با تأخیر به آن برسند.

** حضور بهروز افخمی به عنوان تهیه‌کننده فیلم «استاد»  در نشست خبری این فیلم، هم سوژه‌ای برای عکاسان بود و هم مخاطبی جذاب برای پرسش‌های خبرنگاران. افخمی خود نیز با همان رک‌گویی و پاسخ‌های کنایه‌آمیز و گاه طنز خود به این فضا کمک می‌کرد. از جمله این‌که گفت در ابتدا قصد نداشته تهیه‌کنندگی این فیلم را قبول کند چراکه معتقد است دوره ساخت فیلم‌های آپارتمانی تمام شده و سوژه آن هم کهنه  بود، اما پس از خوب آمدن استخاره، این پیشنهاد را پذیرفت است.

 وی همچنین در پاسخ به یکی از  خبرنگران که مدعی شده بود فیلم «استاد» برداشتی شتابزده ازفیلم «مرگ دوشیزه» رومان پولانسکی است نیز با همان صراحت همیشگی گفت: مرگ دوشیزه بدترین فیلم پولانسکی و بی ربط‌ترین فیلم به «استاد» است!

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

**مشکل صوت، هم درنشست اول و هم در نشست دوم وجود داشت و باعث شد صدای عوامل فیلم و مجری یکی دوبار قطع شده یا همراه با پارازیت باشد. ضمن این که تعداد زیاد حاضران در جلسه و ازدحام آن‌ها در جلوی سن و بخش پشت‌صحنه نیز کار اداره این جلسه را سخت می‌کرد.

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

** اگرچه حضورپرنگ اهالی رسانه درپردیس سینمایی ملت نشانه خوبی برای جشنواره و برگزارکنندگان آن است، اما پرسش اینجاست که آیا واقعاً رسانه‌های ما این حجم بالا از خبرنگار وعکاس در حوزه سینما دارد؟ جز تعدادی اندک‌شمار، بسیاری از چهره‌های حاضر در پردیس ملت برای خبرنگاران باتجربه این عرصه، کاملاً ناآشنا بودند و شیوه رفتار و حضور آن‌ها نیز نشان می‌داد که کاملاً باین فضا بیگانه هستند.

** به نظر می‌رسد سنت غلط صدور بی‌رویه کارت برای اهالی رسانه که در سال‌های گذشته نیز وجود داشت امسال هم به قوت خود باقی بود که باعث می‌شد کیفیت برگزاری نشست‌های خبری و پوشش رسانه‌ای این رویداد تخت تاثیر قرار بگیرد.

** امیریل ارجمند که در سال‌های گذشته هم به عنوان کارشناس ثابت برنامه‌های رادیوی در سینمای رسانه حضورداشت از معدود چهره‌های شناخته‌شده (به جز عوامل فیلم‌ها) بودکه دیروز در پردیس ملت حضور یافت.

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

** حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم «شماره ۱۰» در نشست خبری فیلمش، کلاه لبه‌داری روی سرش گذاشته بود که چشم‌ها و بخشی از صورت او را می‌پوشاند. پس ازچند دقیقه، محمدرضا مقدسیان مجری نشست از او خواهش کرد که برای سهولت کار عکاسان، کلاهش را از سر بردارد. کارگردان فیلم «شماره ۱۰»، اما ترجیح داد تا صرفاً لبه کلاه را کمی بالا بکشد و از خیر برداشتن کامل آن گذشت.

از لمس دست بازیگر زن که جنجالی نشد تا کلاهی که آقای کارگردان از سر بر نداشت

نشست خبری دوم جشنواره که به منزله آخرین بخش از اولین روز جشنواره در سینمای رسانه بود حدود ساعت ۲۱ و چهل دقیقه به پایان رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب