دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1401 - 10:45
گفتگو/رفتار صادقانه از سعودی‌ها در مذاکرات نمی‌بینیم

عربستان اراده مستقلی در رویکرد‌های منطقه‌ای ندارد

عربستان اراده مستقلی در رویکرد‌های منطقه‌ای ندارد
کارشناس مسائل منطقه گفت: عربستان اراده مستقلی در رویکرد‌های منطقه‌ای خود ندارد و بیشتر متاثر از اراده کاخ سفید و رژیم صهیونیستی رفتار می‌کند.
کد خبر : 829079

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار گروه جهان خبرگزاری آنا در خصوص اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه مبنی بر شنیده شدن مواضع مثبت از سوی مقامات عربستان و احتمال مذاکره مجدد میان ایران و عربستان، اظهار کرد: ما پنج دور مذاکره در عراق با طرف عربستانی داشتیم، اما متاسفانه هیچ پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات حاصل نشد و این مسئله ناشی از عدم استقلال رای مقامات عربستان در موضوعات منطقه و اجرای سیاست خارجی نیابتی از سوی دولت آمریکا در منطقه است. 

وی گفت: مادامی که عربستانی‌ها مجری سیاست‌های نیابتی منافع ملی آمریکا در منطقه باشند، نمی‌شود یک روند مثبت در موضوعات منطقه‌ای را شاهد بود هرچند که عربستان طی دو سه سال اخیر به واسطه برخی از اقدامات دولت آمریکا سعی کرده مواضع مستقل‌تری را برای خودش به نمایش بگذارد و در این عرصه ما شاهدیم که ارتباط با چین و روسیه را در دستور کارش قرار داده است. 

کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد: در مورد چگونگی روابط با ایران به هر حال تعارض و اختلاف منافع و رویکرد‌هایی که هر دو کشور در موضوعات منطقه دارند و شکاف عمیقی که بین عربستان و ایران متاثر از سیاست‌های آمریکا همیشه در منطقه وجود داشته، شاید اگر بخواهیم پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات اتفاق بیفتد این نگاه خوش‌بینانه و غیر واقعی خواهد بود.

زراعی افزود: عربستان سعی کرده با باز گذاشتن در مذاکره و سیاست‌های ترغیب کننده برای نزدیکی به ایران و استفاده از واسطه‌هایی مثل عمان و عراق از فشار منطقه‌ای خودش کم کند چرا که شکست عربستان در جنگ یمن، سوریه، عراق، لبنان و ناکامی ۱۵ ساله اخیر این کشور در اهداف سیاست منطقه‌ای خود، باعث می‌شود که به نوعی احتیاط کامل را در روابط سیاست خارجی خودش مخصوصاً با ایران در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: علیرغم این احتیاط‌ها و ملاحظاتی که دارند، می‌خواهند از ایران به عنوان یکی از برگ‌های سیاست خارجی خودشان استفاده کنند و از فشاری که در منطقه روی عربستان وجود دارد کم کنند و فکر می‌کنم این بیشتر شبیه یک بازی دیپلماتیک و فرصت سازی است تا اینکه عربستان بتواند بخشی از ناکامی‌های خودش را در سیاست منطقه‌ای سرپوش بگذارد.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: ما از عربستانی‌ها نمی‌بینیم که صادقانه در مذاکرات برخورد کنند چرا که رسانه‌های آن‌ها چه در داخل عربستان و چه رسانه‌هایی که در اروپا مثل ایران اینترنشنال، سیاست‌های خصمانه‌ای را دنبال می‌کنند، همچنین حمایت از گروه‌های تجزیه طلب چه در خارج و چه در داخل ایران، در مناطق جنوب شرقی و جنوب غرب خوزستان، سیستان و بلوچستان و همین طور مناطق کردنشین ما، این‌ها نشان از تداوم سیاست‎های خصمانه آن‌ها دارد.

زارعی گفت: ما هنوز رفتار صادقانه و دوستانه‌ای را از عربستان در موضوعات منطقه‌ای نسبت به ایران مشاهده نمی‌کنیم و این نمی‌تواند برای ما یک نشانه مثبتی برای اینکه که سعودی‌ها در مذاکرات خودشان از صداقت برخوردار باشند، به حساب آید.

وی مهمترین موانع عدم توافق در این مذاکرات را اول نداشتن اراده مستقل در مقامات ریاض و تبعیت آن‌ها از سیاست دولت‌های مداخله‌گری مثل آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی و همینطور فشار‌های صهیونیست‌ها در منطقه و دوم تعارض منافعی که عربستان به لحاظ مسائل منطقه‌ای خود در موضوعات مقاومت دنبال می‌کند دانست.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: عربستان اراده مستقلی در رویکرد‌های منطقه‌ای خود ندارد و بیشتر متاثر از اراده کاخ سفید و رژیم صهیونیستی رفتار می‌کند، تعارض منافع منطقه‌ای عربستان هم در این مسئله دامن می‌زند. 

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: عدم رفتار صادقانه و وجود اراده مستقل در مذاکرات باعث شده که این حرکت منافقانه و غیر صادقانه عربستان بیشتر به سمت بهره برداری سیاسی از نزدیکی با مذاکرات ایران برای ایجاد فرصت یا ایجاد وجهه مثبت برای خودش در افکار عمومی منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته