یک تصویر تازه از سایه داعش بر سر زنان
به گزارش خبرگزاری آنا، چند سالی میشود که در کنار اخبار و تصاویر تلخی که از جنایتهای داعش منتشر میشود، آثار مختلفی پیرامون این فضا شکل گرفته تا با زبان تصویر از این جهل و تلخی بلاهتوار بگوید. تازگی هم این اتفاق برای اولین بار با مینی سریال «سقوط» در شبکه نمایش خانگی رخ داد. مجموعهای که از زوایای قابل توجهی به این گروهک تروریستی پرداخته است.
سقوط به کارگردانی سجاد پهلوانزاده داستان عاشقانهای را بر بستر یک رخداد سیاسی و جاسوسی روایت میکند، داستانی که شاید در ابتدا برای مخاطبی که مدام در انتظار رخ دادن یک اتفاق تازه است، کمی خستهکننده باشد اما از قسمت دوم به بعد با روندی که بر مبنای ساختار آن یعنی فرم یک مینیسریال شکل گرفته، بیننده را با خود همراه میکند.
از سوی دیگر در بین معدود آثاری که با موضوع داعش و اغلب در سینما تولید شدهاند، شکلی از محافظهکاری در انتخاب و پرداخت به سوژهها دیده میشود؛ جریانی که در سقوط تا حدی کمتر به چشم میآید. گویا تولیدکنندگان این مجموعه تلاش کردهاند تا با صریحترین لحن ممکن از ماهیت این گروهک و جنایتهایش بگویند آنهم با تمرکز بر نگاه جنسیت زده داعش به زنان؛ روایتی عریان از رنج و ظلمی که بر زنان اسیر و یا همراه با این جریان فکری رفته است.
داستانی تلخ و تکاندهنده از سرنوشت شوم زنان و کودکان بیگناهی که گرفتار انجماد فکری گروهکی شدهاند که به نام اسلام خودساختهشان، هوس را به نام جهاد عرضه میکنند و زن را ابزار هوسرانی شبه ایدئولوژیکشان!حالا سقوط نمایی متفاوت از داعش و حضور این گروه تروریستی در منطقه را به تصویر کشیده است.
همچنین در این سریال صحنههای پر هزینه جنگی و پر التهابی به نمایش درآمده است که انعکاسشان آن هم در شبکه نمایش خانگی جزو اتفاقاتی است که در این فضا پیش از سقوط سابقه نداشته است. باید گفت که این مینی سریال با همه کاستیهای احتمالی که گاهی در کشدار بودن بعضی سکانسها و تکراری بودن بخشهایی از قصه به چشم میخورد، باز هم در حوزه نمایش خانگی اتفاق قابل تأملی محسوب میشود. چرا که در این فضا کمتر پیش میآید برای چنین سوژههایی هزینه و فکر صرف شود و میتوان این مینیسریال را یک مسیر تازه در پرداخت به داعش، به عنوان یک غده خطرناک نزدیک به مرزهای کشور، در نظر گرفت.
انتهای پیام/