دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در بحبوحه جنگ روسیه و اکراین،

شهر «اُدسای» اوکراین در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفت

شهر «اُدسای» اوکراین در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار گرفت
در بحبوحه جنگ روسیه و اکراین، یونسکو شهر «اُدسای» اوکراین را در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار داد.
کد خبر : 828676

به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری آنا، در بحبوحه جنگ، یونسکو شهر اُدسای اوکراین را در فهرست میراث فرهنگی جهانی قرار داد؛ این تصمیم برای محافظت از «ارزش بسیار زیاد جهانی» این بندر تاریخی در دریای سیاه گرفته شده است.

بازوی فرهنگی سازمان ملل متحد، موسوم به یونسکو، با توجه به شرایط تحت تهدید شهر ادسا تصمیم به اضافه کردن مرکز تاریخیِ شهر بندری این شهر واقع در کنار دریای سیاه به فهرست میراث فرهنگی جهانی کرده است تا بتواند از ارزش جهانی و بسیار برجسته این شهر محافظت کند و وظیفه بشریت برای محافظت از آن را به او یادآوری کند.»

۲۱ عضو کمیته میراث جهانی یونسکو با شش رای موافق، یک رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع موافقت کرده‌اند.
دبیر کل یونسکو، اودری آزولای، بعد از این تصمیم گفت: «در حالی که همچنان جنگ در اوکراین ادامه دارد، ما تصمیم گرفتیم با این اقدام اطمینان حاصل کنیم که این شهر در برابر تخریب بیشتر در امان می‌ماند.»

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، که در ماه اکتبر خواستار اضافه شدن نام این شهر به فهرست میراث جهانی یونسکو شده بود از این تصمیم استقبال کرد.

هدف از این تصمیم کمک به محافظت از میراث فرهنگی ادسا و ایجاد امکان دسترسی به کمک‌های مالی و فنی جهانی به این شهر است.

زلنسکی در توییتر خود نوشت: «امروز ادسا از محافظت یونسکو برخوردار شد. من از تمام کسانی که به ما کمک می‌کنند تا از مرواریدمان در برابر حملات محافظت کنیم قدردانی می‌کنم.»

** گذشته تاریخی باشکوه

ادسا در سال‌های آخر قرن هجدهم نزدیک یکی از دژ‌های فتح شده توسط امپراتوری عثمانی و در سواحل دریای سیاه ساخته شد و به تدریج به یکی از مهمترین بنادر امپراتوری روسیه تبدیل شد.

جایگاه این شهر به عنوان یک قطب تجاری ثروت زیادی را به این کشور جذب کرد و آن را به یکی از جهانی‌ترین شهر‌های اروپای شرقی تبدیل نمود.

از جمله تاریخی‌ترین اماکن این شهر می‌توان به خانه اپرای آن اشاره کرد که وقتی در ژوئن ۲۰۲۲ بازگشایی شد به نماد استقامت تبدیل شد وهمچنین پلکان بسیار بزرگ واقع در این بندر که در فیلم مهم «بتلشیپ پوتمکین» سرگی آیزنشتاین در ۱۹۲۵ نمایش داده شده است.

اگرچه صدمات زیادی به ادسا در طول جنگ جهانی دوم وارد شد، اما بسیاری از ساختمان‌های قرن نوزدهمی آن سالم باقی ماندند.

در ژوئیه ۲۰۲۲، بخش‌هایی از سقف شیشه‌ای بزرگ و پنجره‌ای موزه هنر‌های زیبای این شهر در سال ۱۸۹۹ افتتاح شده است تخریب شدند.

یونسکو می‌گوید که به تعمیر این ساختمان و همچنین موزه هنر‌های مدرن ادسا که آن نیز آسیب دیده است کمک کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته