دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سریال‌های راهبردی تلویزیون همچنان مخاطب دارند؛

«شهباز»؛ تصویری جدید از امنیت ایران و دشمنانش در قاب تلویزیون

«شهباز»؛ تصویری جدید از امنیت ایران و دشمنانش در قاب تلویزیون
مجموعه تلویزیونی «شهباز» جدیدترین سریال تلویزیون در گونه پلیسی امنیتی است که از هفته آینده روی آنتن می‌رود.
کد خبر : 828044

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مجموعه تلویزیونی «شهباز» که در گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما تولید شده بود، قرار است از شنبه هفته آینده به عنوان سریال شبانه شبکه یک سیما روی انتن این شبکه برود.

«شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی، تهیه کنندگی امیرحسین آشتیانی پور و مهدی علی نقی پور، نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری است که  در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده است.

دختری به نام نجوا شخصیت اصلی این مجموعه تلویزیونی است. او که دانشجوی نخبه در حوزه برنامه‌نویسی رایانه است به دلیل کنجکاوی و دانش فوق‌العاده خود فعالیت گسترده‌ای در فضای مجازی دارد. دوست صمیمی «نجوا» به تازگی در یک تصادف از دنیا رفته، اما نجوا فکر می‌کند که این واقعه یک تصادف نبوده و ارتباط مستقیمی با یک شبکه مخفی خرابکارانه اینترنتی، به نام ارغوان دارد. نجوا به دنبال پیدا کردن مدارکی علیه شبکه ارغوان در فضای دارک وب شروع به برقراری ارتباط می‌کند. از سوی دیگر گروهی از نیرو‌های امنیت سایبری با رهبری مامور زبده‌ای به نام «حسام» در ماموریتی به اسم شهباز، سال‌هاست به دنبال کشف هویت گرداننده اصلی شبکه ارغوان هستند.

«شهباز»؛ جدیدترین تصویر امنیت در قاب تلویزیون

** زوج معظمی و صفری؛ یک دهه فعالیت در حوزه تولیدات راهبردی

مجموعه شهباز را می‌توان در ادامه رویکرد جدید تلویزیون در چند سال اخیر برای تولید مجموعه‌های تلویزیونی  پلیسی امنیتی با رویکرد امنیت ملی و امنیت اجتماعی  دانست.
 شاید شناخته‌شده‌ترین چهره تلویزیونی در این رویکرد جدید، احمد معظمی  باشد؛ که با ساخت  ۴ سریال مهم  در این گونه تلویزیونی به نوعی رکوددار این عرصه است.

سریال «سارق روح» اولین تجربه او در این حوزه محسوب می‌شد. این سریال که برگرفته از از یک ایده پژوهش محور بود، به موضوع امنیت نرم و آسیب‌های اجتماعی می‌پرداخت و در سال ۱۳۹۶ از شبکه پنج سیما پخش شد. محور اصلی سریال تلاش‌های دستگاه امنیتی برای بررسی علمی و مقابله با پدیده گروه‌های شبه‌عرفانی و حلقه‌های شبه‌دینی جدید بود.

کشف پشت پرده امنیتی به پدیده عرفان‌های جدید و عملکرد شیطانی، رمز و رازگونه و زیرزمینی از این گروه‌ها محتوای اصلی این سریال بود. جایی که وزارت اطلاعات وظیفه برخورد و متلاشی کردن هسته‌های اصلی و رهبری این فرقه‌ها را به عهده گرفته و در واقع خط مقدم مبارزه با این جریان را در دست  داشت.

«شهباز»؛ جدیدترین تصویر امنیت در قاب تلویزیون

مجموعه دوم، «ترور خاموش» بود که با متنی از حسین تراب‌نژاد و هومن فاضل تولید شده و در مهرماه سال ۱۳۹۸ روی آنتن شبکه یک سیما رفت، این اثر به تولید و توزیع مواد مخدر در سطح کلان و روشنگری درباره پیامد‌های منفی این معضل خانمان‌سوز پرداخت.

در کنار این موضوع، آسیب‌های اجتماعی مرتبط با مواد مخدر و در صدر آن فروپاشی نهاد خانواده نیز در این سریال به تصویر کشیده شد که موردتوجه مخاطبان نیز قرار گرفت. از سوی دیگر مباحث کلانی نظیر پولشویی، نارکوتروریسم (تروریسم مواد مخدر)، تجارت بین‌المللی مواد مخدر، فعالیت زیرزمینی آزمایشگاه‌های تولید مواد مخدر صنعتی و... نیز در این سریال در قالب داستانی جذاب روایت شد.

در این سریال شاهد رقابت دو گروه سازنده و توزیع‌کننده مواد مخدر در ایران بودیم که پیوند‌هایی را نیز با خارج از کشور داشتند. از سوی دیگر، نیرو‌های امنیتی نیز که بازیگرانی همچون سعید راد، علیرضا جلالی‌تبار، حمید عطایی و جلال فاطمی ایفای نقش آنان را به عهده داشتند با جدیدترین شیوه‌های امنیتی به دنبال یافتن سرشاخ‌های این تجارت کثیف بودند.

«شهباز»؛ جدیدترین تصویر امنیت در قاب تلویزیون

سعید راد، جلال فاطمی، حمید عطایی، امیرمحمد زند، پرویز فلاحی‌پور، پریوش نظریه، ستاره اسکندری، رضا مولایی، سامیه لک، مهدخت مولایی، ژیلا آل ارشاد، رؤیا میرعلمی، حمید شریف‌زاده، حسین سحرخیز، سپیده خداوردی و شایسته ایرانی از بازیگران سریال ترور خاموش بودند.

معظمی و صفری یک سال بعد و در پاییز سال ۱۳۹۹ سریال «خانه امن» را روی آنتن شبکه یک بردند. این مجموعه تلویزیونی، لایه‌هایی از عملیات پیچیده مقابله مأموران امنیتی کشورمان با گروهک تروریستی داعش را روایت کرد. این اقدامات گسترده شامل شناسایی، کشف، تعقیب و گریز، دستگیری، تخلیه اطلاعاتی و رسیدن به سرشاخه‌های بالادستی بود که در قسمت‌های مختلف این مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شد.

«خانه امن» از لوکیشن‌هایی متعدد، بازیگرانی متنوع و داستانی پرفرازونشیب برخوردار بود. بینندگان این مجموعه تلویزیونی شاهد روایتی جاندار و با ریتم مناسب از مقابله نیرو‌های امنیتی کشومان با پدیده شوم تروریسم بودند؛ پدیده‌ای که این بار با وجوهی جدیدتر و با دو بال اقتصادی و امنیتی پیش می‌رود.

سوژه همکاری بعدی صفری و  احمد معظمی، فعالیت سایت‌های شرط‌بندی و قمار بود که در قالب سریال «سرجوخه» در تاروپود یک درام اجتماعی تنیده شده بود. دو شخصیت اصلی سریال یعنی کیان (سامان صفاری) و غلامرضا (حمیدرضا محمدی) از دو قشر متفاوت جامعه هستند که درگیر ماجرا‌های عشقی و البته قمار‌های اینترنتی می‌شوند. این مجموعه هم پاییز سال ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه سه سیما رفت.

 حضور بازیگران جوان را می‌توان یکی از ویژگی‌های این مجموعه تلویزیونی دانست. به جز آرش آصفی، نیلوفر کوخانی و سامان صفاری که در سریال «خانه امن» نیز جلوی دوربین احمد معظمی رفته بودند، بازیگران جوان دیگری همچون نازنین کیوانی، حمیدرضا محمدی و هژیر سام احمدی نیز در این مجموعه نقش‌آفرینی می‌کنند. حسین امیرجهانی نویسنده آثاری همچون «حکایت‌های کمال» و «نجلا» نیز فیلمنامه «سرجوخه» را نوشته است.

** «تمام‌رخ» آخرین تجربه تولید سریال راهبردی 

در نهایت باید به سریال «تمام رخ»  اشاره کرد. این بار مخاطبان نام برادر احمد معظمی یعنی محمود معظمی را به عنوان کارگردان در کنار ابوالفضل صفری تهیه‌‍کننده این مجموعه می‌دیدند. این سریال با موضوع تحریم و تروریسم اقتصادی دی ماه امسال  روی آنتن شبکه سه سیما رفت. «تمام رخ» روایتگر زندگی شخصیت‌هایی است که شخصیت متزلزلی دارند و طمعِ پول زیاد، سبب می‌شود به خیانت و حتی وطن فروشی تن دهند.

«شهباز»؛ جدیدترین تصویر امنیت در قاب تلویزیون

رحیم نوروزی، آرش آصفی، معصومه بافنده، احسان امانی، ویدا جوان، نگین صدق گویا، مهدی سلوکی، بهزاد خداویسی، کاظم هژیرآزاد، رحمان باقریان، علیرام نورایی، شیدا یوسفی، مهوش صبرکن و وحید نفر در این سریال ایفای نقش می‌کنند.

توجه برنامه‌سازان تلویزیون به موضوعات راهبردی و امنیتی به‌ویژه در حوزه کار‌های نمایشی و سریالی اتفاقی مبارک است. البته پیش از این هم شاهد تولید و پخش سریال‌های امنیتی و پلیسی همچون خواب و بیدار، هوش سیاه، آسمان من، تعبیر وارونه یک رویا و ... بودیم، اما چند سالی است که این روند با عمق و گستره بیشتری دنبال می‌شود. این نگاه جدید علاوه بر ارتقای سلیقه و نگاه مخاطبان میتواند عاملی برای آگاه سازی و توجه بیشتر افکار عمومی به سختی های تامین امنیت در جامعه باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب