دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری نمایشگاه ملی «شهر خانواده» مطرح شد:

جشنواره مد و لباس به بهار سال آینده موکول شد

جشنواره مد و لباس به بهار سال آینده موکول شد
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس از برگزاری جشنواره مد و لباس در بهار سال آینده خبر داد.
کد خبر : 827826

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست خبری نمایشگاه ملی «شهر خانواده» ظهر روز دوشنبه سوم بهمن در سالن همایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

** فرصت بزرگ مصلی برای یک نمایشگاه دائمی با محوریت تولیدکنندگان داخلی

سید امیر آقایی دبیر بازارپردازی فرهنگی در ابتدای نشست عنوان کرد: سال گذشته در ایام دهه فجر نمایشگاه الگونما برگزار شد که ما در آنجا قرار شد روی شخصیت‌های ایرانی اسلامی کار کنیم، زیرا اعتقاد داریم که وقتی یک عروسک، کتاب یا اسباب بازی وارد خانه می‌شود دو یا سه نسل در خانواده دوام دارد و ما اگر تسلط داشته باشیم در این حوزه می‌توانیم بر سبک زندگی خانواده‌ها نیز تأثیر گذار باشیم.

وی افزود: ما دو رویداد داریم که در دو مجموعه اراضی عباس آباد و مصلی تهران برگزار می‌شوند. اگرچه امیدواریم بتوانیم از فرصت بزرگ مصلی برای یک نمایشگاه دائمی با محوریت تولیدکنندگان داخلی استفاده کنیم.

آقایی ادامه داد: ابتدا نمایشگاه سبک زندگی نسل آینده ایران است که ترجمه‌ای از نمایشگاه الگونما است. ما ظرفیت شخصیت‌های ایرانی را در قالب زنجیره‌ای از محصولات در درون ساحت‌های مختلف خانواده قرار دادیم. یک خانواده الگو در آنجا حضور دارد که به صورت تئاتر تعاملی با مخاطب ارتباط می‌گیرد. شصت محصول از حدود ده کاراکتر، در قالب اسباب بازی، کتاب، گیم، پوشاک، اکسسوری و... در این رویداد حضور دارد و چیدمان کردیم و گروه تئاتر با یک سناریو مخاطب را درگیر میکند. مخاطب خانواده باید از این رویداد دیدن کند.

وی افزود: سعی ما بر این است که شهر خانواده یک الگوی کاربردی برای خانواده باشد تا بداند مثلاً در اتاق خواب کودک باید چه وسایلی باشد. محصولات این رویداد در حال حاضر در بازار هستند و ضریب نفوذی دارند و قرار نیست از صفر شروع کنند. از طرف دیگر به این دلیل که نمایشگاه، تئاتر دارد سانس بندی شده است که سانس‌ها در سایت و گیشه هفت مشخص می‌شود. البته این سانس‌ها تماما رایگان است. روزی چهار سانس داریم و دو سانس هم به صورت عمومی در خدمت مخاطبان هستیم.

آقایی در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: دوشنبه هفته آینده چهلمین رویداد صندوق توسعه و نوآوری برگزار می‌شود و ما به دنبال این هستیم از فضای سفارشی فاصله بگیریم. دوشنبه ده بهمن، ساعت ۱۰ رویداد پیچ برگزار می‌شود. تیم‌ها طرح‌های خود را ارائه میدهند. ما امیدواریم حرف زمین مانده سال ۹۲ را عملی کنیم و آن این است که نمی‌شود عروسکی ساخت که داستان نداشته باشد. یا اثری ساخته شود و مخاطبی را جذب کرد، اما او را در ادامه رها کرد.

** امامی: جشنواره مد و لباس فجر دهه فجر برگزار نمی‌شود

در ادامه، سید مجید امامی رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس که به عنوان سخنران اصلی در این نشست حضور داشت با اشاره به سازمان‌ها و ارگان‌های همراه این رویداد گفت: به جز مجموعه اراضی عباس آباد که همراه ما در این رویداد است، صندوق اعتباری هنر هم حامی و مشارکت کننده مادی و معنوی این رویداد بزرگ است.

وی درخصوص برگزاری جشنواره مد و لباس فجر نیز اظهار کرد: دیگر ظرفیتی برای جشنواره مد و لباس نیست و این جشنواره، مثل سال ۱۴۰۱ در ایام دهه فجر برگزار نمی‌شود و در بهار سال آینده خواهد بود. آیین نامه این رویداد صد درصد متحول شده و ویژند‌های مختلف که توانایی طراحی، تولید، بازاریابی و بسته بندی دارند در آن فعال خواهند بود. ما مدل و الگو این رویداد را تغییر دادیم، اگرچه جشنواره ملی است، اما مهمان خارجی هم خواهد داشت و یکی از این مهمانان هنرمندان و طراحان لباس از تونس خواهند بود که در زمینه حفظ ارزش‌های پوشاک سنتی بسیار پرقدرت هستند. این رویداد تا قبل از ماه محرم برگزار می‌شود و بخش استانی ان بسیار متفاوت شده. امیدواریم اشکالاتی خودمان هم با این رویداد در طی یازده دوره گذشته آن داشتیم، در این دوره جدید برطرف شود.

در ادامه این نشست، حجازی مدیرعامل مجتمع فرهنگی اراضی عباس آباد افزود: مجموعه اراضی عباس آباد، به عنوان یک شرکت نوسازی در سال ۴۴ شروع به فعالیت و سال ۵۳ ثبت شد. در آن سال اقداماتی در خصوص هویت فرهنگی با مقتضیات آن دوران رخ داد که عملی نشد. بعد از انقلاب با همت مسئولین امر، اراضی عباس آباد به هویت فرهنگی، هنری، گردشگری و مذهبی خود دست پیدا کرد. این مجموعه سعی کرده به موضوعات مختلف مردمی ورود داشته باشد و به همین دلیل بر این شدیم نگاهی جدی به مباحث فرهنگی برای مردم داشته باشیم و بتوانیم حضوری جدی در عرصه‌های کلان هنری، فرهنگی و تفریحی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بازارپردازی تهران که با همت وزارت ارشاد عملی شد، طرح جامعی داشتیم و وقتی پیشنهاد از هر دو سو اعلام شد، ما به نمایندگی از شهرداری تهران در خدمت این حوزه برآمدیم و سعی کردیم به نمایشگاه بزرگ شهر خانواده بپیوندیم. چون یکی از دغدغه‌های اصلی شهر تهران خانواده است و یکی دیگر از دغدغه‌های این مجموعه نشاط اجتماعی است. این مجموعه در چهار سال پیش که کسی به دنبال کنسرت خیابانی نبود، کنسرت فاخر را اجرا کرد و نشاط اجتماعی را به صورت بزرگ در پایتخت رقم زد و پس از ان جا‌های دیگری هم این مسیر را ادامه دادند. ما سعی داریم این تجربه را که بخش‌های فرهنگی مختلف به ان پرداختند انجام دهیم و به همین دلیل این مجموعه به عنوان یک شتابدهنده اقداماتی را با برخی از استارتاپ‌ها انجام میدهد. در حقیقت سعی داریم به عنوان یکی از بازو‌های اجرایی کشور دخالت داشته باشیم تا در موضوعات مختلف فرهنگی فعالیت کنیم، چون زیرساخت این مجموعه بر این مبنا به وجود آمده است.

در بخش بعدی نیز سجاد لطفی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مورد شهر خانواده گفت: این رویداد یک شعار دارد و آن هم تامین کالای فرهنگی خانواده است. علاوه بر این ما دستگاه‌های دیگری مثل شهرداری، مصلی و سازمان بسیج اصناف را همراه کردیم تا از یازده بهمن تا پایان سال این رویداد را داشته باشیم.

وی افزود: در سه ماهه اخیر تولید کنندگان با ضرر و زیان‌هایی مواجه شدند و درخواست‌هایی داشتند و ما سعی کردیم از طریق این سکوی فروش به کمک تولید کنندگان بیاییم و در طرف مقابل برای رفاه حال مصرف کنندگان بحث قیمت را هم به حداقل برسانیم تا حداقل با ۱۵ درصد زیر قیمت بازار محصولات خود را در این رویداد تهیه کنند.

وی افزود: در استان‌ها بحث دسترسی به پوشاک عفیفانه خوب نیست، اگرچه در همدان، کرمانشاه و اصفهان نمایشگاه‌هایی داشتیم و باتوجه به کمبود‌های موجود در جامعه استقبال از آن‌ها خوب بود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس اضافه کرد: پوشاک ایرانی اسلامی و تجهیزات و ملزومات خانواده‌ها در ایام شب عید در این رویداد به فروش می‌رسد. محصولات برای تمام اعضای خانواده و همه سنین است، اگرچه بیشتر محصولات برای استفاده خانم هاست. ما کمیته نظارتی هم برای این رویداد داریم که تمام مسائل ارزشی فرهنگی و اجتماعی را دنبال میکند و ناظرانش این رویداد را بررسی می‌کنند. بحث قیمت‌گذاری محصولات نیز با همراهی بازرسان اصناف جلو می‌رود.

وی ادامه داد: تمام محصولات نمایشگاه باید شناسه شیما داشته باشند و سعی بر این است که تبلیغات محیطی شهرداری و صداوسیما از مزایای این نمایشگاه باشد. همچنین تولیدکنندگان در این روز‌ها می‌توانند از طریق سایت ثبت نام کنند و در این رویداد که اولویت اصلی آن کیفیت است حضور پیدا کنند. ما سعی کردیم تسهیلاتی را از بانک‌ها و دستگاه‌های مختلف روانه این نمایشگاه کنیم و بن‌هایی هم روانه این رویداد خواهد شد تا شرایط خوبی برای غرفه داران و مردم باشد.

مهدی صفی آبادی، هنرمند حاضر در این نشست که ایده‌پرداز تئاتر تعاملی این نمایشگاه در اراضی عباس آباد است در بخش پایانی این نشست اظهار کرد: خوشحالم که به عنوان تنها موسسه شهرستانی در این رویداد حضور داریم، چون اتفاقی که قرار است در این نمایشگاه بیافتد مثل رویداد‌های قبلی نیست. در این تئاتر تعاملی بحث سبک زندگی خانواده ایرانی مطرح میشود و همینجا اهمیت موضوع تفاوت می‌کند. قرار شد این اتفاق مثل همیشه نشود و ما این سبک زندگی را با مخاطبان به چالش می‌کشیم.

وی با اشاره به نحوه برگزاری این تئاتر‌ها گفت: مراجعه کنندگان تماشاگر نیستند، اجراکننده اند. هرکدام از محصولات نیز باتوجه به ویژگی و جایگاهشان در خانه قرار دارند و مخاطب با تمام آن‌ها مواجه می‌شود. البته چنین سبکی برای اولین بار است که اجرا می‌شود و املای نانوشته ایست که امیدواریم بدون غلط پیش برود.
در پایان این نشست از پوستر‌های نمایشگاه شهر خانواده رونمایی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب