دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1401 - 09:13
نفوذ مسکو در قاره سیاه؛

«لاوروف» به آفریقای جنوبی رفت

«لاوروف» به آفریقای جنوبی رفت
وزیر خارجه روسیه در میانه نگرانی غرب از افزایش نفوذ مسکو در قاره سیاه، میهمان همتای خود از آفریقای جنوبی است.
کد خبر : 827651

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه در سفری رسمی وارد آفریقای جنوبی شد.

قرار است وی دیداری با «نالدی پاندور» همتای خود از آفریقای جنوبی و همچنین «سیریل رامافوسا» رئیس جمهور کشور میزبان داشته باشد.

آخرین باری که لاوروف با پاندور دیدار داشت به سپتامبر سال میلادی ۲۰۲۲ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل باز می‌گردد.

قرار است روسیه و چین، از ۱۷ تا ۲۷ فوریه در سواحل شرقی آفریقای جنوبی در اقیانوس هند، در نزدیکی شهر‌های دوربان و خلیج ریچاردز، یک رزمایش دریایی چند ملیتی برگزار کنند.

این نشانه دیگری از تقویت روابط این دو کشور، با توسعه یافته‌ترین کشور آفریقا در میانه جنگ اوکراین است. این تمرینات همچنین تمرکز بیشتری بر افزایش نفوذ جهانی چین و امتناع آفریقای جنوبی -صدای پیشرو در قاره آفریقا‌- از طرفداری از غرب و محکوم کردن اقدام‌های روسیه در اوکراین تلقی می‌شود.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، در ماه سپتامبر از سیریل رامافوسا همتای آفریقای جنوبی، در کاخ سفید میزبانی کرده بود. در آن زمان، یک نقطه کلیدی در اختلافات آن‌ها موضوع جنگ اوکراین بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم سال گذشته از آفریقای جنوبی بازدید کرد.

 آفریقای جنوبی، به عنوان یکی از شرکای کلیدی غرب، یکی از چند کشور آفریقایی بود که سال گذشته در رای‌گیری سازمان ملل متحد، تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم نکرد.

دولت آفریقای جنوبی گفته است درخصوص جنگ اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای دارد و خواستار گفتگو و دیپلماسی شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته