دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1401 - 19:41
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی:

فرآیندها برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف می‌شود

فرآیندها برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف می‌شود
دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۸۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تعریف فرآیندها برای اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ضروری است.
کد خبر : 826727

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه  ۸۷۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی است و در قرارگاه فرهنگی باید سیاست گذاری، برنامه ریزی و هدایت گری مجموعه‌هایی که در حوزه فرهنگ و علم نقش دارند را انجام می‌دهد تا ارتباط موثری با مردم داشته باشند. یعنی قرارگاه به این معناست که ارتباط بین دبیرخانه و شورای عالی و دستگاه‌های حاکمیتی با مجموعه‌های مردمی شکل بگیرد.

وی افزود: این مدل حکمرانی مدل مشارکتی است یعنی هم از نخبگان استفاده می‌شود هم از مردم و فعالان فرهنگی استفاده می‌شود.  

خسروپناه با تاکید بر این که عرصه فرهنگ با دستورالعمل و دستور دادن شکل نمی‌گیرد، بیان کرد: مشارکت نخبگان مخصوصا نخبگان دانشگاهی و حوزوی و دانشگاهی و همچنین فعالان فرهنگی می‌تواند نقش مهمی در حکمرانی فرهنگی داشته باشد. دغدغه اصلی ما این است که به کمک نخبگان دانشگاهی و حوزوی و مشارکت فعالان مردمی حکمرانی شبکه‌ای و مردمی و نخبگانی را در عرصه فرهنگ طراحی کنیم.

وی ادامه داد: بین حکمرانی فرهنگ و حکمرانی فرهنگی تفاوت است، دغدغه ما حکمرانی فرهنگی است که شامل حکمرانی فرهنگ نیز می‌شود، دستگاه‌هایی داریم که ظاهراً تولیتی در حوزه فرهنگ ندارند مثل دستگاه‌های اقتصادی که البته پیوست‌های فرهنگی دارند، در گذشته هم همینطور بوده است وقتی معماری سنتی در دوران تمدن ایرانی اسلامی بوده میبینیم که بازار و مسجد و مدرسه و مسکن در کنار هم بودند. مجموعه‌ای از نیاز‌های انسان را تامین می‌کردند هم اکنون وقتی مسئله انبوه سازی صورت می‌گیرد نمی‌توان به فضای سبز، نیاز ورزشی و نیاز عبادی توجه نکرد. در حکمرانی فرهنگی باید به پیوست فرهنگی در همه زمینه‌ها توجه کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: کار‌های مهم و بزرگی در شورا نوشته شده نظارت بر اجرای این سند‌ها کار مهمی است که در این دوره دنبال می‌شود. یکی از امتیازات شورا وجود روسای سه قوه است، سه قوه ضمانت اجرایی مصوبات است، اما حضور بزرگواران در شورا شرط لازم است و شرط دیگرهم نیاز است و آن تعریف فرایندهاست، سیاست‌های خوبی ابلاغ می‌شود، اما فرایند تحقق تعریف نشده است.

خسروپناه گفت: این فرآیند‌ها با استفاده از هوش مصنوعی در سامانه‌ها عمل کنند. نکته مهم دیگر استفاده از نهاد‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی در اجراست. بخش رصد و پایش باید مورد توجه قرار گیرد. تحقق مصوبات شورا بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته