تنها ۱۷ درصد افراد بالای ۲۵ سال ایرانی تحصیلکرده هستند
محمد سعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا درباره نقش پژوهش در جامعه گفت: نقش پژوهش و فناوری در توسعه جوامع هر روز بیشتر میشود با توجه به نقش آفرینی دانشگاهها و صنایع در این موضوع لزوم ارتباط آنها با صنایع و دستگاههای اجرایی در سالهای اخیر بیش از پیش پر رنگ شده است.
** بی نیاز کردن دستگاههای اجرایی از وابستگی خارجی رسالت دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی است
وی افزود: رفع نیازها و مشکلات صنایع داخلی و بی نیاز کردن دستگاههای اجرایی از وابستگیهای خارجی رسالت دانشگاه در تحقق اقتصاد مقاومتی است. در این مسیر اهمیت مستندسازی و معرفی دستاوردهای دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور بیش از پیش به چشم میآید.
سیف تصریح کرد: یکی از چالشهای مهم در کشور عدم توازن در تامین نیروی انسانی متخصص، تعیین اولویتها و نیازهای شغلی مورد نیاز و اشتغال مناسب دانش آموختگان دانشگاهی است بر همین اساس و با توجه به رشد تعداد فارغالتحصیلان دانشگاهی تخصصیتر شدن مشاغل و حرکت به سمت کسب و کارهای جدید و مدرن، ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی امری ضروری است. تاکنون در حدود ۵۰ دانشگاه چنین مراکزی ایجاد و فعالیتهای مفیدی را در حال اجرا دارند.
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: داشتن تحصیلات دانشگاهی برای هر فرد در سراسر جهان یک امتیاز ترقی میشود. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCED) سطح تحصیلات بزرگسالان هر کشور را درصد تحصیل کردههای رده سنی ۲۵ تا ۶۴ سال که مدرک دانشگاهی دارند دانسته است. بر اساس این تعریف ۹ کشوری که درصد افراد تحصیل کرده در آنها بالاست به ترتیب کانادا ۵۶.۲۷ درصد، ژاپن ۵۰.۵۰ درصد کره جنوبی ۴۶.۸۶ درصد، انگلیس ۴۵.۹۶ درصد، آمریکا ۴۵.۶۷ درصد، استرالیا ۴۳.۷۴ درصد، فنلاند ۴۳.۶۰ درصد، نروژ ۴۳.۰۲ و لوکزامبورگ ۴۲.۸۶ درصد است.
سیف ادامه داد: این عدد در ایران حدود ۱۷ درصد است و با توجه به توسعههایی که در دهههای گذشته داشته هنوز فاصله زیادی با کشورهای پیشرفته دنیا دارد. البته موضوع فرصت شغلی و سرمایه گذاریها را هم باید جدی گرفت و انتظار میرود وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی برای بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فرصتهای شغلی جدید اقدامات موثری انجام دهند.
** شرکت ۳۲۰ هزار دانشجو در دورههای مهارت شغلی
مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم با بیان اینکه تواناییهای تخصصی و مهارتی دانش آموختگان اهمیت دارد، تاکید کرد: در این راستا هدایت شغلی و بهبود مهارتهای متناسب با نیاز بازار کار در دانشگاهها به صورت جدی مورد توجه واقع شده و در دانشگاهها برنامههای متنوعی در این خصوص به اجرا در آمده است. به عنوان نمونه در یک سال اخیر حدود ۳۲۰ هزار نفر از دانشجویان در دورههای مهارتهای شغلی و تخصصی شرکت کرده اند.
انتهای پیام/