دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1401 - 09:01
طرح جنجالی ژاپن؛

فاضلاب هسته‌ای به دریا ریخته می‌شود

فاضلاب هسته‌ای به دریا ریخته می‌شود
اجرای آخرین طرح تخلیه فاضلاب رادیواکتیو دولت ژاپن که برای بهار یا تابستان امسال برنامه ریزی شده، با واکنش خشمگین مردم و گروه‌های مدنی مواجه شده است.
کد خبر : 826468

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، اجرای آخرین طرح تخلیه فاضلاب رادیواکتیو دولت ژاپن که برای بهار یا تابستان امسال برنامه ریزی شده، با واکنش خشمگین مردم به ویژه آن‌هایی که در صنعت ماهیگیری هستند مواجه شده است.

کمیسیون تنظیم مقررات انرژی اتمی ژاپن رسما طرح ریختن آب آلوده هسته‌ای نیروگاه برق هسته‌ای «فوکوشیما دایچی» را در روز ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) به تصویب رساند؛ در حال حاضر، نیروگاه برق هسته‌ای فوکوشیما دایچی بیش از ۱.۲۵ میلیون تن فاضلاب هسته‌ای دارد. دانشمندان معتقدند که ایزوتوپ‌های رادیواکتیو در فاضلاب هسته‌ای به سختی تصفیه می‌شوند و این مواد قادرند طی ۵۷ روز از تاریخ رهاسازی آن به بیشتر نقاط اقیانوس آرام برسند و در مدت ۱۰ سال آب‌های جهانی را تحت تاثیر منفی خود قرار دهند.

به همین دلیل، از زمانی که دولت ژاپن این تصمیم اشتباه در خصوص رهاسازی فاضلاب هسته‌ای به دریا  را در آوریل سال گذشته اتخاذ کرد، صدا‌های تردید و مخالفت مداوم از سوی جامعه جهانی و مردم ژاپن به گوش رسید.

وزیر محیط زیست ژاپن قبلا اعلام کرده بود که شرکت تیپکوی این کشور در سال‌های آینده آب‌های رادیواکتیو حاصل از نابودی نیروگاه تولید برق هسته‌ای فوکوشیما را به اقیانوس آرام می‌ریزد.

به گفته وی دیگر فضایی برای ذخیره سازی این آب‌های رادیواکتیو در زمین وجود ندارد و این در حالی است که میزان آب‌های یادشده از یک میلیون تن فراتر می‌رود. آب‌های مذکور بعد از سونامی ماه مارس سال ۲۰۱۱ و تخریب نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما آلوده شدند و برای خنک کردن نیروگاه مذکور به کار می‌رفتند.

دولت ژاپن روز جمعه اعلام کرد که طرح بحث برانگیز برای رهاسازی فاضلاب رادیواکتیو از نیروگاه اتمی ویران شده فوکوشیما در شمال شرق ژاپن به اقیانوس آرام در بهار یا تابستان آغاز خواهد شد.

کیمورا، یکی از اعضای کمپین مخالفین این طرح گفت: چنین طرحی کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریا‌ها را نقض می‌کند؛ وزارت خارجه ژاپن اعتراف کرده که منطقه‌ای که تخلیه در آن رخ داده مربوط به آب‌های داخلی نیست.

بر اساس کنوانسیون قانون دریاهای سازمان ملل، تمام کشورها متعهد به حفظ و حفاظت از محیط زیست دریایی هستند و تمام کشورها باید طبق قوانین بین‌المللی مسئولیت آن را بپذیرند.

کیمورا معتقد است، نباید اجازه انتشار مواد رادیواکتیو را داد و باید تلاش‌ها برای جلوگیری از ورود آنها به آب‌های زیرزمینی در اولویت قرار گیرد و از آلوده شدن بیشتر آبها به این مواد ممانعت شود.

وی خاطرنشان کرد که وزارت محیط زیست ژاپن هنوز اثرات زیست محیطی تخلیه چندین دهه آب آلوده به هسته‌ای در اقیانوس آرام شمالی را ارزیابی نکرده است.

ماسانوبو ساکاموتو، رئیس شرکت ملی تعاونی شیلات ژاپن در بیانیه‌ای گفت: مخالفت با تخلیه آب تصفیه‌شده به اقیانوس کوچک‌ترین تغییری نکرده است و خواستار واکنش جدی دولت شد.

طرح دولت ژاپن برای ریختن آب آلوده به دریا از زمانی که مطرح شد، با مخالفت گروه‌های مدنی مواجه شد.

انتهای پیام/

هلدینگ شایسته