دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 دی 1401 - 09:28
در ادامه تنش با یونان؛

اردوغان: بُرد موشک هایمان را به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسانیم

اردوغان: بُرد موشک هایمان را به ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسانیم
رئیس جمهور ترکیه گفت: کشورش نه‌تنها از دوران سخت جان سالم به در برده، بلکه در حرکت به جلو قصد دارد برد موشک داخلی «تایفون» خود را از ۵۶۵ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر برساند.
کد خبر : 826094

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه می‌گوید: آزمایش موشکی ترکیه، یونان را نگران کرده است، اما تا زمانی که دولت آتن رفتار حکیمانه داشته باشد، آنکارا با آن هیچ کاری ندارد.

وی با اشاره به بحران‌های جاری در سراسر جهان گفت که ترکیه نه‌تنها از دوران سخت جان سالم به در برده، بلکه در حرکت به جلو قصد دارد برد موشک داخلی «تایفون» خود را از ۵۶۵ کیلومتر به ۱۰۰۰ کیلومتر برساند.

اردوغان در تشریح دستاورد‌های نظامی ترکیه افزود: میانگین بومی سازی صنایع نظامی ترکیه به ۸۰ درصد رسیده است، درحالی که این میزان در ۲۰ سال گذشته، تنها ۲۰ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه ترکیه در حال حاضر پهپاد‌های جنگی خود را تولید می‌کند، تاکید کرد: هواپیمای جنگی بدون سرنشین نیز چندی دیگر وارد تولید انبوه خواهد شد.

به ادعای اردوغان، جنگنده «قزل الما» یک پهپاد است که توانایی حمل بمب‌هایی را دارد که جنگنده‌های اف۱۶ آمریکا به آن مجهز هستند.

از عضویت ترکیه در ناتو بیش از ۷۰ سال می‌گذرد و اختلافاتش با یونان به عنوان دیگر عضو ناتو که همسایه دیوار به دیوار نیز هست، به یکی از نقاط ضعف پیمان آتلانتیک شمالی تبدیل شده است.

اخیراً، «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفته بود: تحویل سری جدید اف ۱۶ به ترکیه مشروط به تغییر رفتار اردوغان و پرهیز از ارعاب متحدان ناتو است. وی همچنین، با جانبداری از آتن، از طرح فروش اف-۳۵ به یونان استقبال کرده بود.

در ماه‌های اخیر، ترکیه با استناد به برخی تصاویر پهپادی، مدعی شد که یونان خودرو‌های نظامی خود را در برخی جزایر مورد مناقشه در دریای اژه مستقر کرده است-جزایری که بر اساس معاهده لوزان در ۱۹۲۳ غیرنظامی اعلام شده اند.

تنش بین ترکیه و یونان از اواخر آگوست ۲۰۲۲ افزایش یافته است. در آن زمان، آنکارا آتن را متهم کرد که پدافند هوایی اس-۳۰۰ خود را بر روی جنگنده‌های ترکیه که بر فراز آب‌های بی‌طرف پرواز می‌کنند، قفل کرده است. یونان این ادعا‌ها را رد کرد و منابع نظامی به رسانه‌های محلی گفتند که پدافند هوایی در روز حادثه مورد ادعا، فعال نشده بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته