دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رییس مرکز تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:

امکان لو رفتن سوالات امتحانات نهایی قبل از آغاز آزمون نیست

امکان لو رفتن سوالات امتحانات نهایی قبل از آغاز آزمون نیست
رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به تشریح نحوه ارسال سوالات امتحانات نهایی و تغییرات کنکور سراسری پرداخت و گفت: ارسال فیزیکی سوالات را حذف کرده‌ایم و طبق برنامه جدید روز آزمون از ساعت ۷ صبح فایل رمز شده سوالات به مراکز برگزاری آزمون ارسال می‌شود.
کد خبر : 825922

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، زارعی رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش صبح امروز ۲۴ دی ماه در نشست خبری خود درباره امتحانات نهایی و تغییرات کنکور سراسری اظهار کرد: روز آزمون از ساعت ۷ صبح فایل رمز شده سوال ارسال می‌شود و ارسال فیزیکی سوالات را حذف کرده‌ایم.

وی افزود: ما دیگر ارسال فیزیکی برگه‌های امتحانی را نداریم و ۷ صبح روز امتحان فایل سوال‌ها به رئیس حوزه اجرا داده می‌شود. داخل اتاق تکثیر قرنطینه است و از یک ساعت قبل شروع آزمون، هیچ فردی اجازه ورود ندارد.

‎رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بیان کرد: رئیس حوزه نیز اجازه ورود با تلفن همراه به اتاق تکثیر را ندارد و تدابیر لازم اندیشیده شده تا دسترسی به سوال‌ها وجود نداشته باشد. 

**امکان لو رفتن سوال وجود ندارد 

زارعی با بیان اینکه اگر تاخیر در تکثیر صورت گیرد، زمان به مهلت دانش آموزان اضافه می‌شود و زمان برای فرد محفوظ می‌شود، گفت: امکان لو رفتن سوال وجود ندارد و هیچ کس به جز تیم طراح به این سوالات دسترسی ندارد و تیم طراح نیز در فضای قرنطینه است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: قرار است ارزشیابی مبتنی بر یادگیری عمیق رخ دهد؛ دانش آموزان امروز می‌دانند که باید به سراغ کتاب های درسی بروند و در سال های گذشته توجه به کتاب درسی نمی‌کردند و بیشتر به سراغ تست زنی می‌رفتند.

وی ادامه داد: توجه و تمرکز دانش آموزان به سمت کتاب های درسی رفته و نباید گرفتار تله شویم و توجه دانش آموزان را باید به سمت برنامه و کتب های درسی ببریم و سمت و سوی کتاب های خارج از برنامه درسی نروند.

زارعی گفت: مدرسه به نوعی خلع سلاح شده بود و مدیران مجبور به تدریس کتاب های متفاوت و خارج از کتاب درسی بودند، اما امروز نظام آموزش و پرورش به ریل اصلی خود دارد برمی‌گردد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: امکان لو رفتن سوال ها وجود ندارد و افرادی که تیتر می‌زنند ماجرای لو رفتن سوالات امتحانی چیست، باید پاسخگوی افکار عمومی باشند.

وی ادامه داد: باید جامعه بداند که امکان لو رفتن سوال وجود ندارد. در طول زمان آزمون ممکن است تخلف صورت گیرد و ما وظیفه پیشگیری از آن را داریم.

زارعی با بیان اینکه همکاران ما حساسیت ویژه ای دارند گفت: زیر ساخت آموزش و پرورش از خیلی جاها بهتر است، چراکه در بسیاری از فضاها سوال‌ها به صورت فیزیکی ارسال می‌شود و این کار مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.

**در کنکور سال ۱۴۰۱ از سیگنال‌یاب استفاده شد

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: در کنکور سال ۱۴۰۱ از ابزار سیگنال‌یاب استفاده شد و همکاران حفاظت آزمون ما نیز امسال از این دستگاه استفاده می‌کنند؛ ۵۰ درصد مراکز آزمون به این دستگاه ها تجهیز شده‌اند.

وی با بیان اینکه موضوع تصحیح سوالات به صورت دستی بوده است، ادامه داد: ما ۲ تصحیح  به جهت جلوگیری از خطا و سوگیری داریم، فرایند تصحیح الکترونیکی را نیز اجرایی کرده‌ایم و در هر استان یک مرکز به صورت الکترونیکی برکه‌ها را تصحیح می‌کند.

زارعی گفت: سابقه آموزش و پرورش در برگزاری امتحانات نهایی و‌ سراسری بیش از تمامی دستگاه‌ها است و مراتب زیادی از قبل وجود داشته است. 

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: ۱۲۶۱ حوزه اجرا در کل کشور فعال است و  مشارکت همه جانبه دستگاه ها را داریم.

وی ادامه داد: طراح سوال باتوجه به نقطه نظر کلیه دبیران سراسر کشور سوالات را طراحی می‌کند. همچنین ۴ کارگروه حفاظت، نظارت ارزیابی، پشتیبانی و… را داریم تا آزمون خوبی برگزار شود.

**اجرای آزمون بدون کاغذ 

زارعی بیان کرد: اجرای آزمون بدون کاغذ را نیز در دستور کار داریم تا برای سال‌های بعد یک مرکز آزمون استاندارد را داشته باشیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: اگر تخلفی انجام شود، بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش برخورد‌هایی می‌کنیم. با همراه داشتن تلفن همراه نمره آزمون صفر و در صورت استفاده از تلفن همراه در جلسه امتحان نمره تمامی دروس صفر می‌شود.

وی گفت: امنیت در آزمون برقرار شده و پل ارتباطی برقرار است تا گزارش های  به ما داده شود، گزارش برخورد تخلفات بعد از پایان امتحانات اعلام می‌شود.

**قطع اینترنت در زمان آزمون برای شهروندان مشکل ایجاد می کند

زارعی بیان کرد: قطع اینترنت در زمان آزمون ممکن است برای شهروندان مشکل ایجاد کند و به دنبال راهکار هستیم تا با کمترین آسیب اینترنت‌ها قطع شود یا دستگاه های مسدود کننده سیگنال را بتوانیم بدون آسیب استفاده کنیم.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: برخورد با کانال های فروش سوال در حوزه ما کاری نیست و ما گله مند به این موضع هستیم و از دستگاه‌های مربوطه درخواست برخورد داریم.

وی گفت: اگر یک دقیقه قبل از آزمون سوالات ما لو برود، استعفا می‌دهم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته