دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1401 - 10:08
سناتور با نفوذ کنگره آمریکا:

فروش اف-۱۶ به ترکیه مشروط به اصلاح رفتار «اردوغان» است

فروش اف-۱۶ به ترکیه مشروط به اصلاح رفتار «اردوغان» است
رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنای آمریکا هشدار داد که به رغم تمایل دولت واشنگتن، مادامیکه رئیس جمهور ترکیه مانند یک متحد قابل اعتماد رفتار نکند، محال است با فروش اف-۱۶ به دولت آنکارا موافقت کند.
کد خبر : 825899

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، خبر‌ها حاکی از آن است که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور دموکرات آمریکا به کنگره اعلام کرده که آمادگی فروش جنگنده‌های اف ۱۶ به ارزش ۲۰ میلیارد دلار را به ترکیه دارد.

اما ظاهراً «باب منندز» رئیس کمیته قدرتمند روابط خارجی سنا که از قضا او هم عضو حزب دموکرات است، «نه» بلندی به درخواست غیررسمی ارائه شده از سوی وزارت خارجه آمریکا داده است.

ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، در اکتبر ۲۰۲۱ تقاضای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و حدود ۸۰ کیت شامل تجهیزات جدید برای تعمیر یگان اف ۱۶‌های قدیمی خود را مطرح کرد و گفتگو‌های فنی آنکارا-واشنگتن برای نهایی شدن این قرارداد همین اواخر به پایان رسید.

با این حال، سناتور منندز، در بیانیه‌ای تاکید کرد: هملانطور که بار‌ها به وضوح گفته ام، به شدت مخالف طرح دولت بایدن برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ جدید به ترکیه هستم.

منندز در توضیح دلایل مخالفت خود می‌گوید: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، حقوق بشر و هنجار‌های دموکراتیک را نادیده می‌گیرد و چه در داخل کشور و چه در رابطه با متحدان ناتو، رفتار‌های بی ثبات کننده و هشداردهنده‌ای را در پیش گرفته است.

اگرچه طرح فروش اف-۱۶ به ترکیه همچنان روند بازنگری غیررسمی را طی می‌کند، به نظر نمی آید که کنگره با توجه به مانع تراشی آنکارا برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، با این طرح موافقت کند.

در همین رابطه، منندز گفت: مادامیکه اردوغان به تهدیدهایش خاتمه ندهد و مثل یک متحد قابل اعتماد رفتار نکند، با طرح فروش اف-۱۶ به ترکیه موافقت نخواهم کرد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همچنین گفت که از طرح فروش اف-۳۵ به یونان که متحد قابل اعتماد ناتو است استقبال می‌کند چراکه این روند به تقویت قابلیت‌های دفاعی واشنگتن-آتن و اصول مشترک از جمله دفاع جمعی، دموکراسی و حقوق بشر منجر می‌شود.

در ماه‌های اخیر، ترکیه با استناد به برخی تصاویر پهپادی، مدعی شد که یونان خودرو‌های نظامی خود را در برخی جزایر مورد مناقشه در دریای اژه مستقر کرده است- جزایری که بر اساس معاهده لوزان در ۱۹۲۳ غیرنظامی اعلام شدند.

قرار است «مولود چاووش اغلو» وزیر خارجه ترکیه چهارشنبه هفته آینده میلادی سفری به واشنگتن داشته باشد حال آنکه آمریکا و ترکیه به عنوان دو عضو ناتو در باب مسائل مختلف از سوریه گرفته تا خرید و فروش تسلیحات با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته