دکتر طهرانچی: پرهیز از ساده انگاری در مواجهه با جنگ ترکیبی و پدیدههای اجتماعی فناورانه
به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش مسئولان و معاونان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی که در شهر ساری در حال برگزاری است، در سخنانی با موضوع «جهاد تبیین عالمانه و حکیمانه در جنگ ترکیبی» گفت: یکی از موضوعات مهم که در دین مبین اسلام نیز بر آن تأکید شده، حضور به هنگام در زمان و مکان خاص است. عمل عبادی حج را میتوان مظهر حضور به هنگام مسلمانان دانست. از اینرو ما باید نسبت به حضور فعال و به هنگام خود در پیچهای تاریخی هوشیار باشیم.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه جنگ ترکیبی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، هنوز تمام نشده و در وسط این جنگ قرار داریم، اظهار کرد: تبیین، برطرف کننده وسوسه هاست و مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با مردم قم فرمودند: «یکی این مسئلهی «جهاد تبیین» که حالا بارها و بارها بنده تکرار کردهام، باز هم تکرار میکنم. دشمن در رأس نقشههایش تبلیغات است؛ به قول خودشان پروپاگاندا است. علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجرههای مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛ تبیین. وسوسهای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟ باتوم که نمیتواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین، میتواند برطرف کند.»
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اتفاقات چند هفته اخیر را «جنگی ترکیبی» و نه صرفاً اغتشاشات خیابانی دانستند و در این خصوص فرمودند: «این حقیقت یعنی ذهن فعال نوجوان و جوان امروزی و صاحب تحلیل و فکر بودن او را دشمن هم متوجه است و برای مقابله با آن از طریق تولید و تکرار حجم عظیم محتوای دروغ در شبکههای مجازی اقدام میکند... تأکید مکرر و چندین باره بر جهاد تبیین به همین علت است و قبل از اینکه دشمن محتوای دروغ و انحرافی تولید کند باید محتواهای حقیقی و صحیح در داخل تولید شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین از دیدگاه مقام معظم رهبری تصریح کرد: ایشان تأکید کردند که «جهاد تبیین را جدّی بگیرید، شبههزدایی از ذهن مخاطبین را جدّی بگیرید. شبهه از جملهی چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانهها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماریهای مسری هم هست، سرایت هم میکند.»
دکتر طهرانچی تبیین را مقدمه هم آوایی و هم افزایی دانست و گفت: تبیین باید مبتنی بر علم و حکمت باشد، چرا که هدف از تبیین صرف بیان حقایق نیست، بلکه باید منجر به خردورزی، تفکر، شکرگذاری، هدایت و خشوع انسان شود. از اینرو تبیین باید بینش ساز، گرایش ساز، کنش ساز و تعالی بخش باشد.
وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه روم تصریح کرد: اگر فسادی در جامعه رخ میدهد و دشمن توانسته در ما نفوذ کند، مصداق این بخش آیه است که خداوند میفرماید: «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ» بنابراین همه ما باید سهم خودمان در این اتفاقات را ببینیم و آن را برطرف کنیم. واقعیت این است که هدف از اغتشاش ۱۴۰۱ حمله به ارکان فرهنگی نظام اسلامی بود، اگر چه در صحنه عمل با جدیتی که وجود داشت، اغتشاشات خنثی شد، اما در عرصه فرهنگی جنگ ترکیبی همچنان ادامه دارد و در این حوزه نیز نیازمند عزم جدی در همه ارکانها هستیم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با جمعی از بانوان برگزیده کشور فرمودند که بدحجابی یا ضعف حجاب درست نیست، اما این موجب نمیشود که ما این (افراد) را از حوزه دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم. این دیدگاه مقام معظم رهبری دو مدل را برای ما ترسیم میکند که یک مدل آن افرادی هستند که سر جنگ دارند و مصداق آیه شریفه «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا» هستند که این افراد قلیل و اندک اند، اما مدل دیگر که خاکریز ما به حساب میآیند مربوط به افرادی است که ضعف حجاب دارند و در برخورد با این افراد نباید بدسلیقگی شود.
دکتر طهرانچی با بیان اینکه اتفاقات اخیر با روندنگاری قابل پیش بینی بوده و دانشگاه آزاد اسلامی از ماهها قبل نسبت به این موضوع ورود کرده بود، خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود به سبک زندگی و رفتارسازی توجه داشته و اردیبهشت امسال نیز بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را خطاب به اعضای هیأت علمی صادر کرد، چرا که ما معتقدیم در تربیت قوه عاقله باید به هر شش ساحت «اعتقادی، عبادی و اخلاقی»، «اجتماعی و سیاسی»، «زیستی و بدنی»، «زیبایی شناختی و هنری»، «اقتصادی و حرفه ای» و «علمی و فناورانه» توجه داشت.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ما معتقدیم که آنچه اتفاق افتاد، دعوای سبک زندگی بود و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیانهای بی جبران اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی به کشور ما زده است. مقابله با آن، جهادی همه جانبه و هوشمندانه میطلبد که باز چشم امید در آن به شما جوانهاست.
وی با تأکید بر اینکه رسالت تبیین در جنگ ترکیبی نیازمند فرهنگ سازی، بسترسازی و اجرایی سازی است، گفت: بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی به ۵ حوزه نظام مدیریتی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی، صیانتی و سازمانی اشاره دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح نقش نظام مدیریتی در جنگ ترکیبی گفت: نظام مدیریت واحد دانشگاهی نقش اولیه و اساسی در ایجاد محیط امن آرامش و ایفای نقش مؤثر در آموزشهای اجتماعی را داراست. زیرنظامهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز لازم است در این زمینه نقش آفرینی مؤثری داشته باشد. بدیهی است نقش رئیس واحد دانشگاهی در اقدامات فکری و اجرایی و ایجاد فضای تکاملی گسترده بی بدیل خواهد بود.
وی افزود: در حوزه نظام آموزشی لازم است کارکرد کلاس و استاد را به عنوان نقش محوری و الگو در تربیت اجتماعی و ارتقای ابعاد اخلاقی، معنوی و هویتی مورد بازبینی قرار دهیم و با یک وفاق جمعی به آن توجه نماییم.
دکتر طهرانچی ادامه داد: برگزاری کارگاههای مختلف آموزشی با موضوع الگوهای رفتاری صحیح در محیط مشترک، مسابقات علمی و فرهنگی، اردوهای فرهنگی مرتبط، سخنرانی و جلسات پرسش و پاسخ، کرسیهای آزاداندیشی، استفاده از ظرفیت دروس معارف اسلامی بالاخص دانش خانواده و آیین زندگی و نیز شبکه پیشروان جهاد فرهنگی در حوزه آموزشهای اجتماعی در نظام فرهنگی تربیتی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به نقش نظام صیانتی در جنگ ترکیبی خاطرنشان کرد: صیانت از محیط مقدس دانشگاه در برابر این حرکتهای ناهنجاری، چون حرکات براندازانه سیستمی و سازمان یافته که به صورت شبکهای به دنبال حیازدایی و گسترش گام به گام فساد در محیط دانشگاهی و در پوشش و کلام و کردار هستند و به صورت لجام گسیخته و متجاهر میخواهند دست به قانون گریزی، هنجار شکنی، روابط نامتعارف و قانون ستیزی و نظایر آن زنند، باید توسط نهادهای مسئول در محیط دانشگاه مورد توجه قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در بخش نظام سازمانی بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی، وضعیت گفتمان تبیین کننده و رفتار شایسته مدیران، استادان و کارکنان دانشگاه به عنوان کنشگران الگو که مطابق با دستورالعمل ابلاغی و شاخصهای پیشرفت برنامه تحول و تعالی کلیه واحدهاست، ارزیابی سالانه صورت خواهد پذیرفت.
دکتر طهرانچی دانشگاه و کلاس را تنها روزنه گفتگو به نسل جوان و جوان امروزی دانست و گفت: باید با این جوانان سخن گفت، آنها را شناخت و درک کرد، چرا که تنها کسانی که با آنها ارتباط دارند، معلمان و استادان هستند، از اینرو برگشت به محیط کلاس و توجه به کارکرد کلاس و رشتههای تحصیلی باید رقم بخورد و استاد در این زمینه نقش محوری دارد.
وی با بیان اینکه در مواجهه پدیدههای اجتماعی فناورانه باید از ساده انگاری پرهیز کرد، افزود: جنگ ترکیبی و پدیدههای اجتماعی فناورانه دارای ویژگیهای خاص از جمله انسان مداری، پیچیدگی پدیده ها، چند وجهی بودن، گستردگی ارتباطات، نقش آفرینی فناوری و سرعت تحولات هستند. از اینرو نیازمند هوشیاری در این عرصه هستیم.
در ابتدای این نشست مسئولان و معاونان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.
در پایان این مراسم نیز از پوستر کنگره بین المللی «اندیشههای قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای» که با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی و جامعه المصطفی العالمیه در آبان ماه سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، رونمایی شد.
در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مجید مشکینی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران نیز حضور داشتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه برنامههای سفر یک روزه خود به استان مازندران از مجتمع تعاونی قرهبرون مرکز تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری بازدید کرد.
انتهای پیام/