دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور وزیر بهداشت:

بیمارستان مسیح دانشوری الگوی کشوری بیمارستان حکمت بنیان است

بیمارستان مسیح دانشوری الگوی کشوری بیمارستان حکمت بنیان است
مشاور وزیر بهداشت گفت: بیمارستان مسیح دانشوری الگوی کشوری بیمارستان حکمت بنیان است و طب قدیم ایران بر اساس حکمت استوار بود.
کد خبر : 825734

به گزارش خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، ادیب پور مشاور وزیر بهداشت در نخستین همایش بین المللی طب حکمت بنیان که در بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: طب قدیم ایران بر اساس حکمت استوار بود سابقا طبیبان به حکیم ملقب بودند و بیمارستان مسیح دانشوری الگوی کشوری بیمارستان حکمت بنیان است. 

وی افزود: عنوان طب حکمت بنیان هیچ ارتباطی به روش ها و تکنیک های طبابت اهم از تشخیص، درمان و دارو ندارد. حتی اطلاق این عنوان تنها به اخلاق پزشکی رایج که برگرفته از متون غربی است، نیست. برای اینکه بحث اخلاق پزشکی رایج فقط شامل رفتارهای ظاهری است که شامل جزئی از ارکان طب حکمت است. 

ادیب پور تصریح کرد: هدف طب حکمت بنیان خیلی متعالی تر بوده و علاوه بر تظاهرات رفتاری دربرگیرنده باورهای درونی مبتنی بر کرامت های انسانی به عنوان یک مخلوق خداوند و خلیفه او و نهایتا قرب الهی است. 

مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: مجموعه رفتارها و باورهای سنتی بر حکمت همچنین فرایندها، سازوکار ها و ساختار هایی برای استقرار در نهادینه کردن آنهاست که مانند چتری بر تعامل بین خدمت دهندگان و گیرندگان با هر روش طبابت که مورد استفاده است برقرار می شود. 

ادیب پور اضافه کرد: با بیان اينکه دامنه طب حکمت بنیان شامل ۳ مورد است، تاکید کرد: اولین عامل خدمت دهندگان سلامت شامل هرکسی است که به هر نحوی خدمات سلامت ارائه می دهد، دورون ساختار فیزیکی، بخش های زیر بنایی، ضوابط و مقررات و سازو کارها و فرایندهاست. سومین عامل خدمت گیرنده سلامت از جمله بیمار، همراه بیمار، متوفی در بیمارستان و تمام مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات سلامت است. 

مشاور وزیر بهداشت گفت: در رابطه با طب حکمت بنیان در ادبیات و کتاب های طبی رسمی زمان قدیم مطالب بسیار عمیقی داریم که اگر آنها را ورق بزنیم و مطالعه کنیم از داخل آنها مطالب بسیار غنی برای طب حکمت بنیان پیدا می کنیم.

ادیب پور تاکید کرد: در گزینش پزشکی کسانی باید پذیرفته شوند که استعداد ذاتی داشته باشند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب