دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 دی 1401 - 10:43
در نخستین همایش بین المللی طب حکمت بنیان:

پزشکان خانم در اداره کشور توان علمی بالایی دارند

پزشکان خانم در اداره کشور توان علمی بالایی دارند
استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: طبق گزارش‌ها بانوان توان علمی بالایی در اداره پزشکی جامعه دارند.
کد خبر : 825726

به گزارش خبرنگار آموزش و پژوهش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، نخستین همایش بین المللی طب حکمت بنیان در سالن همایش بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. 

ناصر سیم فروش عضو هیئت علمی و استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این همایش گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار پزشک خانم در ایران داریم و تاریخ پزشکی مملو از پزشکان برجسته و فداکار زن در حل مشکلات پزشکی جهان بوده است. 

وی افزود: قرآن و اهل بیت دو ارثیه ماست که اگر به آنها وصل شویم حکمت هم ایجاد می شود. انجام تکالیف شرعی وظیفه ما به عنوان یک مسلمان است و روش طبابت جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر فرق باید داشته باشد. 

سیم فروش تصریح کرد: برای برخی ها سوال پیش آمده بود که آیا تربیت نیروی انسانی متخصص پزشک خانم لازم است؟ حاکم بودن فرهنگ مرد سالاری در پزشکی و شرایط فیزیکی خانم ها از نظر قدرت بدنی، عدم حمایت برخی خانواده ها، عدم حمایت دولت از اشتغال بانوان و ... از جمله تصورات اشتباه بوده است. 

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: خانم ها در دهه های گذشته در جهان بلوغ علمی خود را با وجود مسئولیت های خانوادگی نشان داده اند. مطالعات بین المللی در ارتباط با حوزه های پزشکی بانوان در کشورهای مختلف نشان داده که بانوان توان بالایی برای اداره پزشکی کشور دارند. 

** بانوان جامعه برای مشکلات کلیوی تمایل بیشتری به مراجعه به پزشک خانم دارند 

سیم فروش بیان کرد: باید بانوان را به سمت تحصیل در حیطه های پزشکی سوق دهیم و طبق گزارش های مختلف به این نتیجه رسیدیم که زنان بیماری که دچار جراحی کلیه هستند تمایل بیشتری به مراجعه پزشک بانو دارند.

وی ادامه داد: فرصت های بیشتر اشتغال باید در اختیار بانوان قرار بگیرد تا آنها احساس امنیت شغلی داشته باشند. 

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ادامه داد: خانم ها باید یا نصف آقایان کار کنند یا اگر همسان کار کردند درآمد بالایی کسب کنند و باید دو برابر آقا به تربیت نیروی خانم اقدام کنیم و مهدکودک های لازم را برای فرزندان بانوان شاغل ایجاد کنیم و باید به بانوان احترام بذاریم. 

سیم فروش افزود: احترامی که اسلام به بانوان کشور می گذارد خیلی بهتر از کشورهای دیگر است؛ در کشورهای دیگر زن به عنوان ابزار برای مقاصد کالا و سایر اهداف دیگر  است و استفاده از استادان مجرب برای تربیت نیروی بانو لازم است. 

وی بیان کرد: به عنوان اولین مرکز در دنیا بیماری های کلیوی خانم ها از سوی متخصصان خانم دیده می شود. قبل از انقلاب در کشورکمونیستی پزشک زن زیاد بود اما ما یک پزشک کلیوی خانم هم نداشتیم. 

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: جمهوری اسلامی ایران با برنامه صحیح کمبود پزشک خانم را در طی دو دهه جبران کند و تحویل جامعه دهد،  خانم ها باید بدون بررسی وارد دانشگاه ها شوند و باید در داخل دانشگاه ها بانوانی باشند تا بتوانند نیروی بانو تحویل جامعه دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته