دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1401 - 11:07
پورابراهیمی:

صندوق‌های بازنشستگی بنگاه‌داری نکنند

صندوق‌های بازنشستگی بنگاه‌داری نکنند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مدل اصلی در تصمیمات اقتصادی، جدا شدن از بنگاه‌داری و حرکت به سمت سهام‌داری صندوق‌های بازنشستگی است.
کد خبر : 825283

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، محمدرضا پور ابراهیمی داورانی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط،گفت: در موضوع مربوط به مباحث صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگان ۲ نکته اساسی مطرح است: اولین نکته‌ای که باید انجام شود اصلاحات مربوط به حوزه تصمیمات اقتصادی در زیرمجموعه‌های این شرکت‌ها است.

وی افزود: بخش زیادی از منابع این صندوق‌ها به دلایل مختلف به جهت اینکه بتواند تعهدات بلندمدت آن‌ها را ایفا کند نیازمند سرمایه گذاری است، مجموعه‌های بزرگ سرمایه گذاری که توسط این صندوق‌ها انجام شده که ذیل وزارت رفاه ۴ صندوق اصلی وجود دارد بررسی ما نشان می‌دهد که نرخ بازده سرمایه گذاری در آن جا عدد بسیار پایینی است و اساسا یک سوم نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد کشور هم نمی‌شود که مفهوم آن این است که بخشی از این منابع به دلایل مختلف از بین می‌رود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مدل اصلی در تصمیمات اقتصادی، جدا شدن از بنگاه داری و حرکت به سمت سهام داری این صندوق ها است موضوعی که شاه کلید تصمیمات مهم اداره بنگاه اقتصادی در مجموعه وزارت کار و رفاه اجتماعی است. البته مقاومت شدیدی در این مجموعه در خصوص تصمیمات اتخاذ می شود.

پورابراهیمی تصریح کرد: اصلاحات پارامتریک از موضوعات مهمی است که باید در برنامه هفتم مدنظر قرار گیرد و تصمیم گیری در خصوص آن اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: درباره صندوق بازنشستگی کارکنان مس باید گفت متاسفانه اخیرا به واسطه تصمیم غیرکارشناسی و خلاف قانون این مجموعه صندوق بازنشستگی را براساس تصمیمی در داخل وزارت رفاه دولتی اعلام کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی گفت: با تیم وزارتخانه صحبت ما این بود که با چه معیاری این موضوع انجام شده، این مسئله در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح شد، معاون قوانین مجلس در جلسه حاضر شد و گزارشی ارائه کرد، مجموعه دستگاه قضائی و دیوان هم ورود کرد و توقف ایجاد کرد، در حال حاضر پرونده در هیات تطبیق قرار دارد همزمان در دولت هم در حال رسیدگی است، از شما و وزیر می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنید و در ذیل تصمیمات در کنار اصلاحات ساختاری تصمیم گیری شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته