دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 دی 1401 - 10:46
گفتگو/نقش سفارتخانه‌های ایران در توسعه همکاری‌های تجاری

ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا در توسعه تعاملات تجاری به کار گرفته شود

ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا در توسعه تعاملات تجاری به کار گرفته شود
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جذب سرمایه گذاران اروپایی و استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا از جمله مواردی است که سفارت خانه‌ها می‌توانند در جهت توسعه تعاملات تجاری با اروپا از آن‌ها بهره برداری کنند.
کد خبر : 825257

عباس رسولی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار جهان خبرگزاری آنا، در خصوص نقش سفارتخانه‌های ایران در توسعه تعاملات تجاری کشورمان با کشور‌های اروپایی باتوجه به فشار‌های شدید غرب علیه ایران، اظهار کرد: سفارتخانه‌ها در این وضعیت خاص البته وظیفه‌ای دو چندان بر عهده خواهند داشت و می‌توانند با شناسایی نیاز‌های کشور میزبان و همکاری با ارگان‌های مربوطه داخلی در جهت برگزاری نمایشگاه‌های اقتصادی و معرفی تولیدات داخلی اقدام کنند.

وی گفت: متأسفانه تبلیغات منفی شدیدی که علیه کشورمان وجود دارد موجب شده تا تجار و بنگاه‌های اقتصادی اروپایی شناخت درستی از کشورمان نداشته باشند و هنوز تصور عده زیادی از اروپائیان حتی در سطوح مدیران و مسئولین آن‌ها از ایران، برگرفته از تبلیغات ضد ایرانی شبکه‌های آمریکایی یا فیلم‌هایی است که توسط برخی کارگردانان داخلی ساخته شده و ایران را کشوری عقب مانده و قرون وسطایی معرفی کرده است. 

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: لذا اطلاعی از جایگاه علمی و موفقیت‌ها و توانمندی‌های کشورمان در تولید بسیاری از کالا‌ها و همچنین ظرفیت‌های تکنولوژیک و ژئواکونومیک ما ندارند، بنابراین یکی از اقدامات جهادی دیپلمات‌های کشورمان معرفی صحیح همین توانمندی‌ها است. 

رسولی گفت: برگزاری کمیسیون‌های مشترک بازرگانی، شناسایی بازار‌های هدف و جمع آوری اطلاعات تجاری و قوانین حقوقی، راهنمایی تجار برای ورود به کشور هدف، برگزاری نشست‌های مشترک بازرگانی، جذب سرمایه گذاران اروپایی و استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا از جمله مواردی است که سفارت خانه‌ها می‌توانند در جهت توسعه تجارت با اروپا از آن‌ها بهره برداری کنند.

وی در راستای توسعه تعاملات تجاری ایران با اروپا، بر لزوم استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم اروپا تاکید کرد و گفت: یکی از مؤلفه‌های مهم در جهت توسعه تجارت با اروپا استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم است که در بخش‌های مدیریتی شرکت‌های اروپایی فعال هستند.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: شناسایی این افراد و استفاده از نفوذ آن‌ها در شرکت‌های اروپایی بر عهده سفارت خانه‌ها است، اکثر ایرانیانی که تخصصی دارند یا از پست‌های مدیریتی برخوردارند بسیار علاقمند هستند که از این تخصص و تجربه خود در جهت همکاری با ایران استفاده کرده و به عبارتی برای وطن خود مفید باشند. 

رسولی بیان کرد: معمولاً مدیران اروپایی هنگام ورود به بازار ایران، در برخورد با مقررات و موانع دست و پا گیر داخلی خیلی سریع از فعالیت در ایران منصرف می‌شوند، اما مدیران ایرانی با شناختی که از سیستم داخلی و قوانین و مقررات کشورمان دارند، از نحوه پیشبرد کار مطلع هستند و می‌توانند این موانع را برطرف کنند.

وی افزود: در تجربه‌ای که شخصاً در این زمینه داشتم موفق شدیم با همکاری یکی از مدیران ایرانی فعال در یکی از شرکت‌های بزرگ تولید انسولین در اروپا، این شرکت را ترغیب کنیم تا کارخانه تولید انسولین را در ایران تأسیس کند و خوشبختانه اکنون این کارخانه با فناوری اروپایی در حال تولید انسولین در کشورمان است و تولیدات خود را علاوه بر توزیع داخلی به کشور‌های همسایه نیز صادر می‌کند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه باید گفت که موانعی که در داخل کشور در سطوح مختلف وجود دارد بسیار بیشتر از موانعی است که در کشور مقصد وجود دارد، رفع موانع داخلی شاید آسان‌تر از آن باشد که دائماً، از دیپلمات هایمان انتظار داشته باشیم با تلاش‌های خارج از مسئولیت خود به دنبال راه حل مناسب برای توسعه تجارت با اروپا باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب