دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 ارديبهشت 1395 - 13:07
رئیس اداره مدیریت انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:

تهرانی‌ها 20 درصد از انرژی کشور را مصرف می‌کنند

رئیس اداره مدیریت انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مصرف انرژی در ساختمان‌های شهرداری تهران استانداردسازی می‌شود، گفت: تهران با مصرف حدود 20 درصد انرژی کشور، سهم بسیار بالایی در هدررفت انرژی دارد.
کد خبر : 82495

به گزارش گروه اجتماعی آنا از روابط عمومی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، زهره حسامی، رئیس اداره مدیریت انرژی ستاد اظهار کرد: مصرف بی‌رویه انرژی در کلانشهر تهران در بخش‌های مختلف تبعات بسیار زیادی را بدنبال داشته است که از مهم‌ترین آن آسیب به محیط زیست شهری است.


وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که اگر مصرف بی‌رویه همچنان در کشور ادامه پیدا کند در سال‌های نه چندان دور، کشور ایران وارد کننده انرژی خواهد بود و شهر تهران با مصرف حدود ۲۰ درصد انرژی کشور، سهم بسیار بالایی در هدررفت انرژی دارد.


رئیس اداره مدیریت انرژی در ادامه با اشاره به اینکه ساختمان­ها بیش از ۴۰ درصد انرژی را به خود اختصاص داده اند افزود: این رقم هنگامی حائز اهمیت بیشتری است که اتلاف انرژی در بخش‌­های غیرمولد، علاوه بر زیان­‌های اقتصادی، تبعات محیط زیستی فراوانی به کشور وارد می‌سازد.


حسامی در ادامه گفت: بررسی تجربیات کشورهای پیشرفته جهان نشان می‌دهد که طی سالیان گذشته، معیار‌ها و دستورالعمل‌های متعددی برای مصرف انرژی در بخش‌های مختلف به منظور برنامه ریزی در راستای برآورده شدن سیاست‌ها و رشد اقتصادی آن‌ها، تدوین شده است. بر این اساس تقریباً در تمامی کشورهای پیشرفته جهان، استاندارد‌ها و برچسب‌های مصرف انرژی برای بسیاری از تجهیزات انرژی‌بر و ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف تدوین و مورد بهره برداری قرار گرفته است.


حسامی گفت: اثرات این تدوین استاندارد‌ها و برچسب‌های مصرف انرژی بر کاهش مصرف، به اندازه‌ای قابل توجه بوده که روند استانداردسازی در این زمینه با سرعت چشمگیری در حال رشد و توسعه است.


وی در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ایران نیز استانداردهای تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی در ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی در سال ۱۳۹۰مطابق با قانون اصلاح الگوی مصرف تدوین و با عنوان استاندارد ملی منتشر شده گفت: با صدور برچسب انرژی ساختمان و الصاق آن در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می‌توان شاهد اثرگذاری میزان مصرف انرژی در قیمت ساختمان و همچنین توجه بیشتر پیمانکاران و تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نسبت به امر بهینه­‌سازی انرژی و در ‌‌نهایت منجر به کاهش مصرف انرژی در ساختمان­‌ها و بالتبع آن حصول نتایج مثبت اقتصادی و زیست محیطی خواهد شد.


رئیس اداره مدیریت انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اضافه کرد: در این راستا، اداره مدیریت انرژی ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در نظر دارد برای اولین بار در اقدامی داوطلبانه استاندارد فوق الذکر را در برخی از ساختمان‌های خود اجرا و برچسب انرژی ساختمان‌های پایلوت را از اداره کل نظارت بر استاندارد معیار مصرف انرژی و محیط زیست موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در سال ۹۵ اخذ کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته