روابط بانکی ایران و آلمان نیازمند تسهیل است
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، رکنالدین جوادی درباره مهمترین محورهای مذاکره با اوه بک میر، معاون وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اظهار کرد: شتاب بخشیدن به کارهای بانکی مهمترین محور مذاکره بوده و از آنها خواسته شد با سرعت بیشتری مسائل بانکی و بیمهای را حل کنند.
وی با بیان اینکه صنایع آلمان گامهای مثبتی برای همکاری با ایران برداشتهاند، تصریح کرد: سرعت بانکهای آلمانی نسبت به صنایع این کشور عقب است و از آنها خواسته شد، سرعت بانکهایشان برای همکاری با ایران متناسب با صنایعشان باشد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تسریع روابط بانکی، لازمه توسعه صنعتی و تجاری را مسائل مالی دانست و با بیان اینکه این دو باید به صورت موازی با هم جلو روند، عنوان کرد: البته آنها نیز این موضوع را درک کردهاند و امیدوارند ظرف یک ماه آینده بحث بیمه را در سقف ٥,٥ میلیارد یورو حل کنند تا بتوانند همسو با توافقها پوشش بیمهای لازم را به صنایع و بانکهای خود برای تامین مالی، تجارت و سرمایهگذاری در ایران بدهند.
جوادی با بیان اینکه هیأت آلمانی اعلام کردند که بانکهای متوسط آلمانی فعالیتهای خود را در ایران آغاز کردهاند و این موضوع به تدریج زمینه را برای حضور بقیه بانکهای آلمانی در ایران فراهم میکند، افزود: البته این سخن، حرف درستی است اما انتظار ما این بود که سرعت بیشتری به این موضوع دهند.
تشکیل شرکت مشترک میان زیمنس و او تی سی برای ساخت داخل
وی درباره تفاهمنامه امضا شده با شرکت زیمنس نیز با اشاره به اینکه بیژن زنگنه، وزیر نفت پیشتر در دیدار با مدیرعامل این شرکت در زمینه ساخت داخل یک نوع توربین جدید و کمپرسور به توافق رسیده بودند، تصریح کرد: در حقیقت این یادداشت تفاهمی که امضا شد دو محور دارد؛ نخست، زمینههای حضور شرکت زیمنس در ایران بررسی شود و دوم، نوسازی ماشینآلات دوار کهنه و سرمایهگذاری برای تامین ماشینهای دوار پروژههای جدید در بخش بالادست و خطوط انتقال نفت با هدف ساخت داخل انجام شود.
به گفته معاون وزیر نفت، قرار است در این زمینه شرکت او تی سی و زیمنس یک شرکت در ایران ثبت کنند و این شرکت مسئول ساخت داخل این توربینهای جدید و توربو کمپرسورها باشد.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران پاسخ به اینکه آیا همه تجهیزات بلوکه شده پارس جنوبی به کشور منتقل شده است، خاطر نشان کرد: همه تجهیزات پارس جنوبی آزاد شده است، بخشی از آن وارد کشور شده و بخشی هنوز روی آب است.
انتهای پیام/