دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در پژوهش عضو هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری؛

احداث حوضچه‌ خورشیدی در کارخانه نمک خوراکی سبزوار مورد بررسی قرار گرفت

احداث حوضچه‌ خورشیدی در کارخانه نمک خوراکی سبزوار مورد بررسی قرار گرفت
در پژوهش فرخی با پژوهشگران دانشگاه RMIT استرالیا و دانشگاه فردوسی مشهد، احداث یک حوضچه خورشیدی در کارخانه نمک خوراکی سبزوار (نمکال) مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 824561

به گزارش گروه دانش و فناوری خبرگزاری آنا، در پژوهش محمود فرخی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه حکیم سبزواری با پژوهشگران دانشگاه RMIT استرالیا و دانشگاه فردوسی مشهد، احداث یک حوضچه خورشیدی در کارخانه نمک خوراکی سبزوار (نمکال) مورد بررسی قرار گرفت.

فرخی در خصوص پژوهش مذکور گفت: طرح احداث حوضچه‌ خورشیدی در کارخانه نمکال سبزوار با توجه به پتانسیل بالای شهر سبزوار در زمینه بهره گیری از انرژی خورشیدی مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه حکیم سبزواری اظهار کرد: حوضچه‌های خورشیدی کلکتور‌های بزرگ خورشیدی هستند که از طریق ایجاد یک گرادیان غلظت از نمک در درون آن‌ها، می‌توان انرژی حرارتی خورشید را جذب کرد و از آن برای مصارف گرمایشی مختلف استفاده کرد. در مطالعه‌ی انجام شده، اثرات اجرای این طرح از منظر اقتصادی و زیست محیطی مورد بررسی قرار گرفت.

این پژوهشگر ادامه داد: با توجه به محدود بودن منابع انرژی فسیلی، صنایع مختلف در کشور بایستی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در فرایند تولید و همچنین مصارف داخلی خود حرکت کنند.

گفتنی است، نتایج حاصل از این تحقیق در مقاله‌ای با عنوان: Integration of a solar pond in a salt work in Sabzevar in Northeast Iran در مجله‌ Solar Energy با ضریب تأثیر ۷/۱۸۸ منتشر شد.

لینک دسترسی به مقاله:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0038092X22005825

انتهای پیام/۴۱۶۷/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته